Sfintii Mucenici Onisifor si Porfirie au trait pe vremea imparatiei lui Diocletian (286-305), de la care multe chinuri au rabdat pentru Hristos. Ca, prinsi fiind ei ca sunt crestini, au fost adusi inaintea stapanitorului si, stand tari in credinta, au marturisit fara frica pe Hristos, Dumnezeu adevarat. Pentru aceasta marturisire, au luat batai si rani peste tot trupul, in cazan in clocot au fost aruncati, pe gratar inrosit in foc arsi si intru toate aceste chinuri, macar ca patimeau , se usurau oarecum cu puterea Celui Preainalt. Deci, paganii, care-i puneau la cele mai neindurate cazne, vazand ca nimic nu-i poate departa de la credinta lor, au poruncit la sfarsit si au legat picioarele Sfintilor de cai salbatici si, gonindu-i slujitorii, Mucenicii au fost tarati, multe ceasuri, peste spini si balti, peste pietre ascutite si colturoase, care le rupeau carnea de pe ei. Si asa si-au dat sufletele lor in mainile lui Dumnezeu. Iar trupurile lor, luate in taina de credinciosi, s-au asezat cu cinste in satul ce se cheama Panghianeta. Cu ale lor sfinte rugaciuni, Doamne, miluieste-ne si ne mantuieste pe noi. Amin.
Întru aceastã zi, pomenirea Preacuvioasei maicii noastre Matroana (+492).
Aceasta a
trait in zilele imparatului Leon cel Mare (457-474) si a urmasilor lui,
fiind din Perga Pamfiliei. Maritandu-se, a avut o fiica si s-a dus la Constantinopol
cu barbatul ei, fiind ea ca de douazeci de ani. Acolo, s-a cunoscut cu
doua fecioare, anume Eugenia si Suzana si ravnea la nevointa acestora,
ca nu lipseau de la biserica si petreceau toata noaptea indeletnicindu-se
in posturi si privegheri. Deci, aprinzandu-se si mai cu multa caldura de
dragostea credintei spre Dumnezeu, Sfanta si-a lasat pe fiica ei in seama
prietenei ei, Suzana, rugand-o sa creasca pe copila in frica lui Dumnezeu,
ca pe o fiica a ei, iar ea, in urma unui vis, s-a hotarat a merge ca famen
intr-o manastire de barbati, ca numai asa se va ascunde de barbatul ei
care o urmarea, precum si de toti cunoscutii, ceea ce a si facut. Ca, tunzandu-si
parul, s-a imbracat in haine barbatesti si, dupa ce s-a rugat Domnului,
s-a dus la manastirea staretului Vasian. Si, primita fiind de monahi ca
famen, i-au pus ei numele de Vavila.
Deci, afland cuviosul Vasian egumenul, din dumnezeiasca aratare, cele despre
ea, ca adica este femeie, a fost trimisa la cetatea Emesa, intr-o manastire
de femei, fara sa o vadeasca pe ea. Era pe vremea cand credinciosii alergau
de pretutindeni la Emesa sa se inchine capului, atunci aflat, al Sfantului
Ioan Botezatorului. Si a petrecut aici ea multa vreme si a atat a crescut
in duhovniceasca intelepciune si in fapte bune, cat murind stareta cea
batrana, Matroana, a fost aleasa de toate maicile sa le fie lor stareta
in manastirea din Emesa.
Si a aflat de dansa si fostul ei barbat, Dometian si acesta voia sa o ia
pe ea cu sila de oriunde, ea fiind femeia lui dupa lege. Iar ea se ruga
sa o acopere pe dansa Domnul si s-o faca nevazuta de barbatul ei. Deci,
venind noaptea, si-a luat o haina de par si putina paine si, iesind din
manastire, nestiind nimeni, s-a dus la Ierusalim, iar de acolo la muntele
Sinai si apoi la Beirut, unde a scos, prin rugaciune, un izvor de apa,
in pamant uscat si sterp, si unde s-a nevoit multa vreme, luptana impotriva
ispitelor diavolesti, facand semne si minuni.
Deci, murindu-i barbatul, fericita, dintr-o aratare, s-a dus din nou la
Constantinopol. Si iarasi, Sfantul Casian a randuit-o sa sada la manastirea
care, dupa dansa, s-a numit manastirea Matroanei. Si traind pana la o suta
de ani, cu pace s-a mutat la Domnul.
Întru aceastã zi, pomenirea Sfintei Teoctista, cea din Lesbos (+881).
Aceasta era
din cetatea Metimna si, data fiind de copil la casa de fecioare, s-a facut
calugarita. Cand era de 18 ani, fiind la un praznic al Invierii lui Hristos,
a iesit, cu binecuvantare, la un sat, ca sa vada pe sora ei, care traia
acolo maritata si a ramas la dansa. Dar, in acea noapte, s-a intamplat
sa vina in satul acela niste talhari din Creta, dintre care cel dintai
era vestitul in rautate Nisir. Acestia, luand robi pe toti ceilalti cetateni,
au luat si pe Cuvioasa si s-au dus. Iar a doua zi, s-au oprit in insula
Paros si, scotand robii la tarm, sedeau si se socoteau cu cat sa vanda
pe fiecare. Iar Cuvioasa Teoctista, gasind bun prilej, a fugit in taina
in padure, scapand prin aceasta din mainile lor. Deci, ramanand de atunci
acolo, a trait fericita treizeci de ani cu rea patimire, luptandu-se cu
foamea, cu gerul, cu arsita si hranindu-se cu ierburi si cu verdeturi salbatice
si nevazand niciodata vreun om, in toata vremea aceasta, ci prin rugaciune
numai cu Dumnezeu si cu Preacurata Nascatoare de Dumnezeu vorbind, prin
care si vietuia.
Si, dupa ce au trecut treizeci si cinci de ani, din dumnezeiasca iconomie,
s-au dus la Paros niste vanatori ca sa vaneze, locul unde petrecea Cuvioasa,
fiind un loc pustiu. Iar unul din vanatori, despartindu-se si cautand locul
unde sa afle vanat, a intrat intr-o biserica a Nascatoarei de Dumnezeu
ce se afla acolo, sa vada cele ce sunt intr-insa. Si, dupa ce a vazut si
s-a inchinat si a ridicat ochii sai in sus si, iata, a vazut in pamant,
in partea dreapta a Sfintei Mese, ca o tesatura de panza de paianjeni,
ce se clatina in vant. Si, fiindca voia sa mearga mai departe, ca sa cunoasca
bine ceea ce vedea, a auzit un glas ce-i zicea: "Stai, omule, si nu te
apropia ca ma rusinez a ma arata tie, fiind femeie eu". Iar vanatorul,
inspaimantandu-se de napraznicul glas si temandu-se, cauta sa fuga. Iar
dupa ce, cu greu si-a venit in sine, vanatorul a intrebat pe ceea ce a
strigat: "Cine si de unde esti?" Iar Sfanta i-a raspuns: "Arunca haina
ta ca sa ma acopar cu ea si apoi iti voi spune cele despre mine". Si vanatorul
a facut indata dupa porunca. Iar Cuvioasa, luand haina si imbracandu-se,
s-a insemnat pe sine cu semnul crucii si asa s-a aratat vanatorului, ca
o vedere minunata si cu totul neasteptata.
Ca parul capului ei era albit, iar fata ei negricioasa, carne pe trupul
ei cu totul nu se vedea la ea, ci doar o piele care tinea si cuprindea
legatura vinelor si a oaselor. Si, scurt zicand, tot trupul ei, nu se vedea
trup, ci doar o umbra de trup. Deci, dupa ce Sfanta a povestit toata intamplarea
ei, a rugat pe vanator ca, atunci cand iarasi va veni in insula ca sa vaneze,
sa-i aduca o particica din Sfantul Trup si Sange al lui Hristos. Deci,
cand s-a intors vanatorul, a adus cu sine dumnezeiestile Taine, pe care
Cuvioasa luandu-le si facand rugaciune, s-a impartasit, multumind lui Dumnezeu.
Iar vanatorul, ducandu-se la vanat, s-a intors degraba la Cuvioasa, pe
care a aflat-o zacand moarta. Deci, sapand pamantul, pe cat s-a putut,
si rugandu-se mult Cuvioasei sa mijloceasca la Domnul pentru dansul, vanatorul
a ingropat-o pe ea in locul acela unde o aflase, slavind si binecuvantand
pe Dumnezeu.
Întru aceastã zi, cuvânt din Pateric, despre monahul Ioan Colov si ascultarea sa (sec.V).
Fericitul
Ioan s-a numit Colov din pricina staturii, smereniei si ascultarii lui.
Deci, lasand lumea, tanar fiind, a mers in Schit cu Daniil, fratele sau
adevarat, si amandoi s-au facut calugari si, sezand in chilie, se nevoiau,
ostenindu-se cu postul si cu rugaciunea. Iar, intr-una din zile, Ioan a
zis fratelui sau Daniil: "Eu nu vreau sa ma mai ingrijesc de trup; de aceea,
nici nu voi bea, nici nu voi mai manca bucate ce sunt gatite la foc, ci
ca un inger fara de griji vreau sa petrec in pustie". Si, dezbracandu-si
hainele sale, s-a dus din chilie. Insa in acea noapte a fost tare rece
si, nemaiputand rabda, Ioan s-a intors la chilie si se grabea, batand in
usa. Iar fratele sau, vrand sa-l mustre pe el, abia i-a raspuns: "Cine
esti de te grabesti asa?" Si a zis: "Eu sunt Ioan, fratele tau; neputand
suferi frigul, m-am intors ca sa-ti slujesc tie". Si i-a grait: "Nu-ti
voi deschide, du-te de aici, demone, si nu ma ispiti pe mine, ca fratele
meu este inger si de trup nu se ingrijeste, nici hrana nu-i trebuie". Deci,
dupa ce s-a pocait, deschizandu-i, l-a primit pe el si i-a zis lui: "Frate,
ai trup, deci se cade tie a patimi si a te ingriji pentru haine si pentru
hrana".
Iar dupa aceasta s-a dus Ioan la un mare staret teban, anume Pavel, si-i
slujea lui. Si-l invata pe el despre ascultare. Iar dupa ce a fagaduit
ca intru toate sa-l asculte pe staret, luand batranul un lemn uscat, l-a
infipt in pamant cu un capat in sus si i-a zis: "In toate zilele sa-l uzi
cu un vas de apa, pana ce va face rod". Si era apa departe de dansii, incat
se ducea de seara si venea dimineata. Iar, vreme de trei ani facand aceasta,
a inverzit lemnul si si-a dat rodul sau. Deci, staretul a dat fratilor
in biserica din acest rod, zicandu-le: "Luati de mancati, acesta este rodul
ascultarii".
]
Dupa aceea, iarasi i-a zis lui staretul: "In cutare loc am vazut gunoi
de hiena. Du-te s-o aduci pe ea la mine". Ca era acolo o hiena rea si omora
oameni si dobitoace. Si a zis Ioan: "Parinte, dar ce voi face de va veni
asupra mea hiena?" Iar staretul, zambind, i-a zis: "De va veni asupra ta,
sa o legi pe ea si sa o aduci aici". Deci, s-a dus Ioan seara acolo si,
iata, a venit si hiena. Iar el, dupa cuvantul staretului, a inceput a o
goni pe ea, zicandu-i: "Parintele mi-a zis mie sa te leg pe tine". Si,
prinzand-o pe ea, a legat-o. Iar staretul sedea, asteptandu-l pe el. Si
iata a venit, aducand hiena legata. Acesta vazand, staretul s-a minunat
si, vrand sa-l smereasca pe el ca sa nu se mandreasca, luand un bat, l-a
lovit pe el, zicandu-i: "Oare, caine mi-ai adus aici ratacitule? Dezleag-o
pe ea". Si indata fericitul a dezlegat-o.
Mai multe despre acesti sfinti si sfinte, se gasesc in Vietile Sfintilor
Întru aceastã zi, Cuviosul nostru Simeon Metafrast (+940).
Patria Cuviosului
Simeon a fost Constantinopolul, traind in vremea dreptcredinciosului imparat
Leon cel Intelept (886-912). Deci, pentru faptele lui cele bune si intelepciunea
sa, s-a suit la vrednicia de magistru si de trimis imparatesc si avea multa
cinste la imparatul. Asa, oarecand, au navalit arabii in Creta, cu oaste,
si au pradat cateva sate si cetati. Atunci, imparatul a ales conducator
pe acel mare si viteaz Himerie, impreuna cu care a trimis pe Cuviosul Simeon
Metafrast, sa mearga soli la arabii care luasera Creta, dandu-le amandoura
putere ca, sau sa-i supuna cu binele pe arabi sub imparatia Constantinopolului,
sau sa-i piarda cu oaste prin razboi. De navalirea aceasta a arabilor pomeneste
acelasi Metafrast, scriind viata Cuvioasei maicii noastreTeoctista din
Lesbos.
Deci, cu toate ca imparatul il iubea pe Cuviosul si-l cinstea, atat pentru
intelepciunea si fapta lui buna, cat si pentru fireasca lui barbatie, pricepere
si socotinta, ce le avea in razboi si pururea pomenitul Simeon nu inclina
spre lucrurile acestea amagitoare, ci cugeta foarte mult sa paraseasca
cele ale lumii acesteia si sa se faca monah. Deci, a zis catre imparatul
ca, daca se va intoarce biruitor din Creta, sa-i faca un dar pe care el
ar dori sa-l ceara; iar imparatul i-a fagaduit ca, fara impotrivire, ii
va plini cererea. Deci, mergand in Creta impreuna cu Himerie, au vorbit,
ca niste soli, inaintea stapanitorilor arabi si atat i-a imblanzit pe ei
prin cuvintele sale cele intelepte, incat fara razboi i-au biruit si i-au
silit sa plateasca bir imparatului...
Deci, intorcandu-se biruitor la Constantinopol, s-au inchinat imparatului,
iar Cuviosul l-a rugat sa-i dea lui darul ce i l-a fagaduit. Dar imparatul,
nestiind ce are a-i cere, a dat lui Simeon mana de i-a sarutat-o (ca asa
era obiceiul), socotind ca ii va cere aur sau oarecare cinste mai mare,
precum obisnuiesc oamenii de lume, dar Simeon, iubitorul de Hristos, mai
mult decat iubitorul de avutie, n-a cerut alta daruire de la imparatul
decat sa-l lase sa se faca monah.
Atunci, s-a mahnit imparatul, pentru ca avea a se lipsi de un barbat atat
de intelept si de un ostean atat de viteaz. Si, neputand a-si calca fagaduinta,
l-a imbratisat cu lacrimi pe dumnezeiescul Simeon si l-a sarutat zicand:
"Mergi, fiule, cu mila lui Dumnezeu, Caruia roaga-te si pentru pacatele
mele".
Deci, dupa ce s-a facut monah si s-a izbavit de tulburarea lumii, Cuviosul
a scris vietile
sfintilor cate le-a aflat. Si, ca unul ce era bogat si avea putere
si dar, a trimis oameni in felurite cetati si locuri, si i-au adus cate
vieti de sfinti au aflat, pe care el iarasi le-a talcuit cu prea dulci
ziceri, pentru care lucru s-a numit metafrast, adica talcuitor. Si, toate
cate le-a scris, sunt intemeiate si fara greseala. Pe acestea si invatatorii
italienilor le-au talcuit in limba italieneasca si-l au pe Cuviosul acesta
Simeon in Sinaxarul lor, si-l praznuiesc ca pe un Sfant, ca mult s-a ostenit,
atat pentru Domnul, cat si pentru Sfintii Lui.
Întru aceastã zi, cuvânt despre folosul pomenirii mortilor.
Un oarecare
om din Cipru a fost robit si, ducandu-l pe el in Persia, acolo l-au inchis
pe el in temnita. Iar, scapand unii de acolo si venind in Cipru, parintii
lui i-au intrebat daca nu cumva acolo l-au vazut pe dansul. Si, raspunzand,
le-au spus lor ca a murit. Si inca noi, au zis ei, cu mainile noastre l-am
ingropat pe el. Dar nu fusese acela de care l-au intrebat ei, ci altul
care semana cu el; inca le spusese lor ziua si luna in care murise el.
Deci, parintii ii faceau lui, ca pentru un mort, pomeniri, trei Liturghii
pe an. Iar, dupa ce au trecut patru ani, omul acela robit, fugind de la
persi, a venit in Cipru. Si i-au zis lui parintii sai: "Noi auzisem ca
ai murit si iti faceam pomenire de trei ori pe an". Si, auzindu-i pe ei
spunand aceasta, i-a intrebat pe ei, in care luna si in care zi faceau
aceasta. Iar ei i-au spus: "La Sfanta Nastere a lui Hristos, la Sfintele
Pasti si in Sfanta zi a Cincizecimii". Deci, el le-a zis lor: "Intru
aceste trei zile ale anului, venea la mine cineva in haine albe ca soarele
si ma slobozea pe mine din lant si din temnita si umblam toata ziua si
nimeni nu ma cunostea pe mine. Iar a doua zi, iarasi ma aflam purtand lanturi".
Întru aceastã zi, cuvânt despre cei morti.
Se cade a
se face pentru cei morti, pomeniri: la trei zile, la noua zile si la patruzeci
de zile, cu cantari, cu rugaciuni si cu milostenie la saraci. Deci, dupa
trei zile, facem pomenire, pentru ca a treia zi dupa moarte omului i se
schimba chipul. La a noua zi, facem pomenire, pentru ca de atunci incepe
a i se risipi omului toata faptura, ramanand numai inima. Iar la patruzeci
de zile facem pomenire ca atunci si inima incepe sa piara. Ca si la zamislirea
omului, in acest chip se alcatuieste pruncul: a treia zi se inchipuieste
inima, a noua zi incepe alcatuirea trupului, iar la patruzeci de zile toate
madularele trupului incep a se inchipui.
Deci, stiind dumnezeiestii Parinti ca pomenirile pentru cei morti, adica,
milosteniile si slujbele, mare ajutor si folos dau celor adormiti, poruncesc
tuturor sa faca aceasta la biserica, luand randuiala aceasta de la Sfintii
Apostoli. Insa aceasta o graiesc pentru cei credinciosi. Pentru cei necredinciosi,
insa, chiar de ar da cineva la saraci averea din toata lumea, nu va spori
nimic, ca cel ce, cand era viu, a fost vrajmas lui Dumnezeu, aratat este
ca si dupa moarte este lasat la mila lui Dumnezeu, ca nu se afla nedreptate
la Dumnezeu. Ca drept este Domnul si iubeste si va rasplati fiecaruia dupa
faptele lui. Caruia este slava, acum si pururea si in vecii vecilor! Amin.
- "Ce se întâmplã cu sufletul dupã moarte si cum poate fi el ajutat" de parintele Mitrofan.
- " Inmormantarea si pomenirile pentru morti" de Pr. Eugen Dragoi