Acest
Sfant era din Armenia Mare, de neam imparatesc si a trait pe vremea imparatiei
lui Diocletian si a marelui Constantin. De mic copil a fost dus in Cezareea
Capadochiei si a fost crescut in crestineasca credinta, in care s-a botezat.
Deci, desavarsindu-se in cuvantul mantuirii, s-a aprins de marea dorinta
de a merge sa binevesteasca Evanghelia in tara sa si la neamul armenilor.
Si Dumnezeu intarea cu minuni cuvantul si viata Sfantului Grigorie, slujitorul
Sau. Multe chinuri a indurat din partea neamului partilor si, mai ales,
din partea lui Tiridate, imparatul lor, care jertfea Artemidei, idolul
sau, si nu putea suferi credinta in Hristos a Sfantului. Vazand insa semnele
ce se faceau, la urma, Tiridate imparatul a deschis singur ochii la lumina
si a primit botezul. Ca urmare, toata Armenia s-a intors la credinta crestina
in Hristos, poporul sfaramand capistele idolesti si zidind biserici.
Si a fost sfintit Sfantul Grigorie, de catre Leontie al Cezareei Capadochiei,
fiind cel dintai episcop al armenilor, si sfintind preoti, a botezat tot
poporul, pana la cel din urma satean. Iar imparatul Tiridate, daruia indestula
avere bisericilor lui Dumnezeu. Si multe manastiri a intemeiat, intru care
bine inflorea evanghelica desavarsire. Tot el a purtat flacara credintei
la multe alte neamuri de pe langa Marea Caspica si a ajuns si in Caucaz.
Sfantul Grigore a pastorit Biserica Armeniei 31 de ani. Este al treizeci
si saselea episcop, care a semnat pe lista celor 318 Parinti de la Niceea
(325). Se spune ca el a infiintat alfabetul armenesc si ca el a talmacit
si Biblia in limba armenilor. O particica din moastele sale se afla la
biserica "Sfantul Gheorghe Vechi" din Bucuresti. Se mai spune, de asemenea,
ca de la hirotonia sa ca episcop, Sfantul petrecea vreme indelungata in
singuratate si prin munti. Deci, foarte multe si preaslavite mununi facand,
si la prea adanci batranete ajungand, cu pace s-a mutat catre Domnul.
Întru aceastã zi, pomenirea Sfintelor Mucenite Ripsimia, Gaiani si alte treizeci si douã cuvioase Mucenite femei si fecioare.
Aceste doua
Sfinte femei erau de neam slavit si mare si au trait pe vremea imparatiei
lui Diocletian si a lui Tiridate, imparatul partilor. Ele erau fecioare
daruite cu frumusete, fiind calugarite. Deci, fiindca n-au voit a se insoti
cu imparatul Tiridate, Ripsimia impreuna cu Gaiani au fugit in partile
Armeniei. Afland de insa aceasta, Tiridate, imparatul acestor locuri, a
trimis si le-a adus acasa. Si o silea pe Risimia catre nelegiuita impreunare,
dar cu puterea lui Hristos, n-a biruit-o pe ea. Si nedobandindu-si dorinta,
zacea ca un mort. Deci, fugind ea, ostasii imparatului gonind-o si prinzand-o,
mai intai i-au rupt hainele, apoi, legandu-i mainile dinapoi, i-au taiat
limba si trupul i l-au ars si i-au scos ochii si, fiind taiata in bucati,
si-a dat fericitul ei suflet. Au fost ucisi cu ea inca saptezeci de barbati
crestini si treizeci si doua femei. Iar viteaza Gaiani a fost strapunsa
prin gat si, fiind despuiata de piele pana la sani, a fost zdrobita cu
pietre si i s-a taiat capul.
Întru aceastã zi, cuvânt al Sfântului Efrem, despre descoperirea Sfintei Jertfe.
Graia Sfantul
Efrem despre un frate, ca, fiind sobor intr-o Duminica, sculandu-se, dupa
obicei, sa intre in biserica, l-a batjocorit pe el diavolul, zicandu-i
lui in cuget: "La ce mergi in biserica? Ca sa primesti paine si vin, ca
si cand ar fi Trupul si Sangele lui Hristos? Nu te batjocori". Iar fratele,
crezandu-si cugetul, n-a mers la biserica, dupa obicei. Insa fratii il
asteptau pe el, ca asa era obiceiul in pustia aceea: nu faceau sobor,
adica rugaciuni, pana nu se adunau toti fratii. Deci, l-au asteptat pe
el mult si el nu venea. Iar unii dintre ei, sculandu-se, au mers la chilia
lui, zicand ca fratele cumva s-a imbolnavit, sau, poate, a si murit. Si
cum au venit la chilia lui, l-au intrebat pe el: "Pentru care pricina n-ai
venit la sobor, frate?" Iar el se sfia si se rusina a le spune lor. Inca,
cunoscand ei sfatul cel cu rau mestesug al diavolului, au cazut la picioarele
lui cu umilinta, ca sa le spuna si lor sfatul cel diavolesc. Iar el le-a
marturisit lor, zicand: "Ierati-ma, fratilor, dar cum m-am sculat, dupa
obicei, ca sa merg la biserica, mi-a zis mie un cuget, ca nu este Trupul
si Sangele lui Hristos acolo unde mergi, ci iei numai paine si vin. Deci,
daca voiti sa vin cu voi impreuna, intariti-mi mie cugetul pentru Sfanta
Jertfa". Iar ei au zis: "Scoala-te si sa vii cu noi si ne vom ruga lui
Dumnezeu ca sa-ti ajute si vazuta sa-ti arate tie puterea Lui cea tainuita
si nevazuta". Si, sculandu-se, a venit la dansii in biserica. Si s-a facut
rugaciune la Dumnezeu pentru acest frate, ca sa i se arate lui puterea
tainelor celor dumnezeiesti. Si cand au inceput a face sobor, adica rugaciune,
l-au pus pe fratele in mijlocul bisericii, iar el, pana la slobozirea soborului,
n-a incetat cu lacrimi a-si spala fata sa. Apoi, dupa sobor, adica dupa
slobozirea de la rugaciune, chemandu-l pe el, parintii si fratii l-au intrebat
zicand: "Cele ce ti-a aratat tie Dumnezeu, spunandu-ne noua, ca si noi
sa ne folosim". Iar, el, cu lacrimi, a inceput a zice: "In vremea cand
s-a citit invatatura Apostolului si cand a stat diaconul si a citit Sfanta
Evanghelie, atunci am vazut acoperamantul bisericii deschis si se vedeau
cerurile si fiecare cuvant al Evangheliei, ca focul se facea si se vedea
pana la cer; si dupa ce s-a facut sfarsitul Evangheliei si dupa aducerea
Dumnezeiestelor Daruri la altar, chemand clericii pe Duhul Sfant, am vazut
cerurile deschise si foc pogorandu-se impreuna cu multime de Sfinti Ingeri,
iar deasupra lor alte doua fete preafrumoase, a caror frumusete a o spune
nu este cu putinta, ca era lumina lor ca fulgerul si in mijlocul celor
doua fete era un prunc mic; Ingerii stateau in jurul Sfintei Mese, iar
fetele cele doua stateau desupra, pe Sfanta Masa, iar Pruncul in mijlocul
lor. Iar, dupa ce s-a facut sfarsitul Dumnezeiestilor Taine, s-au apropiat
slujitorii din cler, ca sa franga Painea punerii-inainte si am vazut eu
cele doua fete, care erau deasupra, pe Sfanta Masa, ca au legat mainile
si picioarele pruncului celui din mujlocul lor si au scos cutitul si au
junghiat pe Prunc si au varsat Sangele Lui in Paharul ce era pe Sfanta
Masa, si sfaramand Trupul Lui, painea si vinul erau Trupul si Sangele Domnului.
Atunci, mi-am adus aminte de Apostolul care zice: "Pastele noastre, Hristos,
S-a junghiat pentru noi". Iar cand se apropiau fratii, ca sa primeasca
Sfanta Impartasanie, s-a facut minune: ca li se da lor si Trupul
cel de carne, iar dupa ce primeau, zicand: Amin, Trupul se facea Paine
in mainile lor. Si eu, daca am venit sa primesc, mi s-a dat Trupul si nu
puteam sa-l primesc, apoi, am auzit un glas in urechile mele, zicandu-mi:
Omule, pentru ce nu primesti? Au nu este aceasta ceea ce ai cautat tu?
Si am zis: Milostiv, fii Mie, Doamne, ca Trup de carne nu pot sa primesc.
Si iarasi, mi-a zis mie: Daca ar fi putut omul sa primeasca Trup, Trup
ar fi aflat, precum si tu l-ai aflat. Dar nu poate nimeni sa primeasca
Trup, pentru aceasta a poruncit Dumnezeu, ca la Sfanta Jertfa Trupul Domnului
sa te prefaca in paine iar Sangele Lui in vin. Ca, adica, daca crezi, sa
primesti ceea ce ai in maini. Si indata ce am zis: Cred Doamne, si Amin,
Trupul cel ce era in mainile mele s-a facut paine. Si, laudand pe Dumnezeu,
am primit Sfanta Jertfa.
Iar, dupa ce s-a ispravit cantarea soborului si au venit clericii, impreuna
am vazut, iarasi, pe Prunc in mijlocul celor doua fete. Si am vazut acoperamantul
bisericii deschis si dumnezeiestile Puteri si inaltandu-se la cer si Pruncul
in mijlocul fetelor". Acestea auzindu-le, fratii multa umilinta au primit
si s-au dus pe la chiliile lor, inaltand slava lui Dumnezeu.
Întru aceastã zi, cuvânt al Sfântului Ioan Gurã de Aur, despre mãrturisirea pãcatelor.
Marturisiti-va
pacatele voastre, pentru ca, prin marturisire se vindeca ranile cele sufletesti,
precum si vatamarea trupeasca, aratandu-se la doctor, se tamaduieste iar
cea tainuita, boala mare face, iar mai pe urma aduce moarte. Asemenea si
pacatele cele tainuite omoara si trupul si sufletul si bucurie fac diavolului.
Mare si bun lucru este marturisirea pacatelor, precat tainuirea lor este
bucurie satanei. Cineva, amagindu-se graieste: "Astazi sa-mi fac placerea
mea, iar maine ma voi pocai". Dar cine stie de va ajunge sau nu ziua de
maine? Ca, fara de veste, vine moartea si-l pierde pe el. Iar, daca este
cineva carturar, apoi diavolul ii baga lui in cap un gand, zicandu-i: "Tu
iti stii si singur gandurile tale si ceea ce zice Scriptura stii, precum
si ceea ce Sfintii Parinti au poruncit; deci tamaduieste-te si singur,
fara duhovnic". Nu asculta gandurile acelea si nu zabovi a-ti tamadui,
marturisindu-ti, pacatele tale, ca sa fii iertat si in veacul de acum si
in cel viitor.