Acest
Sfant Iacov a fost unul din cei 12 Apostoli mari si a trait pe vremea Mantuitorului
Hristos. De vreme ce sunt mai multi Apostoli care poarta numele de Iacov,
trebuie stiut ca acest Iacov, "fiul lui Alfeu", nu este aceeasi persoana
cu Iacov "fratele Domnului", episcopul Ierusalimului si scriitorul Epistolei
din Noul Testament.
Traditia crestina ne spune ca Sfantul Apostol Iacov al lui Alfeu a fost
ales de Domnul pentru vrednicia apostoleasca, fiindca era un om drept si
fara rautate si a slujit cu credinta pe Hristos, vazand faptele Lui, urmand
pasilor Lui si propovaduind tainele Lui, incepand de la Botezul Domnului
in Iordan si pana la Inaltarea Lui la cer.
Se spune ca dupa Pogorarea Duhului Sfant, Apostolul Iacov al lui Alfeu
a mers la neamurile din sudul Palestinei si in Egipt, propovaduind cuvantul
mantuirii si aducand la Hristos multime de popoare. Pentru aceasta l-au
si numit ele cu un nume nou: numele de "dumnezeiasca samanta," ca pe unul
ce a sadit dumnezeiasca credinta in multe inimi omenesti. Si a sfarsit
alergarea sa, urmand patimilor Domnului si dandu-si lui Dumnezeu duhul
sau, pironit pe cruce, din dragoste pentru Hristos.
Întru aceastã zi, istorisire a Cuviosului Pãrintelui nostru Daniil, despre Andronic si despre sotia sa Atanasia (sec.V).
Acest cuvios
Andronic a fost din Antiohia cea mare, cu mesterul lucrator de argint,
foarte cucernic, plin de fapte bune si bogat. Si si-a luat femeie pe Atanasia,
care si ea era curata si iubitoare de Dumnezeu, vietuind ei cu cinste,
dupa placerea Domnului, infrumusetandu-se cu toate bunatatile. Iar bogatia
lor, in care erau indestulati, o imparteau in doua parti: o parte cheltuind-o
la saraci, alta la impodobirea bisericilor, iar a treia la trebuinta casei
lor. Si au nascut un fiu si o fiica, iar dupa nasterea celor doi copii,
n-au mai voit a se cunoaste trupeste, ci se nevoiau amandoi pururea in
curatie, la rugaciune, la a face bine saracilor si la a cauta pe bolnavi.
Si, vietuind doisprezece ani impreuna, fiii lor erau la o varsta ca aceea
care aduceau multa bucurie parintilor.
Dar intr-o zi, copiii imbolnavindu-se, au si murit. Iar fericitul Andronic
nu se arata prea mahnit de acea intamplare, ba inca a si strigat acel fericit
cuvant al lui Iov, zicand: "Gol am iesit din pantecele maicii mele, si
gol ma voi intoarce in pamant. Domnul a dat, Domnul a luat, fie numele
Domnului binecuvantat ! (Iov. 1, 21). Si altele ca acestea zicea
fericitul. Iar femeia lui, Atanasia, avea jale nemangaiata. Zdrobindu-se
cu atata plans, de mare mahnire, atat a slabit, de era sa moara; ca zicea:
"Sa mor si eu cu copiii mei". Deci, la ingroparea fiilor lor, s-au adunat
toti cetatenii si insusi patriarhul cu tot clerul sau, si-i ingropara la
biserica Sfantului Iulian. Dar dupa ingropare, Atanasia nu voia sa mearga
la casa ei, ci sedea langa mormantul fiilor sai, plangand. Dar, la miezul
noptii, i s-a aratat ei Sfantul Mucenici Iulian, in chip de calugar, zicandu-i:
"Pentru ce nu lasi pe cei ce sunt aici sa se odihneasca, o, femeie?" Iar
ea a zis: "Nu te mania pe mine, doamne, de vreme ce mahnita sunt, ca doi
fii am avut si pe acestia i-am ingropat impreuna astazi". Iar el i-a zis
ei: "Dar pentru ce plangi pentru dansii. Ca iti spun tie in ce chip cauta
firea omeneasca mancare, si nu se poate a nu-i da ei, asa si copiii tai
se hranesc cu cerestile bunatati de la Hristos, pe Care roaga-L tu, zicand:
"Dreptule Judecator, ne-ai lipsit pe noi de la cele pamantesti, drept aceea
nu ne lipsi pe noi de cele ceresti. "Iar ea, auzind acestea, s-a umilit
si si-a schimbat mahnirea in bucurie, zicand: "Daca fiii mei vietuiesc
in Cer, pentru ce sa plang?" Si si-a intors fata ca mai mult sa vorbeasca
ce cel ce i se aratase ei, dar nu l-a mai vazut pe el. L-a cautat apoi
prin toata biserica si n-a aflat pe nimeni. Si a zis portarului: "Unde
este parintele acela, care acum a vorbit cu mine? "Raspuns-a portarul:
"Oare nu vezi ca portile sunt incuiate si n-a intrat aici nimeni, apoi,
cum zici, ca a vorbit cineva cu tine?" Atunci Atanasia a cunoscut ca a
avut o vedenie si s-a inspaimantat si, mergand la casa ei, a spus barbatului
ceea ce a vazut si a auzit, si s-au mangaiat de intristare.
Si, nu dupa multa vreme, a zis Atanasie catre Andronic: "Slobozeste-ma
la o manastire, ca sa-mi plang pacatele mele." Si, primind cuvantul cu
bucurie, ca aceea dorea si el, au inceput a imparti cea mai mare parte
din avutia lor la saraci, au eliberat robii cei cumparati, iar cealalta
avutie au dat-o socrului sau, sa faca bolnita pentru saraci si casa de
gazduire strainilor, si, luandu-si ei putina avere, cat sa le fie pe cale,
au iesit noaptea din cetate, numai amandoi singuri. Iar fericita Atanasia,
intorcandu-se a vazut de departe casa ei si, cautand spre cer, a zis: "Dumnezeule,
Cel ce ai zis lui Avraam si Sarei: Iesi din pamantul tau, din neamul tau
si vino in pamantul pe care ti-l voi arata tie Eu. (Fac. 12,1).
Tu, cauta si spre noi si nu du pe noi pe calea Ta. Iata, pentru numele
Tau am lasat casa deschisa, sa nu ne inchizi noua usile Imparatiei Tale".
"Si, plangand amandoi, au mers in calea lor. Si, ajungand la Ierusalim,
s-au inchinat la Sfintele Locuri si vorbind cu multi parinti, au luat binecuvantare
de la dansii. Si, auzind de parintele Daniil, au mers la dansul si i s-au
inchinat lui, iar el, vorbind cu dansii cuvant de mantuire, mult le-a folosit
lor. Si le-a scris lor o carte si i-a binecuvantat si i-a indrumat spre
manastirea Tabenisiotilor (in Egipt). Deci, mergand acolo, a lasat fericitul
Andronic pe sfanta lui sotie Atanasia in manastirea de femei, iar el, intorcandu-se
la parintele Daniil, a primit ingerescul chip si a petrecut fericitul,
langa acest parinte, doisprezece ani, nevoindu-se.
Dupa aceasta a rugat pe parintele sa-l invoiasca pe el, la Ierusalim sa
se inchine Sfintelor Locuri. Si, facand rugaciune, parintele Daniil l-a
slobozit pe el, cu binecuvantare. A mers, apoi, parintele Andronic in partile
Egiptului si a sezut sa se odihneasca putin sub un copac si, iata, dupa
randuiala lui Dumnezeu, a vazut pe fericita Atanasia, femeia sa, care mergea
imbracata in chip barbatesc si s-au inchinat unul altuia. Deci, a cunoscut
Atanasia pe barbatul ei, dar el nu a cunoscut-o pe ea, ca fata ei se vestejise
de infranare si era neagra ca un arap si afara de aceasta, inca si randuiala
ei o schimbase, imbracaminte barbateasca purtand. Deci, a intrebat ea pe
Andronic, zicand: "Oare nu esti tu Andronic, ucenicul parintelui Daniil?"
Iar el a zis: "Eu sunt". Si iarasi l-a intrebat: "Deci, unde mergi, ava
Andronic?" Raspuns-a Andronic: "Merg la Sfintele Locuri sa ma inchin. Dar
tu unde mergi si cum iti este numele?" Iar ea a zis: "Ma duc si eu la Sfintele
Locuri si numele imi este Atanasie" (ca asa isi schimbase numele sau; in
loc de Atanasia s-a numit Atanasie). Si a zis Andronic: "Deci, sa mergem
impreuna." Iar Atanasie a zis: "De voiesti sa mergi impreuna cu mine, apoi
sa pui paza gurii tale, ca in tacere sa calatorim." Iar el a zis: "Bine,
sa fie asa cum voiesti!" Grait-a Atanasie: "Sa mergem dar, si rugaciunile
sfantului tau staret sa calatoreasca cu noi".
Si ajungand la sfanta cetate a Ierusalimului si inchinandu-se la Sfintele
Locuri, s-au intors in tacere la Alexandria. Si a zis Atanasie catre parintele
Andronic: "Voiesti, parinte, sa petrecem amandoi intr-o chilie?" Raspuns-a
Andronic: "Sa petrecem, insa mai intai, voi intreba de a ne va porunci
noua staretul sa petrecem impreuna". Si a zis Atanasie: "Deci mergi si
intreaba, iar eu te voi astepta pe tine in schitul ce se cheama Optsprezecinul.
Si, de-ti va porunci parintele, sa vii la mine, si precum am umblat cu
tacere asa, in tacere, si in chilie sa petrecem. Iar de nu vei putea sa
petreci cu tacere, sa nu vii la mine. Ca chiar de ar si porunci parintele,
nu vreau sa vietuiesc acolo unde nu ar fi tacere." Si, mergand Andronic
la ava Daniil, i-a spus lui toate despre impreuna-calatorul sau Atanasie.
Si a zis Daniil lui Andronic: "Mergand, sa iubiti tacerea si sa petreci
cu Atanasie, ca desavarsit calugar esti." Deci, a luat Andronic pe Atanasie
si l-a dus pe el la chilia sa si au petrecut in frica lui Dumnezeu, cu
tacere, alti doisprezece ani si n-a stiut Andronic ca Atanasie este sotia
lui. Ca, se ruga aceea lui Dumnezeu cu deadinsul, sa nu fie cunoscuta de
barbatul sau. Iar ava Daniil adeseori venea la dansii si-i invata pe ei.
Deci, dupa ce a fost la dansii, mult graindu-le de folosul sufletului,
pe cand se intorcea la chilia sa, l-a ajuns pe el fericitul Andronic, zicandu-i:
"Parinte Daniil, parintele Atanasie se duce catre Domnul". Si, intorcandu-se,
staretul l-a aflat pe el cuprins de mare infocare. Si a inceput Atanasie
a plange. Si i-a zis lui staretul: "Se cade tie a te bucura iar nu a plange,
de vreme ce mergi sa intampini pe Hristos". Raspuns-a Atanasie: "Nu pentru
mine, ci pentru parintele Andronic plang. Ci sa ai bunavoirea, parinte,
si, dupa ingroparea mea, afland o scrisoare sub capataiul meu si citind-o
pe ea, sa o dai parintelui Andronic." Si, facand rugaciunea s-a impartasit
Atanasie cu dumnezeiestile Taine si s-a dus catre Domnul. Si au venit fratii
ca sa ingroape trupul lui si aflara ca Atanasie era femeie, cu firea. Iar
ava Daniil a aflat sub capataiul ei scrisoarea si, citind-o pe ea, a dat-o
lui Andronie. Atunci a cunoscut Andronic, ca Atanasie era femeia lui si
toti au proslavit pe Dumnezeu.
Si s-a auzit aceasta in toate lavrele Alexandriei si la schitenii cei ce
purtau haine albe (ca asa era obiceiul schitenilor acelora, ca umblau in
haine albe) si ingropara cu cinste sfantul trup al fericitei Atanasia,
slavind pe Dumnezeu, Cel ce i-a dat ei o asemenea rabdare. Iar, dupa ingroparea
ei, a petrecut staretul Daniil cu Andronic pana la a saptea zi, iar in
ziua a saptea, facand pomenirea celei ce se mutase, a voit sa ia pe parintele
Andronie in chilia sa. Iar Andronic il ruga pe el, zicand: "Lasa-ma aici
parinte, ca si eu sa ma ingrop cu doamna mea, Atanasia, si staretul lasandu-l
pe el, s-a dus. Si, inca inainte de a sosi el la chilie, l-a ajuns alt
calugar, zicandu-i: "Parintele Andronic se duce catre Domnul". Si a trimis
staretul in urma parintilor celor ce se dusesera, zicand: "Intoarceti-va
cu mine la parintele Andronic". Iar ei, intorcandu-se, l-au aflat pe el
abia viu si au fost blagosloviti de el. Si sfarsindu-se cu pace parintele
Andronic, s-a facut dezbinare mare intre schiteni si cei din schitul Optsprezecinul,
ca petrecerea cuviosului Andronic si a fericitei Atanasiei era intre doua
schituri. Ca ziceau cei cu haine albe: "Este fratele nostru si-l vom lua
pe el in schitul nostru, ca sa ne ajute noua rugaciunile lui". Asemenea
si parintii din schitul Optsprezecinul ziceau: "Al nostru este fratele
si cu sora lui, fericita Atanasia; la noi sa se aseze". Si, abia potolindu-se,
au ingropat pe cuviosul Andronic impreuna cu fericita Atanasia, laudand
pe Dumnezeu, Cel minunat intru Sfintii Sai, Caruia se cuvine slava in vecii
vecilor! Amin.
Întru aceastã zi, cuvânt despre fapta bunã pe care, câstigand-o, omul se mântuieste.
Sunt patru
fapte bune pe care se tine seama la mantuirea omului: postul, a se ruga
adeseori Domnului, lucrarea mainilor si curatia trupeasca; la acestea patru
se impotriveste diavolul. Prin cea dintai, adica prin mancare, a ispitit
pe Adam in Rai. Prin a doua, nerugandu-se Domnului, i-a dat lui Adam rusine
si teama de Dumnezeu si l-a facut a se ascunde si a nu veni inaintea Lui,
ca nu cumva, inchinandu-se inaintea lui Dumnezeu, Adam, sa primeasca iertaciune
de pacatul sau. Iar dupa ce a fost izgonit Adam gol din rai, inca si prin
goliciunea aceea voia diavolul sa-l surpe pe om in alt pacat, adica in
deznadejde voia sa-l duca pe el. Dar iubitorul de oameni Dumnezeu, stiind
mai dinainte facerea de rau a diavolului, a dat lui Adam lucru, asezandu-l
pe om in Rai, ca sa-l pazeasca sa sa-l lucreze, zicandu-i: "Lucreaza pamantul
din care ai fost luat!" Iar Adam, ingrijindu-se de lucru, a lepadat mestesugirea
cea rea, a diavolului. Deci, fiind biruit in aceasta, diavolul a semanat
gand rau si in curatia trupeasca, ca a facut a se impodobi fetele lui Cain
si a facut sa cada in desfranare cu dansele pe fiii lui Set si a spurcat
curatia trupeasca. Drept aceea si Scriptura zice: "Intrat-au fiii lui Dumnezeu
la fiicele oamenilor." Ca atunci cand omul isi pazeste trupul curat, fiu
al lui Dumnezeu este, nespurcand faptura mainii lui Dumnezeu. Drept aceea,
sarguiti-va la lucrul mainilor, ca nu in nelucrare sa ne afle pe noi diavolii
si sa ne insele. Iar de va pazi cineva aceste patru fapte bune: postul,
rugaciunea, lucrul mainilor, curatia trupeasca, aratat este ca fiu al Luminii
si mostean al Imparatiei cerurilor este, intru Hristos Iisus Domnul nostru,
Caruia se cuvine slava.