Ce se intampla cu sufletul dupa moarte si cum poate
fi el ajutat
"ANASTASIA" PENTRU TOTI Parintele
Mitrofan
Tiparit cu binecuvantarea
I.P.S. NICOLAE CORNEANU,
Mitropolitul Banatului
- C U P R I N S -
Scurta lamurire pentru cititoriCE SE INTAMPLA CU SUFLETUL DUPA MOARTE
CUM POT AJUTA CEI DE PE PAMANT SUFLETELOR DIN LUMEA DE DINCOLO
- Taina mortii.
- Moartea dreptului si moartea pacatosului.
- A treia zi si vamile.
- Semnificatia zilelor a noua si a patruzecea
- Rugaciunea
- Mijlocirea Bisericii
- Milostenia
SCURTA LAMURIRE PENTRU CITITORI
Textele care urmeaza sunt
estrase din lucrarea Parintelui Mitrofan (calugar rus din secolul trecut),
Viata
repausatilor nostri si viata noastra dupa moarte (talmacita in
romaneste de Mitropolitul Iosif Gheorghian). Parintele Dumitru Staniloae
scria despre ea: "Cartea aceasta este socotita de mare folos credinciosilor
si Bisericii intregi, pentru intretinerea legaturii dintre cei in viata
si cei plecati dintre ei [...]. Intr-o epoca in care gandul la moarte,
sub influienta mentalitatii occidentale, este constant reprimat in favoarea
unei atentii acordate exclusiv vietii pamantesti, cartea de fata reprezinta
o indrumare nepretuita pentru sustinerea in inimile crestinilor ortodocsi
a perspectivei pe care ne-a daruit-o Revelatia." (din prefata volumului
1 al editiei integrale, aparut in 1993 la Editura "Anastasia").
Fie ca Dumnezeu sa ne pomeneasca
intru imparatia Lui, cu toti cei pe care-i purtam in ganduri si in inimi,
vii sau mutati de la noi.
TAINA MORTII.
MOARTEA DREPTULUI
SI MOARTEA PACATOSULUI
Biserica Ortodoxa invata
ca moartea este "despartirea sufletului de trup"; odata aceasta despartire
savarsita, trupul este dat pamantului si putrezeste. Asadar, ultima menire
a omului pe pamant este moartea, despre care Sfanta Scriptura marturiseste
astfel: "Si se va intoarce tarana in pamant, de unde s-a luat, si
duhul se va intoarce la Dumnezeu, la Cel ce l-a dat pe el" (Eccl.12,7).
Moartea il rapeste pe om
cand a ajuns la termenul predestinat de judecata lui Dumnezeu pentru indeplinirea
rostului ce-i este impus. Acest termen acordat omului contine - prin prevederea
dumnezeiasca - tot ce este folositor omului; deci moartea este de folos
omului.
Sfantul Antonie cel Mare,
vrand sa patrunda adancurile scopurilor providentei, adresa intr-o zi lui
Dumnezeu urmatoarea rugaciune: "Doamne, pentru ce unii mor de tineri, pe
cand altii ajung la cea mai adanca batranete?". Si Dumnezeu ii raspunse:
"Antonie, vezi numai de tine! Aceasta este judecata lui Dumnezeu, ce nu
ti se cade tie a cunoaste.".
Dumnezeu a harazit sufletul
sa treaca prin trei stari diferite, care constituie viata sa vesnica: viata
in pantecele mamei, viata pe pamant si viata de dincolo de mormant.
Sufletul, la iesirea sa
din trup, trece in imparatia fiintelor asemenea lui, adica in imparatia
spirituala a ingerilor. Dupa faptele sale bune sau rele, sufletul se uneste
cu ingerii cei buni in rai sau cu ingerii cazuti in iad. Acest adevar ni
se descopera noua de catre Iisus Hristos, in parabola bogatului si a lui
Lazar, ne invata ca sufletele, dupa ce s-au despartit de trup, intra in
aceeasi zi in rai sau in iad. "Adevar zic tie ca astazi vei fi cu
Mine in rai." (Lc. 23, 43), a zis Hristos talharului celui bun.
Astfel fiecare suflet despartit
de trupul sau va fi in rai sau in iad. Cand? Astazi, a zis
Mantuitorul. Ce intelegem prin cuvantul astazi si cum impacam
aceasta expresie cu invatatura Bisericii despre vami si despre
a
treia, a noua si a patruzecea zi dupa moarte?
Pe pamant sunt zile, nopti,
si ani; dincolo de mormant nu este decat vesnicie, luminoasa sau intunecata.
Deci, cuvantul astazi desemneaza timpul de dupa moarte, adica
vesnicia. A treia, a noua si a patruzecea
zi nu sunt decat pe pamant, caci dincolo de mormant imparatia timpului
nu exista; acolo nu sunt alte zile decat cea de astazi. Misterul
mortii este poarta prin care sufletul, despartindu-se de trup, intra in
vesnicie.
Noi stim si vedem ce devine
trupul; cat despre suflet, noi nu-l putem vedea, dar stim cu desavarsire
ce i se intampla prin marturisirea Sfintei Biserici - stalpul si confirmarea
adevarului - care nu a cazut niciodata din invatatura sa si nici nu poate
cadea, pentru ca este invatata de Duhul Sfant.
Astfel descriu Sfintii Parinti
ce se intampla in momentul in care sufletul se desparte de trup: "Ingerii
- buni si rai - se vor infatisa inaintea sufletului. Vederea acestora din
urma va pricinui sufletului o nesfarsita tulburare, dar va gasi o mangaiere
la vederea si protectia ingerilor celor buni. Faptele bune ale omului si
constiinta curata sunt in acel moment de un mare ajutor si reprezinta o
mare bucurie pentru dansul. Ascultarea, umilinta, faptele bune si rabdarea
sunt sprijin sufletului, care urca spre Domnul intr-o mare bucurie si insotit
de ingerii cei buni; in acest timp sufletul plin de pasiuni si pacate este
condus de demoni in iad unde va suferi vesnic." (Sfantul Teodor Studitul).
Sfantul Grigorie, ucenicul
Sfantului Vasile, o intreba intr-o vedenie pe Sfanta Teodora asupra imprejurarilor
ce au insotit moartea sa si a ucenicilor sai. "Cum pot sa-ti spun, zise
ea, despre suferinta fizica si simtamantul de apasare a celor ce mor? Starea
sufletului in timpul despartirii sale de trup este asemenea senzatiei celui
ce ar cadea gol in mijlocul flacarilor si s-ar fi facut cenusa. Cand veni
ceasul mortii mele, duhurile cele rele ma inconjurara din toate partile.
Unele mugeau ca niste fiare salbatice, altele latrau ca niste caini, insa
altele urlau ca lupii. Ele erau furioase, ma amenintau, se pregateau a
se arunca asupra mea si scrasneau din dinti, privindu-ma. Eram nimicita
de groaza cand, deodata, am vazut doi ingeri stand la dreapta patului meu
si vederea lor imi dadu indrazneala. Abia atunci demonii se indepartara
putin de patul meu. Unul din ingeri intreba cu manie pe demoni: "Pentru
ce ajungeti voi intotdeauna inaintea noastra langa patul muribunzilor,
pentru a inspaimanta si tulbura pe tot sufletul ce se pregateste a se desparti
de trupul sau? Voi n-aveti a va bucura aici: mila lui Dumnezeu a patruns
acest suflet si voi n-aveti nici o parte din el.". Atunci demonii se tulburara
si incepura a arata faptele mele cele rele, savarsite in tineretea mea,
si strigau: "Ale cui sunt deci aceste pacate, n-a facut ea cutare lucru
si cutare lucru?". In sfarsit veni moartea, grozava la vedere. Se aseamana
omului, insa nu are carne si nu alcatuieste decat din oase omenesti. Ea
aduse cu sine mai multe instrumente de tortura: sabii, sageti, lanci, seceri,
furci, securi si altele. Umilitul meu suflet tremura de frica. Sfantii
Ingeri au zis catre moarte: "Fa-ti treaba ta si scapa usor acest suflet
de legaturile trupesti, caci el nu are mare povara de pacata.". Moartea
se apropie de mine, lua o mica secure si-mi taie mai intai picioarele,
apoi bratele; apoi, cu ajutorul altor instrumente, ea slabi toate madularele
mele si le desparti din incheieturi. Perdui astfel bratele si picioarele
mele, tot trupul meu era mort si nu puteam sa ma misc. Pe urma imi taie
capul si n-am putut sa-l mai misc, ca si cum ar fi incetat sa fie al meu.
Dupa aceasta, ea pregati o bautura intr-un vas pe care-l apropie de buzele
mele si m-a facut sa o beau cu de-a sila. Aceasta bautura era atat de amara
incat sufletul meu nu putu sa o suporte, se infiora intr-atat si se arunca
afara din trup. Atunci ingerii l-au primit in bratele lor.
Cand m-am intors, am vazut
trupul meu ce zacea neinsufletit, fara miscare si fara viata, si l-am privit
ca unul care ar privi un vesmant de care s-a dezbracat; si m-am mirat.
Ingerii ma tineau si demonii s-au apropiat de noi, aratand pacatele mele.
Ingerii incepura a cauta faptele mele cele bune si, din mila lui Dumnezeu,
le-au gasit. Ingerii adunau faptele mele cele bune, facute in viata mea
cu ajutorul lui Dumnezeu, si se pregateau a le pune in cumpana in fata
faptelor mele cele rele, cand deodata se arata Sfantul nostru Parintele
Vasile, care zise catre Sfintii Ingeri: "Acest suflet a facut mult bine
batranetilor mele, m-am rugat lui Dumnezeu pentru el si Dumnezeu mi l-a
dat.". Zicand aceste cuvinte, a scos de la san o punga plina cu aur si
a dat-o ingerilor, spunand: "Cand veti trece prin vamile vazduhului si
duhurile rele vor incepe a chinui sufletul sau, rascumparati-l cu aceasta.
Eu sunt bogat din mila lui Dumnezeu, am adunat mari visterii prin munca
si sudoarea mea si dau aceasta punga sufletului care m-a slujit.". Dupa
ce a ispravit de vorbit, s-a dus. Duhurile cele rele fura inmarmurite;
incepura a scoate gemete tanguitoare si se indepartara. Apoi iarasi se
arata Sfantul Vasile, purtand niste vase pline cu miruri curate si pretioase.
Deschise vasele, unul dupa altul, si varsa acele miruri asupra mea; pe
loc m-am simtit inundata de miresme duhovnicesti si m-am simtit schimbata
si luminata. Sfantul zis catre ingeri: "Cand veti fi implinit pentru acest
suflet tot ceea ce este trebuincios, il veti duce in locuinta pe care a
pregatit-o Domnul pentru mine.". Apoi sfantul se facu nevazut. Ingerii
m-au luat si ne-am indreptat spre Rasarit.".
Oamenilor luminati de Dumnezeu
li se incredinteaza ca, la cea de pe urma suflare, faptele lor sunt puse
in cumpana si:
|
Acestea sunt imprejurarile care insotesc moartea omului.
Mantuitorul, vorbind de moartea
dreptului si de cea a pacatosului, a formulat cateva linii generale pentru
aceeasi idee, spunand ca moartea pacatosului este cumplita, pe cand cea
a dreptului este frumoasa. "Nebune, intru aceasta noapte ti se va
cere sufletul tau." (Lc.12, 20), a zis El despre cel dintai, in
timp ce al doilea va fi dus de ingeri in sanul lui Avraam. (Lc.16, 22).
Asadar, de noi insine si cu ajutorul nemijlocit al lui Dumnezeu atarna
felul mortii noastre, noi putand sa o facem frumoasa sau cumplita, dupa
cum vom fi indeplinit poruncile lui Hristos: "Fiti gata in tot ceasul de
moarte, pocaiti-va si credeti in Evanghelie.". Ca urmare, ocontinua cainta
si o credinta vie in Domnul nostru Iisus Hristos ne va inlesni o moarte
dulce si pasnica.
Nu numai cei saraci ca Lazar
se fac vrednici de un sfarsit fericit, ci si cei bogati, dar smeriti cu
duhul. Nu numai cei bogati, ca acel imbelsugat din Evanghelie, merg in
iad si mor cumplit, dar si cei saraci, daca nu-si poarta crucea lor cu
rabdare si marime de suflet.
Sufletul dreptului, dupa
ce s-a despartit de trup, este primit de ingeri, care-l pazesc si-l poarta
spre taramuri pline de lumina si fericire. Si este firesc sa fie asa, caci
sufletele dreptilor se afla impreuna cu ingerii chiar de pe pamant. Iata
ce scrie Sfantul Efrem Sirul despre moartea dreptului: "Dreptii si ascetii
se bucura in clipa mortii, avand inaintea ochilor faptele nevointei lor,
privegherile, posturile, rugaciunile, lacrimile; sufletele lor simt o mare
bucurie cand sunt chemate sa iasa din trup si sa reintre in repausul lor
vesnic.".
"Moartea pacatosului
este cumplita." (Ps. 33, 21) - este insasi marturisirea Cuvantului
lui Dumnezeu. Si pentru ce? Cugetati bine la ce vrea sa zica pacatos.
Pacatosul este acela ce calca Legea lui Dumnezeu si dispretuieste poruncile
Sale. Dupa cum virtutea, reflectandu-se in constiinta, produce in aceasta
o bucurie cereasca, tot asa si pacatul face a naste in suflet frica raspunderii.
Moartea sufletului pacatos este tragica, pentru ca, in chiar momentul iesirii
sale din trup, este luat de ingerii raului, pe care i-a servit fiind pe
pamant si cu care, impreuna cu ceilalti pacatosi, el va trebui, din acel
moment, sa se uneasca in vesnicie. Iata ce spune Sfantul Macarie Alexandrinul
despre moartea pacatosului: "Cand sufletul pacatosului paraseste trupul,
se produce un mare mister. O haita de demoni si de puteri intunecate inconjoara
sufletul si-l duc in teritoriul lor. Si nu trebuie sa ne miram de aceasta.
Daca omul, fiind inca pe pamant, le-a dat ascultare si s-a facut sclavul
lor, el cade cand paraseste aceasta lume.
A TREIA ZI SI VAMILE
SEMNIFICATIA ZILELOR A NOUA
SI
A PATRUZECEA
Unde se afla sufletul imediat
dupa despartirea sa de trup? Ce semnifica a treia zi, a noua
zi si a patruzecea zi? In ce interval de timp trece
sufletul vamile vazduhului si cand are loc judecata particulara?
Sfantul Macarie Alexandrinul
ne comunica descoperirile ingeresti care i s-au facut despre starea sufletelor
mortilor in timpul celor patruzeci de zile de dupa moarte. Cand s-a indeplinit
misterul mortii, sufletul, despartit de trupul sau, locuieste pe pamant
inca doua zile si viziteaza impreuna cu ingerii locurile pe unde a afacut
binele; el umbla imprejurul casei unde s-a despartit de trupul sau si chiar
ramane cateodata langa sicriul unde zace trupul sau. Apoi, dupa exemplul
Mantuitorului, Care a inviat a treia zi dupa moarte, tot sufletul trebuie
sa se urce la cer, pentru a slavi pe Creatorul universului. De aceea, Biserica
se roaga in acea zi pentru cei morti.
Spatiul nesfarsit ce desparte
pamantul si cerurile, spatiu ce desparte Biserica triumfatoare de Biserica
luptatoare, se numeste - in limbaj comun, ca de altfel si in Sfintele
Scripturi si in scrierile Sfintilor Parinti - aer. Astfel,
prin cuvantul aer nu intelegem substanta eterica ce inconjoara
pamantul, ci, pur si simplu, spatiul. Acest spatiu este plin de ingeri
cazuti, al caror scop consta in a intoarce pe om de la mantuirea sa, facand
din el instrumentul rautatii.
Sfantul Ioan, care s-a facut
vrednic de a vedea marile taine dumnezeiesti in Apocalipsa,
zice ca ingerii cazuti au fost izgoniti din locasul lor ceresc (Apoc.
12, 7-8). Unde au gasit ei refugiu? Dupa Cartea lui Iov,
noi vedem limpede ca locuinta lor este in vazduhuri (aer), iar Apostolul
Pavel ii numeste "duhurile rautatii raspandite in aer" si
pe capetenia lor "domnul puterii vazduhului". Indata dupa
caderea primilor oameni si izgonirea lor din rai, paza pomului vietii a
fost incredintata unui heruvim; cu toate acestea, un alt inger cazut s-a
pus la randul sau in calea spre rai, pentru a impiedica pe om sa intre
in el. Portile cerului s-au ferecat si domnul intunericului acestui veac
nu lasa sa mai intre in rai nici un suflet despartit de trupul lui; dreptii,
afara de Ilie si Enoh, se scoborau in iad ca si pacatosii.
Primul care a strabatut
trecerea neumblata a raiului a fost Iisus Hristos, biruitorul mortii, sfaramatorul
iadului; din acel moment portile s-au redeschis. Dupa Domnul, talharul
cel bun si toti dreptii Vechiului Testament, pe care El i-a scos din iad,
au trecut acea cale fara piedici. Sfintii fac cu usurinta aceasta calatorie
si, chiar daca duhurile rele se straduiesc a-i opri, virtutiile lor le
acopera pacatele. Aceste duhuri vor avea cu atat mai mult dreptul de a
opri sufletul nostru, dupa ce s-a despartit de trup si se va urca spre
Dumnezeu, cu cat noi, deja fiind luminati prin lumina Mantuitorului si
avand libertatea de a alege intre bine si rau, ne facem cu toate acestea
sclavii si executantii pacatoaselor lor vointe.
Pe pamant sufletul poate,
cu ajutorul harului dumnezeiesc, sa ajunga a se recunoaste si, printr-o
sincera cainta, sa capete de la Dumnezeu iertarea pacatelor sale. In schimb,
dincolo de mormant, sarcina de a descoperi sufletului starea sa de pacat
o au ingerii cei cazuti. Demonii, ca stapani ai raului pe pamant, or sa-i
infatiseze acum toate faptele sale cele rele, amintindu-i totodata imprejurarile
care au insotit lucrarea raului. Sufletul va recunoaste atunci greselile
sale si prin aceasta recunoastere va preveni judecata lui Dumnezeu. Astfel,
judecata lui Dumnezeu nu este decat o confirmare a ceea ce sufletul deja
a pronuntat asupra lui insusi. Pacatele urmate de cainta nu se mai socotesc
si nu se mai amintesc, nici la vami, nici la judecata. La randul lor, ingerii
cei buni infatiseaza la vami faptele bune ale sufletului.
Tot spatiul dintre pamant
si ceruri este impartit in 20 de parti sau tribunale, iar sufletul, trecand
pe acolo, este acuzat de catre demoni de pacatele sale. Fiecare vama, dupa
cum le numesc Sfintii Parinti in scrierile lor (duhurile rele se numesc
vamesi),
corespunde unui anumit grup de pacate. Duhurile rele acuza sufletul nu
numai de pacatele de care el e vinovat, ci inca si de acelea pe care nu
le-a comis, dupa marturisirea Sfantului Ioan Letsvithnik.
Noi imprumutam din relatarea
Sfintei Teodora descrierea ordinii in care vamile se succed. Pe calea cerului,
mergand spre rasarit, sufletul intalneste intaia vama, unde
duhurile rele, dupa ce au oprit sufletul insotit de ingerii cei buni, ii
infatiseaza pacatele sale facute prin cuvant (vorbe desarte, flecareala,
cuvinte obscene, jigniri, luare in ras a lucrurilor sfinte, cantece patimase,
ras s.a.m.d.); a doua vama este aceea a minciunii (orice
minciuna, calcare de juramant, luarea numelui lui Dumnezeu in desert, calcarea
fagaduintelor facute lui Dumnezeu, ascunderea pacatelor inaintea duhovnicului);
a
treia vama este a calomniei (calomnierea aproapelui, vorbirea de
rau, umilirea altuia, jignirea, batjocura unita cu uitarea propriilor sale
greseli si pacate); a patra vama este a lacomiei (betia,
obiceiul de a manca intre mese si in ascuns, uitarea rugaciunii inainte
si dupa mese, nepaza postului, imbuibarea, desfatarile, in sfarsit, toate
formele de gastrolatrie); a cincea vama este a leneviei
(lenevire la slujbele divine si la rugaciunea fiecaruia, neglijenta la
lucru, lene); a sasea vama este a furtului (tot soiul
de furturi, pe ascuns sau pe fapta); a saptea vama
este aceea a zgarceniei si a iubirii de arginti; a opta vama
este a camatariei; a noua vama este a inselatoriei (judecati
strambe, masuri false si alte iselatorii); a zecea vama
este a geloziei; a unsprezecea vama e a mandriei (ambitii,
mandrie, prea buna parere de sine, lipsa de respect fata de parinti, cler,
superiori, in general neascultari); a douasprezecea vama
este a maniei; a treisprezecea vama este a razbunarii;
a paisprezecea vama este a uciderii; a cincisprezecea vama
este aceea a magiei (vraji, amestec de otravuri, farmece, chemarea demonilor);
a
saisprezecea vama este a necuratiei (tot ce tine de acest pacat:
ganduri, pofte si fapte necurate, iubirea trupeasca a persoanelor nelegate
prin casatorie, voluptatea, priviri pofticioase, atingeri necurate, visuri
la lucruri necurate); a saptesprezecea vama este cea a adulterului
(necredinta in casatorie, caderea in pacat a persoanelor harazite lui Dumnezeu);
a
optsprezecea vama este aceea a pacatului sodomit (pasiuni contra
firii, incest); a nouasprezecea vama este a ereziei (false
cugetari asupra religiei, lepadarea de credinta ortodoxa, hula, blasfemia);
in fine, ce de pe urma, a douazecea vama este aceea a nemilostivirii
(cruzimea). Trecerea vamilor are loc a treia zi dupa moarte.
Cunoscand starea sufletelor
dupa moarte, trecerea vamilor si infatisarea inaintea lui Dumnezeu, care
toate au loc in a treia zi, Biserica si rudele, aratandu-si dragostea lor
pentru cel mort, roaga pe Domnul a-i ierta pacatele si a-i inlesni trecerea
vamilor.
Dupa ce sufletul s-a inchinat
Domnului, el e purtat prin felurite locasuri ale sfintilor pentru a privi
frumusetile raiului. Aceasta vizitare a locuintelor ceresti dureaza sase
zile, in care sufletul admira si slaveste pe Dumnezeu, a toate Creatorul.
In aceasta contemplatie el uita cu totul scarbele ce le-a avut fiind in
trup; dar, cu toate acestea, daca el este impovarat de pacate, se intristeaza
reprosandu-si ca si-a irosit viata in negrija si ca nu L-a slujit pe Dumnezeu
dupa poruncile Sale.
Ispravind vizitarea raiului,
a noua zi (dupa despartirea sa de trup), sufletul se urca din nou la Dumnezeu,
pentru a I se inchina. Pentru aceasta Biserica face rugaciuni pentru morti
in ziua a noua.
Dupa a doua inchinare, Domnul
porunceste ca sa-i fie aratat acelui suflet iadul. Atunci vede sufletul
suferintele pacatosilor, aude plangerile, gemetele si scrasnirea dintilor.
In timpul a 30 de zile sufletul viziteaza toate cotloanele iadului si tremura
de frica sa nu fie condamnat acolo pe vecie. In sfarsit, intr-a patruzecea
zi dupa despartirea sa de trup, se urca pentru a treia oara sa I se inchine
Creatorului. Si atunci, Judecatorul etern hotaraste locuinta ce i se cuvine
sufletului, dupa faptele sale si dupa viata pamanteasca. Astfel, are loc
judecata particulara, in a patruzecea zi dupa moarte; iata pentru ce Biserica
se roaga pentru morti in acea zi.
Deci, ziua a patruzecea
dupa moarte este ziua decisiva pentru soarta sufletului in viata viitoare.
Este judecata particulara a lui Hristos, care hotaraste starea sufletului
numai
pana in ziua Judecatii de Apoi - Judecata generala. Aceasta stare a sufletului,
corespunzand cu viata sa de pe pamant, nu este starea sa definitiva, pentru
vesnicie, ci este supusa schimbarii. Iisus Hristos, in a patruzecea zi
dupa Invierea Sa, a inaltat natura umana la gloria suprema, asezand-o pe
tronul dumnezeirii Sale, la dreapta Parintelui. Asadar, dupa dumnezeiescul
Sau exemplu, raposatii, intr-a patruzecea zi dupa moartea lor, intra in
starea ce se cuvine valorii lor morale.
Urmand pilda Domnului Care,
dupa inaltarea Sa a patruzecea zi, a sezut pentru totdeauna la dreapta
lui Dumnezeu, asteptand pana se vor pune vrajmasii Lui asternut picioarelor
Lui (Evr. 10, 12), tot asa si sufletele mortilor, al caror destin
a fost stabilit prin judecata particulara a lui Hristos, raman in acea
stare (nu insa fara posibilitate de schimbare) pana in ziua Judecatii generale.
Sa punem asadar inima si
credinta noastra in iubirea Mantuitorului Care, chiar intru slava Sa, este
neincetat preocupat de vesnica noastra mantuire, de mantuirea ta si de
aceea a raposatului care iti este scump; roaga-L deci pentru el, ca prin
harul Sau sa vindece relele sufletului celui mort, sa indeplineasca ceea
ce-i lipseste, sa ierte pacatele, sa-l curete si sa-l aseze in randul fericitilor.
Credinta si rugaciunile tale, unite cu rugaciunile Bisericii, vor fi de
un mare ajutor pentru raposatul tau in ziua judecatii lui Hristos, asteptand
Judecata cea de pe urma.
Prin urmare, vedem ca sufletul,
dupa despartirea sa de trup, locuieste inca doua zile pe pamant si se inalta
in a treia zi catre Dumnezeu, pentru a I se inchina; apoi petrece in rai
urmatoarele sase zile, urmand cele treizeci de zile in iad. In a patruzecea
zi afla care va fi starea sa pana la Judecata cea de pe urma cand, numai
atunci, sufletele vor primi hotararea definitiva.
CUM POT
AJUTA CEI DE PE PAMANT SUFLETELOR
DIN LUMEA DE DINCOLO
RUGACIUNEA
Rugaciunea pentru morti este un act de caritate si contine doua virtuti:
- rugaciunea in ea insasi, ca serviciu adus lui Dumnezeu; si
- rezultatul rugaciunii, ca bine ce se face raposatului.
Sfantul Efrem Sirul explica lamurit, printr-o paralela, posibilitatea si influienta salvatoare a rugaciunilor noastre asupra sufletelor raposatilor. In testamentul sau, el zice, intre altele, ca intre raposati si vii, cand acestia se roaga pentru ei, este aceiasi simpatie ce exista in natura intre fructele pamantului. Astfel, cand timpul infloririi a trecut pentru vie, vinul in pivnita incepe a fierbe; cand unele legume plantate in pamant incep a se desfasura, aceleasi legume in case dau ramuri. A purta sarcina unul altuia inseamna a acea un viu interes pentru soarta aproapelui. Insusi Domnul a luat partea cea mai vie la soarta pacatosilor, impovarandu-Se cu toate pacatele noastre si facandu-Se vinovat de toate greselile noastre inaintea Parintelui Sau ceresc; toate aceste greseli le-a spalat cu sangele Sau si le-a sters prin moartea Sa. Asadar, daca Insusi Dumnezeu ia parte la soarta noastra, putem noi sa nu ne interesam de soarta aproapelui nostru, cerand pentru el mantuirea, putem noi sa nu sacrificam tot ce este in puterea noastra?
Domnul nostru Iisus Hristos ne invata si ne-a aratat ca nu sunt morti propriu-zis, ca oamenii vietuiesc dincolo de mormant. Viata crestina este intemeiata pe iubirea pe care suntem datori a o exprima nu numai prin cuvinte, ci si prin fapte. Apostolii au probat iubirea lor prin fapte: rugandu-se pentru membrii Bisericii lui Hristos si purtand greutatea aproapelui.
Biserica Ortodoxa se roaga pentru tot universul, pentru toti oamenii - vii sau morti - numai daca ei sunt ortodocsi si daca au parasit aceasta viata intru credinta si nadejde. Nu e nevoie decat a crede in Dumnezeu pentru a fi convins de eficacitatea rugaciunilor pentru raposati. De voi uita pe raposatul, de voi uita raporturile mele cu el, prin ce pot arata ca l-am iubit cand era cu mine pe pamant? Daca intr-adevar l-am iubit viu fiind, as putea inceta sa-l mai iubesc cand va fi mort? O astfel de presupunere ar fi contrara bunului simt. La nevoie se cunosc adevaratele prietenii si putem noi sa ne inchipuim o trebuinta mai mare decat aceea a sufletului nedesavarsit, incarcat de pacate?
Astfel se arata inalta indatorire inaintea lui Dumnezeu si inaintea raposatilor a celui ce se roaga pentru morti. A inmormanta trupul raposatilor este un act de milostenie practicat de intreaga omenire. Insa religia crestina pretinde inca sa se ingroape trupul cu toata onoarea ce se cuvine templului Sfantului Duh. Asadar, inmormantarea trupului este un act de caritate propriu intregii omeniri, in vreme ce rugaciune pentru raposati este rodul acelora ce cunosc pe adevaratul Dumnezeu - izvorul iubirii si al vietii. Nu stim si nu putem sti cine greseste si cine are dreptate inaintea lui Dumnezeu; numai El singur o stie. Noi nu stim decat un singur lucru: ca toti oamenii sunt pacatosi. "Ca nu este drept nici unul", invata Cuvantul lui Dumnezeu (Rom. 3,10). "Nimeni nu e curat de pacate, macar de-ar fi trait o singura zi pe pamant" (Iov 14, 44). Noi stim bine ca suntem zamisliti in pacat, ne nastem, vietuim in pacat si nu suntem curatiti pe deplin de pacat in clipa in care trecem in lumea de dincolo de mormant. Nimic mai important nu le revine celor vii decat a urma aceasta porunca: "A iubi pe toti si a ne ruga pentru toti". Acel ce da viata si iarta pacatele a zis: "Cereti si vi se va da, nu voiesc moartea pacatosului!". El insusi ne-a invatat a ne ruga astfel: "Si ne iarta noua gresalele noastre!". Rugaciunea data de Domnul slujeste drept fundament la toate rugaciunile noastre, prin urmare, si la rugaciunea pentru morti, unde ne rugam pentru mantuirea raposatului si cerem iertarea pacatelor sale.
MIJLOCIREA BISERICII
Daca rugaciunea este expresia
vointei, atunci care trebuie sa fie oare puterea rugaciunii intregii Biserici
si a tuturor membrilor sai in favoarea unui singur subiect? Noi vedem exemplul
eficacitatii rugaciunii in faptele Apostolilor: in urma rugaciunilor Bisericii,
un inger l-a scos pe Apostolil Petru, in timpul noptii, din inchisoare,
in ajunul condamnarii sale, fara ca nimeni sa fi simtit; fiarele sale au
cazut si paznicul ce era langa el nu a vazut nimic si nu a auzit nimic
(Fapte 12).
In final, este normal a
intrari faptul ca rugaciunea are o influienta benefica asupra sufletelor
aflate dincolo de mormant. Intotdeauna Biserica s-a rugat, se roaga si
se va ruga pentru morti, pana la A Doua Venire a lui Hristos. La fiecare
dintre cele trei servicii dumnezeiesti de pe parcursul zilei, la Utrenie,
la Liturghie si la Vecernie, Biserica se roaga deopotriva pentru vii si
pentru morti. Scopul Bisericii este de a-l sfinti pe om, de a-l face vrednic
sa participe la fericirea vesnica. Ea se ingrijeste de mantuirea tuturor
membrilor sai deopotriva, vii sau morti. Sfantul Ioan Gura de Aur zice
ca rugaciunile pentru morti sunt un obicei apostolic si o institutie a
Sfantului Duh. Ceea ce este iarasi important este ca aceasta dogma (rugaciunea
pentru morti) a Bisericii Ortodoxe este strans legata cu Liturghia Sfantului
Vasile cel Mare si a Sfantului Ioan Gura de Aur; in timpul fiecareia dintre
ele, Biserica se roaga de trei ori pentru cei raposati. O data se roaga
la proscomidie, a doua oara - dupa citirea Evangheliei, anuntand noutatea
prea fericita a mantuirii tuturor celor ce cred in Iisus Hristos si iertarea
generala a pacatelor prin mijlocirea Mantuitorului. Atunci diaconul sau
preotul intoneaza indoita rugaciune cu ecfonis in a doua ectenie in care
Biserica se roaga pentru cei raposati in acesti termeni: "Pentru Patriarhii
ortodocsi, pentru evlaviosii imparati si evlavioasele imparatese, Domnului
sa ne rugam", pentru a marturisi unitatea si comuniunea intregii Biserici.
Aceasta ectenie se face in rugaciunea cu ecfonis in timpul Liturghiei,
in timp ce la alte servicii divine nu se pomenesc la ectenii decat ctitorii
templului pe care Biserica ii numeste cu adevarat fericiti si in adevar
demni de o vesnica pomenire, pe toti cei raposati - atat pe cei ingropati
in aceste locuri precum si pe toti raposatii ortodocsi in general. Dupa
indoita rugaciune cu ecfonis, vine rugaciunea cu ecfonis special pentru
raposati. In sfarsit, a treia oara, dupa binecuvantarea Sfintelor Taine,
Biserica se roaga inca o data pentru cei raposati. La serviciile de seara
si de dimineata (la Vecernie si la Utrenie), Biserica se roaga deopotriva
pentru raposati, aceasta rugaciune exprimand unirea, legatura, raportul
si comuniunea cu ei.
Rugaciunea comuna se face
la biserica, rugaciunea particulara se face la domiciliu; de aceea, rugaciunile
pentru morti pot fi rugaciuni comune sau rugaciuni particulare, si trebuie
sa ne rugam pentru raposati totdeauna si pretutindenea. Repausatii pacatosi
care erau in iad si care, prin rugaciunile Bisericii si ale rudelor care
erau in viata, au capatat iertarea pacatelor lor, s-au aratat celor vii
pentru a marturisi despre schimbarea starii lor dincolo de mormant si pentru
a lua parte la primirea lor in numarul prea fericitilor.
In Biserica crestina, fiecare
zi este consacrata memoriei unuia sau mai multor sfinti. In afara de aceasta,
fiecare zi a saptamanii este hotarata unei praznuiri speciale, astfel incat
sambata este consacrata memoriei tuturor sfintilor si a raposatilor. Rugandu-se
in fiecare zi, pentru raposati, la toate serviciile divine, Biserica cere
ca membrii sai sa se roage pe cat posibil mai des si cu mai multa putere
pentru rudele lor adormite; insa aceste rugaciuni trebuie a fi cu deosebire
savarsite sambata, care este o zi speciala, o zi dedicata tuturor sfintilor
si raposatilor. Sambata - Sabat - este un cuvant din ebraica,
care se talcuieste prin repaus. Biserica Ortodoxa consacra
aceasta zi memoriei tuturor celor ce au parasit acest pamant pentru lumea
de dincolo de mormant, memoriei raposatilor perfecti (sfinti) si raposatilor
imperfecti, a caror soarta nu este desavarsit hotarata. Biserica cere pentru
ei repausul vesnic, dupa aceasta viata de suferinta pe pamant.
In aceste zile toata Biserica,
adica toti credinciosii, au un interes cu totul special asupra sortii raposatilor.
Aceste zile se numesc sambetele
parintilor si se impart in:
- sambetele ecumenice generale;
- zile de pomenire particulare sau locale.
- sambata inaintea Sexagesimei;
- sambata Sfintei Treimi;
- cele trei sambete din a doua, a treia si a patra saptamana Postului Mare, ce sunt instituite de Apostoli.
MILOSTENIA
Dupa rugaciune, al doilea
mijloc de a interveni pentru raposati este milostenia pe care noi o facem
in amintirea si in numele lor. A face milostenie este a ajuta cu bunuri
pamantesti pe cei ce au nevoie de ele, pe saraci, adica pe fratii nostri.
Milostenia este de mare ajutor pentru odihna raposatilor pacatosi. Tot
ajutorul dat saracilor Iisus Hristos il ia asupra Lui: "Pentru Mine
ati facut", zicea El; prin urmare, El nu va vrea sa ramana dator
catre aceia de la care a primit binefaceri. Un pahar de apa rece, cei doi
bani ai vaduvei - toate vor fi recompensate la timpul lor. Binefacerile
facute de cei vii in amintirea raposatilor au aceiasi semnificatie ca si
cand aceste fapte ar fi fost facute de raposatii insisi.
Invatatura Sfantului Ioan
Gura de Aur arata toata importanta milosteniei: "Nimic nu e mai puternic
pentru a sterge pacatele decat milostenia; castitatea si postul nu fac
bine decat celui ce le practica si aceste doua virtuti nu ajuta decat la
propria sa mantuire. In timp ce milostenia se raspandeste asupra tuturor
si imbratiseaza pe toti membrii trupului lui Hristos.". Astfel, in explicatia
sa la Evanghelia Sfantului Toma, Ioan Gura de Aur zicea: "Voiesti sa cinstesti
pe raposatul tau? Cinsteste-l prin milostenie si prin fapte de milostenie,
caci numai milostenia scapa sufletele din chinurile vesnice.". Vorbind
de plansul nestapanit si de inmormantarile pompoase ca de lucruri total
nefolositoare raposatilor (ca si viilor, de altfel), el zice: "Milostenia,
facuta in numele raposatului, este un mare ajutor pentru mantuirea sa.
Ingropaciunile bogate arata nu iubirea pentru cel mort, ci vanitatea. De
voiesti sa-l plangem cu adevarat pe raposat, iti voi arata un alt fel de
soi de inmormantare si te voi invata sa-l imbraci cu haine ce se vor scula
impreuna cu el in ziua Judecatii si-l vor slavi; aceste haine sunt milosteniile
ce vor invia odata cu el. Milostenia este o pecete cu care el e pecetluit
si cu care va face sa straluceasca hainele sale, cand va auzi cuvintele:
"Flamand am fost si Mi-ati dat sa mananc.". Acestea sunt lucrurile care
il vor face slavit, care il vor face luminos, care indeparteaza primejdia.
Sa ingropam mortii intr-un chip folositor lor si noua, intru slava lui
Dumnezeu; sa facem milostenie intru numele lor; sa le dam bune merinde
pentru drum.".
Numarul mantuitilor si al
osanditilor este format din bogati si saraci, invatati si nestiutori de
carte, domni si slujitori. Credinta mantuieste si necredinta pierde pentru
totdeauna. Cel ce crede obtine iertarea pacatelor sale pe pamant si dincolo
de mormant prin mijlocirea Bisericii si a rudelor; celui ce nu crede nu
i se va ierta, dupa cuvintele lui Iisus Hristos, nici in lumea aceasta
si nici in cealalta. Noi trebuie sa intelegem prin aceasta nu credinta
pe care o au chiar chiar si demonii, ci credinta care se manifesta prin
faptele de indurare catre Dumnezeu si catre oameni.
Astfel, cuvintele: "Dumnezeu
va da fiecaruia dupa faptele sale.", "Ceea ce omul va fi
semanat, va secera.", si alte cuvinte de acest fel, se refera la
A Doua Venire a lui Hristos, cand va veni sa judece viii si mortii, caci
atunci nici un ajutor nu va mai fi posibil si nici o rugaciune nu va mai
fi primita, Cand grozava zi a Judecatii cea de pe urma va sosi, timpul
ce era dat omului pentru a lucra la mantuirea sa si la cea a aproapelui
va fi consumat. Sfantul Ioan Damaschinul, legand expresiile de acest fel
cu sfarsitul lumii, zice ca: "Aceste cuvinte se vor indeplini in adevar
pentru sufletele nepasatoare de mantuirea lor. Unde se vor gasi atunci
saracii? Unde se va cauta un preot? Nu mai e loc nici pentru rugaciune,
nici pentru milostivire. Asadar, pana cand va sosi acea ora, sa ne ajutam
unii pe altii si sa aducem jertfa de milostenie Domnului Celui indurat
si milostiv.".