Acesta,
fiind om in varsta si invatat, a trait pe vremea imparatilor Traian (98-117)
si Adrian (117-138) si fusese ucenic al Apostolilor Domnului. Dupa traditia
Bisericii, el a propovaduit Evanghelia in multe locuri, dar, cu deosebire,
in Magnezia si la Atena, unde a fost si episcop. Ca, precum steaua magilor
de la rasarit, asa si el a aratat popoarelor calea cea dreapta a credintei,
surpand jertfele paganesti si inchinarea la idoli si aducand pe multi din
intunericul paganatatii la lumina cunostintei lui Dumnezeu si la credinta
lui Hristos.
Dar, intunericul uraste totdeauna lumina. Drept aceea, si inchinatorii
idolilor gonira pe Sfantul Apostol Codrat de la turma sa din Atena, improscandu-l
mai intai cu pietre, ca pe un alt Stefan, dar Sfantul a fost pazit viu,
cu darul lui Hristos. Fiind prins, apoi, de slujitorii imparatului Adrian,
a fost supus la felurite alte chinuri, pana ce, sfarsit de puteri, si-a
dat sufletul in mainile lui Dumnezeu, primind de la Hristos cununa mucenicilor.
Întru aceastã zi, cuvânt, cum se cade a vietui crestinul.
Tot crestinul
care este deosebit de necredinciosi sa petreaca fara a face pacate, ca
un prieten al lui Dumnezeu, ca un vrajmas al diavolului si ca un partas
al Tainelor lui Hristos. Ci, lepadandu-se de satanicestele fapte si de
inselaciunile dracesti, curat fiind si cuvios, de Dumnezeu iubitor si adeseori
rugandu-se lui Dumnezeu, sa zica: "Tatal nostru, Carele esti in ceruri."
Ca nu, in chip nevrednic, pe Dumnezeu numindu-l Tatal, sa-L ocareasca pe
El. Ci, ca un fiu, sa slaveasca pe Tatal si, ca un slujitor, sa se teama
de Domnul sau. Ca graieste Domnul: "Daca Tata va sunt voua, apoi unde Imi
este Mie slava si cinstea de la voi? Iar daca va sunt Domn, apoi, unde-Mi
este frica voastra de Mine?" Drept aceea, fratilor, sa petrecem in porunca
lui Dumnezeu. Sa-L cinstim pe El ca pe un Tata si sa ne temem ca de un
Domn. Sa ne aducem aminte de pacatele noastre si de ele sa suspinam neincetat.
Si asa, curatindu-ne sufletele noastre, la Hristos sa venim.
Cuvânt din Everghitinos, al Sfântului Grigorie Dialogul, cãtre diaconul Petru, despre vedenii de chinuri de la duhurile rãutatii, spre zidire.
Teodor era
un copil foarte neasezat, care mai mult de nevoie decat de voie, l-a urmat
pe fratele sau in manastire, acesta fiind calugar. Si, fiind el si foarte
nesupus, ca, daca cineva i-ar fi spus ceva bun pentru mantuirea lui, nu
numai ca nu facea, dar nici sa auda nu voia, nici nu suferea vreodata sa
umble in haina sfintei petreceri. Dar, fiind el lovit de boala ciumei in
coapsa si venind in ceasul cel de pe urma, s-au adunat toti fratii. Si
daca l-au vazut pe dansul stingandu-se, ca trupul lui murise, racindu-se
din toate partile, si ca putina caldura de viata mai ramasese numai in
pieptul lui, faceau rugaciuni deosebite pentru dansul, rugandu-se iubitorului
de oameni. Dumnezeu, sa fie lui milostiv, la iesirea lui din aceasta lume.
Si, rugandu-se fratii, deodata acela a inceput a striga cu mare glas si
a taia rugaciunile fratilor zicand: "Departati-va de la mine, departati-va,
ca iata balaurului m-am dat spre mancare si pentru a voastra stare de fata
nu poate sa ma manance. Ca, iata, capul meu l-a imbucat in gura lui. Deci,
dati-i loc ca sa nu ma chinuiasca mai mult si ce are a face, sa faca mai
repede, de vreme ce lui am fost dat spre mancare. Pentru ce sa mai rabd
intarziere?" Iar fratii i-au zis lui: "Fa, frate, semnul cinstitei si de
viata facatoarei cruci peste tine". Iar acela, cu preatare strigare, a
raspuns zicand: "Eu vreau pe mine a ma insemna, dar nu pot, ca de balelel
balaurului sunt ingreuiat". Iar fratii auzind, cazand la pamant cu lacrimi
si mai cu osardie se rugau pentru izbavirea lui. Deci, petrecand ei in
rugaciune, bolnavul cu mare glas striga: "Multumire lui Dumnezeu! Ca iata
balaurul, cel ce ma luare spre mancare, a fugit si a sta nici n-a rabdat
rugaciunilor voastre. Deci, acum, pentru pacatele mele rugati-va, ca gata
sunt a ma intoarce si a parasi viata cea mireneasca cu desavarsire".
Deci, indata dupa aceasta, dobandind putere de viata, cu toata inima, s-a
intors catre Dumnezeu, schimbandu-si socotinta ca unul care a fost pedepsit,
din destul, cu bataia.Si asa a iesit din trup. Ca acesta a vazut muncirea
cea de dupa moarte, pentru al sau folos; iar altii, pentru a noastra zidire,
spun, chinurile cele de la duhurile cele rele, pe care le-au vazut, inca
sufland si apoi, indata, isi dau duhul.
Tot asa era un barbat cu numele Hrisaorie. Dupa ale lumii acesteia, era
foarte vestit, dar cu cat prisosea in bogatii, pe atat si in patimi era
bogat, intru mandrie ingamfandu-se, voilor trupesti supunandu-se, spre
gramadirea de bogatii cu sarguinta nevoindu-se, cu zgarcenia, peste masura,
aprinzandu-se. Deci, binevoind Domnul a pune sfarsit atator patimi, l-a
lasat sa cada in boala purtatoare de moarte. Si ajungand la ceasul mortii,
avand ochii deschisi, a vazut infricosatoare si intunecate duhuri, stand
inaintea lui si tragandu-l pe el cu sila, ca sa-l duca spre incuietorile
iadului. Deci a inceput a tremura si a se ingalbeni, sudorile peste tot
curgandu-i, cerand cu glas mare hotararea asteptata si strigand si pe fiul
sau, Maxim cu numele, (pe care si eu, mai pe urma, fiind calugar, l-am
cunoscut) pe acesta cu preaiute si amestecata strigare chemandu-l, zicea:
"Maxime, alearga, ca niciodata rau tie nu ti-am facut intru credinta ta
primeste-ma". Deci, Maxim, tulburat si plangand, a venit indata si, impreuna
cu dansul toti ai casei. Dar acestia nu vedeau duhurile cele viclene, care
il trageau cu sila pe dansul. Iar venirea lor o pricepeau din marturisirea
bolnavului prin galbenirea si prin chipul celui ce patimea. Ca, de frica
si de vederea lor cea intunecata, incoace si incolo in pat se intorcea.
Iar, uneori pe partea stand zacand le vedea pe ele stand inaintea lui.
Si vederea lor n-o putea suferi. Iar alteori, spre perete intorcandu-se
si acolo de fata le vedea. Si, deznadajduindu-se a se izbavi de dansele,
in mare stramtoare fiind, cu mare glas a inceput a striga: "Izbaveste-ma
macar pana dimineata". Si intru aceste strigate, a iesit din trup.
Deci, luminat se arata ca, nu pentru sine, ci pentru noi a vazut acestea,
ca noi, acestea invatandu-ne, sa ne temem si sa ne intreptam, caci, ce
i-a folosit aceluia vederea duhurilor rele, mai inainte de moarte, si cererea
de izbavire? Pe care, chiar cerand-o, nu a dobandit-o.