Acest
Preacuvios Ilarion s-a nascut in tinutul Gaza din Palestina, pe vremea
imparatiei marelui Constantin (313-337), tragandu-se din parinti necredinciosi.
A fost trimis de tanar la Alexandria sa invete carte si, acolo, deprinzand
degraba intelepciunea pe care lumea o cauta, a descoperit si intelepciunea
cea duhovniceasca si, crezand in Hristos, a primit Sfantul Botez.
Deci, ardea cu inima de dragostea lui Dumnezeu si gandea in ce chip ar
putea sa-i placa Lui. Si, auzind de Sfantul Antonie cel Mare, a dorit sa-l
vada si a mers la dansul cu sarguinta si, facandu-se urmator marelui Parinte,
a ramas langa dansul multa vreme, cunoscand calea care duce la calugar
la implinirea sa, la viata lui cea asemenea cu ingerii, la desele lui rugaciuni
cele cu osardie, la lucrul mainilor si la osteneala cea neincetata, la
post si infranare, la iubire de aproapele si la toata trairea monahala,
cea desavarsita.
Deci, intorcandu-se in patria sa si afland de moartea parintilor sai, a
impartit averea rudelor si saracilor, nelasand nimic pentru sine si, lepadandu-se
de lume, s-a facut ucenic al Mantuitorului si urmator saraciei Lui, Drept
aceea, cautand singuratatea si linistea pustiei, a mers mai intai in pustia
de langa Maiuma Gazei, din Palestina. Si, vietuind acolo multi ani, veneau
la dansul noroadele, cautand ajutor in nevoile lor, la sfintele lui rugaciuni,
ca el, plecandu-se spre mila, se ruga pentru dansii, iar Domnul Hristos
proslavea pe sfantul Sau, intarind rugaciunea lui cu darul facerii de minuni.
Si a strabatut astfel vestea despre el in toata Palestina si se inmultea
numarul ucenicilor. Si zicea dupa fiecare minune: "Nu s-a facut aceasta
prin puterea noastra, ci prin darul cel iubitor de oameni al Mantuitorului,
Care ducerile noastre le-a luat asupra Sa. Deci pe El sa-L slavim si sa-I
multumim." Si se inmulteau manastirile in Palestina.
Deci, nesuferind tulburarea multimilor si cinstirea oamenilor si primind
si descoperire de la Dumnezeu, a mers in pustia Peluziei si in cea a Sfantului
Antonie, dupa trecerea din viata a acestuia. Vazand, insa, ca nici aici
nu poate sa se ascunda de oameni, s-a dus in pustia din partile Libiei,
de unde, urcandu-se in corabie, a mers in Sicilia, facand, minuni si neprimind
rasplata de la nimeni, nici o farama de paini, ca painea si-o castiga impletind
cosuri si muncind pamantul. Si zicea Sfantul: "Nici aici nu este cu putinta,
fiilor, sa vietuim. Sa mergem in alta parte, unde nimeni nu ne stie pe
noi." Si asa s-au dus in taina in Epidaura Dalmatiei, iar de acolo, dupa
oarecare vreme, fiind slavit de oameni, s-a dus cu ucenicii sai in insula
Ciprului. SI cauta un loc pustiu unde sa-si sfarseasca, in liniste, viata
sa. Deci, gasindu-si aici linistea, dupa cinci ani de viata, a simtit ca
i se apropie sfarsitul si graia cu mintea limpede: "Iesi, suflete al meu,
ce te temi? De ce te tulburi? Ai slujit lui Hristos optzeci de ani si te
temi de moarte?" Si cu aceste cuvinte si-a dat sufletul lui Dumnezeu. Iar
trupul lui s-a asezat la Maiuma Palestinei, la manastirea lui cea dintai,
incat palestinienii ziceau: "Noi avem trupul Sfantului Ilarion"; iar cipriotii
ziceau: "Noi avem duhul lui." Ca ceea ce a fost Sfantul Antonie pentru
Egipt, a fost Sfantul Ilarion pentru palestiniei.
Întru aceastã zi, pomenirea Sfintilor Mãrturisitori, Cuviosii Visarion Sarai si Sofronie de la Cioara si a Mucenicului Oprea Miclãus din Saliste, apãrãtorii Bisericii Ortodoxe din Transilvania, împotriva unirii ei silnice cu Roma (1698-1701).
Acesti trei
Sfinti luptatori au trait pe la mijlocul veacului al XVIII-lea. Cuviosul
Visarion din Sarai s-a nascut in Bosnia. A calatorit pe la multe locuri
sfinte, si indeosebi, la Ierusalim si la Muntele Athos si a intrat de tanar
in monahism.
Indurerat de suferinta romanilor pentru credinta lor ortodoxa, a calatorit
prin Transilvania, propovaduind pretutindeni credinta ortodoxa. Era primit
in tot locul ca un inger din cer. Drumul lui pana la Brasov a fost un adevarat
alai de biruinta crestina, aprinzand in sufletele credinciosilor dragostea
de legea stramoseasca. Pentru ravna sa in apararea credintei ortodoxe,
a fost intemnitat la Sibiu si, in cele din urma, in fioroasa inchisoare
din Kuffstein, unde a murit, pentru marturisirea credintei ortodoxe.
Cuviosul Sofronie de la Cioara, s-a nascut in satul Cioara, din partile
Orastiei, ca fiu al unei familii preotesti. Ucenicia in calugarie si-a
facut-o in Tara Romaneasca. Reintors la Cioara, a intemeiat un schit in
mijlocul codrilor, invatand pe romani calea mantuirii.
Pentru ravna lui fara de Legea ortodoxa, a fost inchis in temnita de la
Bobalna. Eliberat de multime, Cuviosul marturisitor a plecat in Muntii
Apuseni, indemnand pe credinciosi sa tina obiceiurile stramosesti. A fost
prins din nou si inchis la Abrud. Eliberat inca o data, mergea din loc
in loc, tinand soboare, adica adunari, si invatand poporul: "Stricati silnica
unire cu Roma, invata el, cereti episcop romanesc in Transilvania!" Iar
cand a inteles ca si-a implinit chemarea, s-a retras la Manastirea Argesului,
unde s-a savarsit cu pace.
Cel de al treilea luptator pentru dreapta credinta a fost taranul Nicolae
Oprea nascut in Salistea Sibiului. Tata de familie, plugar, mirean si bun
crestin, gata de jertfa pentru credinta strabuna, fericitul Oprea a primit,
ca pe o mare cinste, sarcina sa duca "la imparatul", plangerile romanilor:
"Noi cerem, ziceau ei, in numele poporului, vladica de legea noastra."
La inceput, curajul si indrazneala romanilor au fost intampinate cu amenintari
si izgoniri. Cu timpul, ele s-au repetat si au starnit o prigonire si multe
intemnitari. In cele din urma, in loc sa i se implineasca cererile, fericiul
Oprea a fost inchis pe viata, in vestita temnita de la Kuffstein, si nu
s-a mai intors niciodata, primind cununa nemuritoare a Mucenicilor.
La 21 octombrie 1948, insa, printr-o uluitoare intorsatura a Providentei,
fratii nostri buni, uniti de atunci, s-au desfacut de Roma si s-au intors
acasa, la Biserica noastra stramoseasca, maica noastra de obste si a praznicului
zilei de astazi. Dumnezeului nostru, slava!
Întru aceastã zi, Învãtãturã a Sfântului Ilarion pentru folosul sufletului.
Sarguiti-va,
va rog pe voi fratilor si surorilor, spre vesnica viata cea luminoasa,
pe care Domnul, dupa a Sa mila, in dar ne-o da noua. Ca Domnul Dumnezeu
ne-a gatit noua viata in ceruri si Insusi ne cheama pe noi la ea. Iar noi,
sa nu facem spre placerea trupului nostru, petrecand in mancari, cu bauturi,
in somn si in pofte, in obicei de pcate, in molesire trupeasca si in lenevire,
ca sa nu pierdem Imparatia cerurilor si pe Cel ce ne-a chemat la dansa.
Ca El a gatit nunta fiului Sau, adica Imparatia cerurilor si a trimis pe
slugile Sale sa ne cheme, adica pe Prooroci, pe Apostoli si pe Mucenici.
Iar noi ne lepadam, zicand: "Mi-am luat femeie si nu pot sa merg." Sau,
iarasi: "Boi mi-am cumparat, si ma duc sa-i incerc." Si, inca: "Mosie mi-am
cumparat si ma duc sa o vad." Si astfel cu alte lucruri ale vietii acesteia,
ne lepadam de vesnica viata. Si nu auzim pe Domnul, Cel ce graieste: "Nu
va ingrijiti pentru ziua de maine, ce veti manca, si ce veti bea, sau cu
ce va veti imbraca..." Acestea gandindu-le fratilor, sa ne desteptam ca
din somn si sa mergem pe calea cea stramta, care ne duce pe noi la Imparatia
cerurilor. Sa dam trupurile nostre la osteneli, la post, la rugaciune,
la infranare, la curata nevointa. Ca Imparatia cerurilor cu anvoie este
a o castiga si cei ce se ostenesc ajung la ea. Ci sa ne silim, intru acest
scurt veac, si sa nu-i facem spre placere stricaciosului nostru trup. Eu
nu zic sa ardem in foc pentru cereasca vietuire - si nu fie aceasta!
- ci sa ne ostenim si sa ne uscam trupurile noastre pentru ea. Ca a zis
Domnul: "Daca grauntele de grau, cazand pe pamant, nu va muri, apoi singur
va ramane, iar de nu va muri, mult rod va face." Aratat a zis: "De nu vom
omora poftele noastre cele trupesti, nu vom putea sa facem roduri ceresti."
Ca cel ce nu-si iubeste sufletul sau, in veacul acesta, il va afla pe el
in viata cea vesnica.
Deci, aceasta auzind-o, sa ne nevoim. Iar de veti zice ca suntem neputinciosi,
tu intai sa faci inceputul nevointei, numai dupa puterea ta, precum poti.
Ca, vazandu-ti Dumnezeu nevointa, iti va da tie ajutor si la celelalte
fapte bune. Drept aceea, sa nu ne departam de la nevointa. Ca, oare, lunga
este viata noastra? Au nu-i ea de cincizeci de ani, sau saizeci sau saptezeci,
cel mult o suta, si, oare, mult ne este noua a ne osteni? Deci, aici, putin
sa ne ostenim, iar acolo, la ceruri, in veci vom imparati. Sau dimpotriva:
aici, putin vietuind cu slava bine hraniti, band si trupestile pofte facandu-le,
fara de infranare, acolo, pe veci vom fi dati la osanda. Drept aceea, sa
ne ingrijim, ca Hristos Insusi, Imparatul imparatilor si Domnul tuturor,
ne cheama pe noi, nu un om. Deci, spre Dansul sa intraripam mintea noastra
si aici sa vietuim cu dumnezeiasca intelepciune: cu post, cu rugaciune,
cu osteneala si cu rabdare, plangandu-ne pacatele noastre si pururea inaintea
ochilor avandu-L pe El si ziua judecatii. Si sa nu slabim grija noastra
si, precum am inceput, asa sa si sfarsim. Ca a zis Domnul: "In ce te voi
afla, intru aceea te voi si judeca."
Sa pazim deci, iubitilor, in inimile noastre, cuvintele acestea si sa nu
slabim aproape de moarte. Ca nu stim cand va veni ceasul mortii si va rapi
pe fiecare din noi. Si, de va gasi sufletul nepregatit, va fi osandit in
focul cel vesnic. Iar de ne va afla pe noi moartea intru pocainta, atunci,
scapand de toata scarba, vom dobandi bunatatile cele de obste, intru Hristos
Iisus Domnul nostru, Caruia se cuvine slava, cu Tatal si cu Sfantul Duh,
acum si pururea si in vecii vecilor! Amin.