Aceasta
a trait in vremea imparatului Diocletian si a comitelui Dometie. Ramasa
orfana de parinti, copila, in foarte tanara varsta fiind, Haritina a fost
luata, ca slujnica in casa, de un om bun si milostiv, Claudie cu numele,
care a crescut-o ca pe fiica sa si a ingrijit-o ca pe firescul sau copil.
Si avea de ce s-o ingrijeasca astfel, ca era blanda, smerita, ascultatoare,
tacuta, curata si inteleapta, dar, mai ales, ea era crestina in ascuns
si, crezand, s-a jurat sa fie toata viata mireasa lui Hristos. Si se bucura
Claudie de viata ei curata si sfanta. Iar ea in camara ei, pe cei ce o
cercetau ii invata Legea Domnului, ziua si noaptea, aducand pe multi necredinciosi
la credinta si fiind tuturor pilda.
Deci, afland comitele ca este crestina, a scris stapanului ei sa o trimita
la dansul, pentru cercetare. Iar Claudie nu vroia sa o dea pe mana ostasilor.
Dar ea ii zicea: "Nu te mahni, domnul meu, ci te bucura ca ma voi socoti
jertfa lui Dumnezeu si pentru pacatele tale si pentru ale mele". Deci,
zicand el: "Pomeneste-ma si pe mine la cerescul Imparat", o trimise pe
ea cu ostasii la dregator. Si, sosind ea inaintea acestuia si pe Hristos
marturisind, i-au ras capul si i-au turnat pe cap jeratic de carbuni vii.
Si, cu frigari de fier inrosit in foc, i-au impuns pieptul si coastele.
Apoi, i-au legat de gat o piatra grea si au aruncat-o in mare. Si, iesind
vie, s-a aratat iarasi comitelui, care mult a chinuit-o, scotandu-i din
radacina unghiile de la maini si de la picioare si dintii, dupa care Sfanta
si-a dat duhul la Dumnezeu.
.
Întru aceastã zi, vedenia lui Cosma Monahul, infricosãtoare si de folos.
Intru al treisprezecelea
an al imparatiei lui Roman (950-963), care ocarmuia cu cinste imparatia
romanilor, se afla in Constantinopol un oarecare om, Cosma, unul din cei
ce slujeau la iatacul lui Alexandru (acesta fusese imparat cu putin mai
inainte, ca unul ce era fiu al lui Vasile Macedoneanul si frate al lui
Leon cel intelept). Si era unul din cei mai de incredere slujitori. Acesta,
alergand la viata calugareasca, a fost facut egumen calugarilor si se afla
la manastirea de pe apa Sangarului.
Deci, trecand cativa ani, i s-a intamplat sa cada intr-o boala foarte grea,
si a zacut multa vreme, peste cinci luni, si s-a intamplat intr-o zi, pe
la trei ceasuri, sa se trezeasca putin si, venindu-si in fire, s-a sculat
incetisor din pat si a sezut sprijinit, si de o parte si de alta de cei
din casa. Si, asa sprijinit, o vedenie a avut. Si era mintea lui dusa,
iar ochii pironiti in sus, la podul casei, de pe la ceasul al treilea pana
la al noulea, iar gura lui soptea cuvinte neincheiate si neintelese. Si,
intru aceste ceasuri ce s-au zis mai sus, mai venindu-si oarecum in fire,
a cerut de la cei ce erau cu dansul doua bucati de paine uscata, zicand:
"Dati-mi cele doua bucati de paine ce am luat de la batranul". Si, zicand
acestea, isi baga mainile in san, pipaind si cercetand cele ce cauta. Iar
unii din cei ce stau acolo, socotind ca va fi fost vreo nalucire si nu
o vedenie, se rugau sa le spuna si lor aceasta mare taina, zicandu-i: "Spune,
parinte si nu suferi sa nu ne folosesti, unde ai fost vreme de atatea ceasuri?
Si la ce vedenii iti suisesi gandul? Si cu cine vorbeai, miscandu-ti buzele"?
Iar el, vazandu-i pe ei foarte intristati si plansi, a zis: "Incetati fiilor,
ca de va da Domnul sa-mi vin in fire, voi plini cererea voastra."
Deci, cand s-a facut dimineata, s-a strans la dansul toata obstea frateasca
si a inceput el a povesti asa: "De voi vrea sa mi le amintesc iarasi, toate
cate una, cu gandul meu, parintilor si fratilor, si sa le povestesc cu
amanuntul, aceasta ar trece peste mintea si limba omeneasca, ci, numai
cate voi tine minte si voi putea sa povestesc, aceasta va voi povesti.
Acolo, unde sedeam pe patul meu, sprijinit de doi frati, mi se paru ca
vedeam in partea stanga multime de mascarici, ce nu semanau a oameni, cu
obraji negri; si negreata nu era la toti la fel, ci la unii mai multa,
la altii mai putina. Si unii erau cu obraji schimonositi, altii cu vanatai
la ochi, altii insemnati cu sange, avand cautatura groaznica si salbatica,
unii cu buze umflate, altii cu buzele vinete, la unii buzele de sus, la
altii buzele de jos, acestia, deci, veneau si se apropiau de patul meu
si se nevoiau sa ma ia de la voi, si, vazandu-va ca stati imprejurul meu,
mi se parea ca nu-mi era prea mult frica si ca nu ma temeam de apropierea
lor Apoi, nu stiu cum, am ramas fara voi si singur si am fost cuprins de
dansii si au cutezat de m-au luat. Deci, unii ma trageau legat, inainte,
altii ma impingeau inapoi, unii de o parte, altii de alta parte si ma strangeau
tare si asa m-au dus la o rapa foarte mare, latimea ei nu era mai mult
decat o aruncatura de piatra, iar adancimea, pana la tartar, si ma trageau
ci sila la acea rapa. Si era catre rapa o cararuie foarte ingusta, atat
cat nici o urma de picior nu incapea.
Deci, pe acea cararuie stramta ma trageau si eu ma lasam tot spre partea
dreapta, de ma cumpaneam ca nu cumva sa scap, sa cad in acea prapastie
adanca peste seama. Si, in prapastie se vedea un rau, care curgea cu mari
caderi, sunand. Deci, trecand cu multa groaza acea cararuie stramta, se
facea ca mergeam spre partea rasaritului, si am aflat o poarta mare, deschisa,
la capatul prapastiei. Acolo sedea un om mare, ca un urias negru si groaznic
la chip, ai carui ochi erau strambati si foarte mari si sangerati si lasa
dintr-insii para de foc multa si fum din nari; iar limba lui spanzura afara
din gura de un cot, iar mana lui cea dreapta era uscata de tot, iar cealalta
era umflata, ca un stalp gol, si foarte intinsa. Si aceasta apuca pe cei
osanditi de-i arunca in acea prapastie. Si strigau de-i arunca in acea
prapastie. Si strigau toti cati erau osanditi in acea prapastie: "Vai,
vai!"
Deci, apropiindu-ma eu de acel om infricosator si groaznic, el striga tare
catre cei ce ma duceau, zicand: "Acesta este prietenul meu, tinzandu-si
mana cu pofta sa ma apuce". Iar eu, de frica inspaimantandu-ma, ma cutremuram
si ma trageam inapoi si indata se aratara doi barbati, precum i-ar fi trimis
cineva, oameni batrani si cuviosi, care socoteam sa fie Andrei si Ioan,
Sfintii Apostoli, asemanandu-i dupa chipul lor de pe sfintele icoane. Pe
acestia, vazandu-i acel scarnav si groaznic urias, indata se trase si se
ascunse. Deci, luandu-ma dupa acesti doi batrani si trecand prin portile
ce s-au zis mai sus, ca si prin orasul care era intre porti, am iesit la
un loc ses, unde erau niste asezari foarte frumoase si, ajungand pana la
locul unde se sfarsea acea campie, am iesit la o vale cu pajiste verde,
a carei frumusete si daruri ce avea, este peste putinta a le povesti, si
a le arata prin cuvinte. Iar in mijlocul ei sedea un batran, om foarte
luminat la fata si de cinste, avand imprejurul lui multime de copii, ca
nisipul marii. Atunci, pierindu-mi frica, intrebam cu smerenie pe cei ce
ma purtau, cine este batranul acela? Si ce era acea multime nunumarata,
dimprejurul lui? Si ei zisera: Aceasta este Avraam si sanul lui Avraam
de care ai auzit. Si indata, ducandu-ma ei, ma inchinai cu plecaciune si
sarutai pe acel ce ziceau ei ca este Avraam. Si iarasi, mergand noi mai
inainte si sfarsind calea, am aflat o livada foarte mare de maslini, in
care, precum mi se parea, erau mai multi pomi decat stelele cerului. Si
la fiecare pom era un cort si un pat sub cort si pe fiecare pat era un
om, intre care am cunoscut pe multi din cei ce se aflau la curtea imparateasca
si pe multi din oras, si pe unii din tarani, inca si pe unii din ai manastirii
noastre. Si acestia, pe care i-am cunoscut, sunt toti morti de mai multa
vreme.
Deci, gandind eu ca sa intreb ce era livada aceea de maslini, asa de mare
si minunata, batranii, chiar inainte de intrebarea mea, au zis: "Te intrebi,
ce este aceasta mare si preainfrumusetata livada de maslini? Si ce sunt
acestea toate cate sunt intr-insa? Acestea sunt cele pe care le auzi: Multe
lacasuri sunt la Tine, Doamne, impartite tuturor dupa vrednicie, dupa masura
bunatatilor". Iar, dupa acea livada de maslini, era o cetate, a carei frumusete,
si felurime de culori, incheietura si tocmirea zidurilor, este cu neputinta
cuiva a le povesti. Insa, erau douasprezece caturi imprejurul intregului
zid, ca douasprezece brae, impodobite cu cele douasprezece pietre scumpe.
Si fiecare brau din acestea era intreg facut dintr-o piatra si fiecare
brau isi facea inconjurarea sa; si ce trebuie sa spun, este netezitura
zidului, buna alcatuire si tocmirea ce era in toate. Si in zidul acela
erau porti cu amestecatura de aur si de argint. Si de la porti inlauntru
era pardoseala de aur si casa de aur, cu scaune de aur si cu mese de aur
si toata cetatea era plina de lumina nepovestita, plina de mireasma, plina
de bucurie, prin care trecand, n-am vazut nici om, nici vita, nici pasare
zburatoare, nici alt nimic din cate se misca pe pamant si in vazduh. Iar
catre marginile cetatii aceleia erau zidite curti minunate, imparatesti.
Si la intrarea curtilor era o incapere lunga, cat ai asvarli cu o piatra.
Si din marginea incaperii pana la cealalta margine, era intinsa o masa
de marmura, inalta cat se rezema omul si plina de oaspeti ce sedeau si
toata casa era plina de o lumina de nedescris, de bun miros si de daruri.
Iar in fundul incaperii era o scarisoara invartita, ce iesea intr-un foisor
foarte desfatator, care se vedea de la masa. De aici, plecand, se ivira
dinafara doi tineri luminati la fata ca fulgerul si plini de toata stralucirea.
Si zisera batranilor, celor ce ma tineau: "Sa stea si aceasta la masa".
Si indata, cum zisera, aratara si locul la care batranii, aducandu-ma,
m-au asezat, iar ei ramasera de o parte. Si tinerii intrara pana in casa
cea mai dinlauntru, de la fereastra Soarelui. Si, zabovind ei, eu ma uitam
si luam aminte la masa aceea si cunosteam multi prieteni din cei ce sedeau
si din mireni si din monahii cei din manastirea noastra, iar unii erau
din cei ce se aflau la imparatie. Deci, tarziu, dupa aceea, venind iarasi,
acei tineri strigara pe cei doi batrani, zicandu-le: "Ridicati-l pe acesta
ca mult ii plang fiii lui cei duhovnicesti si Imparatului i se facu mila
si va sa-l lasa sa petreaca in viata cu monahii si ducandu-l pe alta cale,
luati in locul lui pe monahul Atanasie de la Traian. Si indata, luandu-ma
batranii, degraba iesiram din bolta si din cetate si am mers pe alta cale,
afland sapte iezere pline de munci si cu chinuri: unul era plin de intuneric,
altul plin de foc, altul cu negura rau mirositoare, altul cu viermi ai
altele cu tot felul de chinuri si toate rau pline de multime, care plangea
si se tanguia cu jale.
Deci, trecand aceste iezere si ajungand la un loc putin mai inainte, am
aflat pe batranul acela ce zicea ca este Avraam si, inchinaciune facandu-i
iarasi, l-am sarutat. Iar el mi-a dat un pahar de aur plin de vin, mai
dulce decat mierea si trei bucati de paine uscata, din care una am muiat-o
in vin si, precum mi se pare, am mancat-o si am baut si vinul tot. Iar
celelalte doua bucati, pe care le ceream ieri, le-am bagat in san. Dupa
aceea, peste putin, iarasi am mers la locul acela unde sedea uriasul cel
negru, ce era peste masura de infricosator si avea obrazul asemenea cu
noaptea, care vazandu-ma, scrasnea cu dintii asupra mea si-mi zicea cu
manie si cu amar: "De aici mi-ai scapat, dar de acum inainte nu voi inceta
a face tot felul de lucraturi maestre impotriva ta si asupra manastirii
tale.
Pana aici, fratilor, au fost cate am cunoscut si am tinut minte de v-am
spus. Iar cum mi-am venit in fire, nimic nu stiu". Deci, trecand vedenia
aceasta intr-acest chip, indata au trimis la manastirea lui Traian si aflara
pe monahul Atanasie mort si-l scoteau afara pe o nasalie. Si, intreband
cand a murit, auzira: "A murit ieri, pe la al noulea ceas, in ziua in care
a vazut parintele Cosma vedenia si si-a venit in fire." Deci, peste scurta
vreme, aceste doua manastiri s-au facut una, fiind aproape una de alta,
si, pana in ziua de astazi, se carmuiesc de acelasi egumen. Si, parintele
Cosma, ce a avut aceasta vedenie, ocarmuind treizeci de ani amandoua manastirile,
a sporit mult aceste manastiri, atat cu viata cea placuta lui Dumnezeu
a monahilor, cat si cu prinoasele venite din toate partile, toata indestularea
avand, pentru hrana lor si a saracilor. Intru slava iubitorului de oameni
Dumnezeului nostru. Amin.
Întru aceastã zi, cuvânt al Sfântului Andrei, despre furul de morminte.
In Constantinopol
a murit fiica unui dregator, care isi petrecuse viata sa in feciorie curata.
Iar cand murea, a rugat pe tatal sau ca sa o ingroape pe ea inaintea cetatii,
la casa de saraci ce era in via lor. Si daca a adormit, luand-o, au dus-o
la acel loc si au ingropat-o dupa obiceiul crestinesc. Si, intr-acea ????????
care fur de morminte care, dezgropand pe morti, dezbraca hainele de pe
dansii. Acela, stand pe drum, pandea unde vor ingropa pe acea fecioara.
Si, cunoscand mormantul ei, a gandit ca, ducandu-se noaptea, sa o dezgroape
si sa ia de pe dansa imbracamintea.
Deci, s-a intamplat ca mergea intr-acolo Sfantul Andrei, facand el pentru
Hristos, obisnuitul sau mare zel. Si, cum l-a vazut pe acel fur de morminte,
a cunoscut cu duhul gandul lui cel rau, si, vrand sa-l abata pe el de la
acel lucru, cautand spre dansul cu chip salbatic, ca si cum s-ar fi maniat,
i-a zis: "Asa graieste duhul judecatii, catre cel ce rapeste hainele celor
ce zac in morminte: De acum tu nu vei mai vedea soarele, de acum
tu nu vei mai vedea ziua, nici fata omeneasca, pentru ca se vor inchide
usile casei tale si mai mult nu se vor deschide, se va intuneca tie ziua
si nu se va lumina in veci!" Iar el, auzind aceasta, n-a inteles ce graieste
Sfantul si, neluand in seama cele zise, s-a dus. Dar Sfantul a zis catre
el: "Deci pleci? Nu fura, ca ma jur pe Hristos, ca de vei face aceasta,
nu vei mai vedea soarele". Iar el, cunoscand ce i-a zis, a inceput a se
mira, cum de ii stie gandurile lui si, intorcandu-se catre cel "nebun"
pentru Hristos, a inceput a-i zice: "Cu adevarat esti bolnav, indracitule,
si graiesti cele nestiute si ascunse, din turburarea demonului. Dar eu
ma voi duce acolo ca sa vad ce este adevarat din cuvintele tale." Iar Sfantul,
sarind, a trecut alaturea. Apoi, ticalosul acela, facandu-se seara, a aflat
vreme prielnica, si, ducandu-se, a pravalit piatra de pe mormant si a intrat
intr-insul si mai intai a luat haina cea mai de deasupra si toata podoaba,
ca de mult pret era; si, dupa ce a luat toate, a vrut sa plece. Apoi, i-a
zis lui gandul: "Foarte buna este si camasa; sa o iei pe ea!". Si, luand
camasa de pe fecioara, i-a lasat trupul gol si vrea sa iasa. Iar fecioara,
moarta fiind, din porunca lui Dumnezeu si-a ridicat mana sa cea dreapta
si l-a lovit pe el peste obraz si indata au orbit ochii lui. Si, inspaimantandu-se,
ticalosul a inceput a tremura, incat, de frica aceea incepusera a i se
mura falcile si dintii, genunchii si toate oasele. Si, deschinzandu-si
gura sa, fecioara cea moarta a grait catre dansul asa: "Ticalosule, nu
te-ai temut de Dumnezeu? Nici n-ai gandit ca si tu esti om? Se cadea tie
sa te rusinezi de goliciunea fecioreasca si destul iti era ce mai intai
ai luat, iar camasa sa o fi lasat trupul meu gol. Dar nu m-ai miluit si
cumplit om te-ai aratat mie si ai gandit sa ma faci de ras, la a doua venire
a Domnului, tuturor sfintelor fecioare. Deci, acum, eu te voi face sa nu
mai furi niciodata, ca sa stii ca viu este Dumnezeul Iisus Hristos, ca
dupa moarte este judecata, rasplatire si pedeapsa. "Si, aceasta zicandu-i,
fecioara s-a sculat si, luandu-si camasa, s-a imbracat si, punandu-si pe
sine toate podoabele si hainele, s-a culcat si a zis: "Tu Doamne, pe mine
una spre nadejde m-ai salasuit." Si asa, cu pace, a adormit.
Iar ticalosul acela abia a putut iesi din mormant si, afland gardul viei,
a iesit la calea ce era aproape si asa, cercand cu mainile pe gard, a mers
la poarta cetatii. Iar celor ce-l intrebau pricina orbirii lui, el altfel
de cum fusese le spunea toate. Dar, mai pe urma, le-a spus toate, pe rand,
a unui prieten al sau. Si de atunci a inceput a cere milostenie si asa
se hranea. Iar odata, sezand singur, isi zicea lui insusi: "Blestemat sa
fii, gatule, ca pentru tine am luat orbirea aceasta." Si iarasi zicea:
"Cel ce-si hraneste pantecele sau sa munceasca si sa nu fure, ca sa-l hraneasca.
"Si isi aducea aminte de Sfantul Andrei si se mira ca a vazut dinainte
si i-a poruncit toate cele ce aveau sa i se intample lui. Si multi din
vremea aceea, auzind aceasta minune, s-au lepadat de lucrul satanei si
s-au facut mai buni cu fapte si cu obiceiul, pentru Hristos Iisus Domnul
nostru, Caruia se cuvine slava, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.