Traditia
crestina spune ca Sfantul Ierotei a fost din Atena, Capitala Greciei, si
era unul din cei noua sfetnici ai Aeropagului: facea parte, adica, din
sfatul cetatii. A invatat credinta crestina de la Sfantul Pavel Apostolul
si tot acesta l-a botezat si l-a asezat episcop in Atena. Si a fost cel
dintai episcop crestin al Atenei. La randul sau, Sfantul Ierotei a fost
invatator neostenit, Sfantul Ierotei a fost invatator neostenit Sfantului
Mucenic Dionisie Areopagitul, caruia multe povatuiri i-a dat pe calea intelegerii
dreptei credinte, aduse de Mantuitorul Hristos, spre mantuirea si innoirea
lumii. Despre Sfantul Ierotei se mai stie ca, la Adormirea si ingroparea
Maicii Domnului in Ghetsimani, macar ca tot soborul Sfintilor Apostoli
era de fata, totusi Sfantul Ierotei s-a invrednicit, in numele tuturor,
sa faca inceput cantarilor, la jalea Adormirii celei Preacurate.
Si era Sfantul Ierotei cu totul instrainat si indepartat cu sufletul de
cele pamantesti si se vedea si se auzea si la toti aratat era ca Sfantul
acesta este cu adevarat de Dumnezeu, cuprins de dumnezeiasca ravna. Deci,
vietuind bine cum ii place lui Dumnezeu si veselind pe Dumnezeu cu faptele
sale bune, s-a dus catre Domnul cu pace, la 4 octombrie.
Întru aceastã zi, cuvânt despre Andrei, grãirea lui Hristos cu el în vedenie, despre nebunie si viata vesnicã.
Dupa aratarea
Sfantului Ioan Teologul si dupa grairea lui cu dansul si muncirea dracilor
acelora, fericitul Andrei, in legaturi fiind, s-a culcat vrand sa se odihneasca
si a fost intru uimire, visandu-se pe sine in niste palate imparatesti
si imparatul sedea pe scaun in slava mare si, chemandu-l pe el la sine,
l-a intrebat: "Voiesti, oare, sa-mi slujesti mie cu tot sufletul?" Iar
Andrei a zis: "Voiesc, Doamne". Iar imparatul i-a dat lui sa manance ceva,
putin mai amar decat pelinul, si i-a zis lui: "In acest fel este calea
cea cu durere a celor ce-mi slujesc mie in lumea aceasta". Si dupa aceea
i-a dat lui ceva mai alb decat zapada si mai dulce decat mana si a mancat
si s-a veselit si a uitat de amaraciunea cea dintai. Si i-a zis lui Imparatul:
"In acest fel este la mine, hrana celor ce-mi slujesc mie si barbateste
rabda pana la sfarsit. Deci, osteneste si tu cu barbatie, precum ai inceput,
cel putin vei patimi si in veci, in viata cea nesfarsita, te vei desfata."
Si, desteptandu-se din somn, Andrei gandea: cea dintai aratare amara inchipuieste
rabdarea din lumea aceasta, iar cea mai de pe urma dulceata inchipuieste
viata cea vesnica. Iar, dupa aceea, l-a tinut stapanul lui patru luni si
l-a lasat slobod si a inceput a alerga pe ulite, nebun facandu-se, si umbla
prin cetate, lipsit, necajit, chinuit, el, de care nu era vrednica toata
lumea. Unii il batjocoreau pe el ca pe un nebun, altii il goneau
de la ei, fiindu-le scarba de el ca de un caine, altii il socoteau pe el
ca este indracit, altii, dintre copiii cei tineri, il bateau pe fericitul,
glumind intrei ei, iar el toate le rabda si se ruga pentru cei ce-l suparau
pe el. Iar daca cineva din cei milostivi, iubitori de saraci, ii da lui
milostenie, el, luand-o, o da pe ea la alti saraci, insa nu o da asa ca
adica sa fie cunoscut ca da milostenie, ci ca un nebun, certandu-se cu
dansii, ca si cum voia a-i bate pe ei, iar banii pe care ii avea in maini,
ii arunca in fata lor si asa altii ii adunau. Paine uneori nu gusta cate
trei zile, iar alteori si toata saptamana o petrecea flamand si de nu era
cineva ca sa-i dea lui o bucata de paine, apoi si cealalta saptamana o
petrecea fara de hrana. Iar haina lui era o ruptura netrebnica, care abia
putea sa-i acopere goliciunea trupeasca. Drept aceea, ziua alerga pe ulite
ca un nebun, asemanandu-se intru toate Sfantului Simeon, celui nebun
pentru Hristos, iar noaptea la rugaciune petrecea.
Si intru o cetate atata de mare, vietuind in mijlocul unui popor numeros,
nu avea unde sa-si plece capul. Ca saracii il goneau din colibele lor,
bogatii in curtile lor nu-l lasau. Si cand avea nevoie ca sa doarma si
sa-si odihneasca putin trupul cel mai ostenit, se ducea unde zac cainii
in gunoi si intrei ei se culca, dar si aceia nu-l primeau intre ei pe robul
lui Dumnezeu, ca unii, muscandu-l, il goneau, iar altii fugeau de dansul,
lasandu-l singur, si niciodata nu s-a odihnit sub vreun acoperamant, ci
totdeauna in frig si in zaduf, in gunoi ca Lazar, si in noroi se tavalea,
calcat de oameni si de dobitoace. Asa patimea mucenicul cel de bunavoie
si asa cel nebun isi batea joc de toata lumea. Ca cel nebun al lui Dumnezeu,
mai intelept este decat oamenii. Si s-a salasuit intru dansul Darul
Duhului Sfant si avea darul mai-nainte-vederii, ca vedea gandurile oamenilor.
Dumnezeului nostru, slava!
Întru aceastã zi, cuvânt din Pateric despre ava Pavel cel simplu.
Fericitul
ava Pavel cel simplu, ucenicul Sfantului Antonie, a povestit parintilor
un lucru ca acesta. Ca odata, mergand la o manastire, pentru cercetarea
si folosul fratilor, dupa vorbirea cea obisnuita intre dansii, au intrat
in sfanta biserica a lui Dumnezeu, ca sa savarseasca obisnuita slujba.
Iar fericitul Pavel lua aminte la fiecare din cei ce intrau in biserica,
cu ce fel de suflet intrau la alujba. Ca avea si acest dar, dat lui de
la Dumnezeu, ca sa vada pe fiecare, ce fel este la suflet, asa cum vedem
noi fata unii altora.Si, intrand toti cu fata luminata si cu obraz vesel
si vazand pe ingerul fiecaruia bucurandu-se de dansul, a vazut pe
unul negru si intunecat la tot trupul si dracii tinandu-l de amandoua partile
si tragandu-l spre ei si punand capastru in nasul lui, iar pe sfantul lui
inger mergand departe de dansul, posomorat si intristat. Iar Pavel, lacrimand,
si mult batandu-si piptul cu mana, sedea inaintea bisericii, plangand foarte
pe cel ce i s-a aratat lui asa. Iar cei ce au vazut lucrul cel de mirare
al fericitului si grabnica lui schimbare, care l-a pornit spre lacrimi
si plans, il intrebau, rugandu-se sa le spuna pentru ce plange, socotind
de nu cumva toti sunt in primejdie, daca face el aceasta. Il mai rugau,
iarasi, sa intre si la slujba cu dansii. Iar Pavel, lepadandu-se de aceasta,
sedea afara, tacand si plangand foarte pe cel ce intunecat i s-a aratat
lui.
Iar dupa putin, sfarsindu-se slujba, si toti iesind afara, iarasi, lua
aminte Pavel la fiecare, stiind ce fel a intrat si vrand sa cunoasca ce
fel de iese. Deci, vede pe barbatul acela, care avea mai inainte tot trupul
negru si intunecat, ca iese din biserica luminat la fata, alb la trup si
pe draci departe mult mergand dupa dansul, iar pe sfantul inger de-aproape
urmandu-i si bucurandu-se de dansul foarte. Iar Pavel, sarind de bucurie,
striga, binecuvantand pe Dumnezeu si zicand: "O, nespusa iubire de oameni
a lui Dumnezeu, o, indurarile Lui cele dumnezeiesti si bunatatea lui cea
fara masura!". Alergand, apoi, si suindu-se pe o treapta inalta, cu mare
glas zicea: "Veniti si vedeti lucrurile lui Dumnezeu, minunile pe care
le-a pus Domnul pe pamant (Ps. 45, 8) si vrednice de toata spaimantarea.
Veniti de vedeti pe Cela "Care voieste ca toti oamenii sa se mantuiasca
si la cunostinta adevarului sa vina" (I Tim. 2, 4) Veniti sa ne
inchinam si sa cadem la El si sa zicem: Tu singur poti sa ridici pacatele".
Deci, alergau toti cu sarguinta, vrand sa auda cele ce se zic. Si dupa
ce s-au adunat toti, povestea Pavel cele ce vazuse dansul, mai inainte
de intrarea in biserica, si, iarasi, si ce vazuse dupa aceea. Si ruga pe
barbatul acela sa spuna pricina pentru care i-a daruit lui Dumnezeu aceasta
grabnica schimbare. Iar omul, vadit fiind de Pavel, inaintea tuturor, povestea
fara de sfiala cele despre dansul, zicand: "Eu sunt om pacatos si de multa
vreme vietuiam, pana acum, in desfranare. Iar acum, intrand in sfanta biserica
a lui Dumnezeu, am auzit citindu-se din Sfantul Prooroc Isaia sau, mai
bine sa zic, pe Dumnezeu graind prin el: "Spalati-va si va curatiti. Nu
mai faceti rau inaintea ochilor Mei. Invatati sa faceti binele. De vor
fi pacatele voastre cum e carmazul, ca zapada le voi albi. De veti vrea
si de Ma veti asculta, bunatatile pamantului veti manca" (Is. 15-19). Iar
eu acestea auzindu-le, de cuvantul Proorocului umilindu-ma la suflet si
suspinand in cugetul meu, am zis catre Dumnezeu: "Tu, Dumnezeule, Care
ai venit in lume sa mantuiesti pe cei pacatosi (I Tim. 1, 15), cele
de acum, prin proorocul tau ai fagaduit, implineste-le acestea cu fapte
si la mine, pacatosul si nevrednicul. Ca, iata, de acum iti dau cuvant
si ma fagaduiesc si din inima marturisesc Tie, ca nu voi mai face astfel
de rau, ci ma leapad de toata faradelegea si Iti voi sluji de acum cu stiinta
curata, incepand de astazi, Stapane. Deci, din ceasul acesta, primeste-ma
pe mine, cel ce ma pocaiesc si cad inaintea Ta si ma departez de acum inainte
de tot pacatul. Cu aceste fagaduinte, zicea, am iesit din biserica, hotarand
in sufletul meu sa nu mai fac nici un rau inaintea ochilor lui Dumnezeu."
Si, auzind, toti strigau cu un glas catre Dumnezeu: "Cat s-au marit lucrurile
Tale, Doamne, toate cu intelepciune le-ai facut" (Ps. 103, 25).
Cunoscand, dar, o crestinilor, din dumnezeiestile Scripturi si din sfintele
descoperiri, cata bunatate are Dumnezeu catre cei ce curat Il cauta pe
Dansul si prin pocainta isi indrepteaza greselile lor cele dinainte, si
cum da iarasi bunatatile cele fagaduite, nepedepsind dupa pacatele facute
mai inainte, sa nu ne deznadajduim de mantuirea noastra. Ca, precum a fagaduit
prin Isaia Proorocul sa spele de pacate pe cei cazuti in noroi si ca lana
sa-i albeasca si ca zapada, asa si de bunatatile Ierusalimului celui ceresc
vrea sa-i invredniceasca. Asa si prin Sfantul Prooroc Iezechil, cu juramant,
iarasi, ne incredinteaza, ca nu ne va pierde pe noi. Ca zice: "Oare, voiesc
Eu moartea pacatosului, zice Domnul Dumnezeul - si nu mai degraba sa se
intoarca la caile sale si sa fie viu?" (Iez. 18. 23). A Lui este
slava in veci! Amin.