Acestia
au trait pe cand la Roma imparatea Probus imparatul (276-282), deci pe
vremea cand inca erau prigoniti crestinii, iar in Antiohia stapanea dregatorul
Eliodor. Deci, pe cand se savarsea praznicul zeului Apolo, din partile
din afara de cetate, venira in Antiohia doi oameni nestiuti, Trofim si
Savatie, crestini dreptcredinciosi si inchinatori si Dumnezeului celui
adevarat. Si, vazand praznuirea cea pierzatoare de suflete a paganilor,
n-au voit sa intre si sa se veseleasca cu dansii, zicand: "Suntem crestini
si nu se cade noua a veni la ospete paganesti".
Acestea auzindu-le Eliodor, indata a poruncit ostasilor sa-i prinda si
in temnita sa-i desparta unul de altul. Si, aducand intai pe Trofim, l-a
intrebat pe el de nume, de viata si de credinta. Deci, marturisind el cu
indrazneala credinta in Hristos, dregatorul s-a umplut de manie, vazand
atata tarie de credinta la un tanar ca dansul, si dezbracandu-l, a poruncit
sa fie batut fara mila cu toiege, cat s-a rosit pamantul de sangele lui,
apoi, cu unelte ascutite strujindu-i trupul pana la oase, l-au aruncat
in temnita.
A fost adus, apoi, fericitul Savatie, care, dupa marturisirea credintei
inaintea dregatorului, a fost spanzurat si strujit cu unghii de fier atat
de mult, incat, pe cand il aduceau inapoi in temnita, si-a dat duhul.
Ramas singur, Trofim a fost trimis sa indure mucenicia in campul Sinadelor,
din Frigia, la sarbatoarea pagana a dioscurilor. Deci, fiind in temnita
si asteptand sarbatoarea, a cunoscut pe un tanar barbat crestin, din sfatul
cetatii, care in taina cerceta pe cei raniti pentru credinta, in inchisoare,
Dorimedont cu numele. Dar fapta lui nu s-a putut tainui multa vreme. Intrebat
pe crudul dregator al Sinadelor, Dionisie, Dorimedont a marturisind, fara
ocol, credinta lui in Hristos. Deci, nesporind nimic, l-au dat la chinuri.
I-au rupt fata cu unghii de fier, i-au dezradacinat dintii, l-au ars cu
foc, iar lui Trofim i-au scos ochii, cu tepuse infocate. La urma, i-au
osandit pe amandoi sa-i dea spre mancare fiarelor, in priveliste, unde
era mult popor. Dar o ursoaica, un pardos si un leu se purtau cu ei ca
niste animale de casa, uitand naravul lor de fiare. Deci, numindu-i fermecatori,
dregatorul i-a osandit sa li se taie capetele cu sabia. Si asa, Sfintii
Mucenici Trofim si Dorimedont, dupa multe si amare chinuri, cu ucidere
de sabie au murit, iar acum, impreuna cu Savatie, in ceruri neincetat maresc
pe Preasfanta Treime. Dumnezeului nostru, slava!
Întru aceastã zi, cuvânt al Sfântului Ioan Gurã de Aur, despre mânie.
Indracirea
cea din manie este in acest chip: cu cat mai mult, adica, s-ar certa cineva,
cu atat mai multa indreptatire ii trebuie. Caci asa si focul, cand se face
mult, atunci mai mult se aprinde; deci sa nu adaugi lemne de foc, cand
vrei ca mai repede sa se stinga. Ca nu are putere de la sine mania, daca
n-ar fi altul care sa intarate.
Asa fac si corabierii cand se ridica furtuna pe mare; atunci nu mai socotesc
marfurile pe care le arunca. Iar dupa ce se linisteste furtuna, isi aduc
aminte de cele ce le-au aruncat si au multa jale din aceasta. Asemenea,
se afla si cei ce se manie: ca furtuna cumplita este cand mintea lui se
tulbura si raman afara de sine si nu simte ce face, chiar daca ar grai
si cuvinte rele. Iar dupa ce ii trece lui mania, atunci se gandeste la
cuvintele cele rele, pe care le-a grait, si isi cunoaste paguba, rusinea
si pierzarea. Ca precum stomacul stricat varsa mancarea, asa si gura maniosului
arunca cuvintele rele. Iar multi fac si in alt fel: la manie si la vrajba
sunt grabnici, iar la smerenie sunt lenevosi. Vei zice: acela care incepatorul
certei, acelui i se cade intai a se smeri. Dar tu, apucand inainte, sa
te supui lui, ca sa-ti fie tie plata de la Dumnezeu. Ca, macar ca nu ai
facut tu inceputul raului aceluia, fa tu, acum, inceputul binelui, caci
intr-acest chip uneori fac si doctorii, care umbla pe la cei bolnavi, iar
nu bolnavii pe la doctori. Asemenea si tu sa faci fratelui cuprins de boala
maniei: sa-i vindeci lui rana maniei acesteia, prin supunerea ta. Asculta
pe Domnul, Cel ce a zis: "Cui te loveste peste obrazul stang, intoarce-i
si pe celalalt" (Matei, 5, 39).
Întru aceastã zi, cuvânt din Pateric, despre smerenie.
Erau
doi frati calugari, care, de multa vreme, vietuiau cu dragoste impreuna,
amandoi la un loc. Iar vrajmasul diavol, pizmuind traiul lor cel bun, a
vrut sa-i desparta pe ei, unul de altul. Deci, a facut intrei ei o pricina
ca aceasta: fratele cel mic a aprins lumanarea si a pus-o pe ea la locul
ei, iar diavolul, facand pacoste, a pravalit lumanarea jos si s-a stins.
Ci fratele cel mai mare, maniindu-se foarte din aceasta, a lovit cu patima
pe fratele sau cu palma peste obraz, iar aceasta, cu smerenie, s-a inchinat
lui pana la pamant, zicand: Iarta-ma frate, ca te-am suparat, ci asteapta
putintel si iar o voi aprinde". Dar puterea lui Dumnezeu a pedepsit pe
acel diavol pana ce s-a facut ziua. Iar daca s-a facut ziua, a mers acel
diavol in capistea idoleasca si se jeluia mai marelui sau, spunandu-i lui
toata intamplarea ce a vrut sa faca si ce a facut acelor calugari si cum
s-a smerit calugarul cel mai mic, celui mai mare si cum, pentru smerenia
aceluia, puterea lui Dumnezeu l-a pedepsit pe el, pana la ziua. Acestea
spunandu-le, diavolul se jeluia stapanului sau in capistea idoleasca, iar
slujitorul cel idolesc, intamplandu-se atunci acolo in capiste, a auzit
cele ce se jeluia acel drac si se mira de neputinta lor. Deci, smerindu-se
in inima lui, s-a dus la o manastire si s-a facut calugar iscusit si smerit
si spunea fratilor, zicand: "Smerenia risipeste puterea vrajmasului, ca
eu nu am auzit dracii graind si vorbind intre dansii si zicand: De vom
face tulburare si vrajba intre calugari si de se va intoarce unul dintr-insii
si, smerindu-se, se va inchina fretelui sau, atunci acela toata puterea
noastra risipeste".
Acestea auzind noi, fratilor, ca ne silim sa castigam smerenia, care risipeste
puterea diavolului, si asa, Dumnezeul pacii va fi cu noi si ne va feri
pe noi de tot latul vrajmasului. Dumnezeului nostru, slava in veci!
Amin.