In zilele prigoanei pornite impotriva crestinilor de imparatul Diocletian, sosind Maximian in Alexandria Egiptului, a fost prinsa si Sfanta Ecaterina pentru marturisirea ei cea in Hristos. Deci, a fost pusa la batai grele si la sangeroase chinuri, din care a iesit nevatamata. Asemenea intre alte pedepse, Sfanta a fost silita de Maximian sa se infrunte cu o adunare de filosofi pagani, ca sa dovedeasca in fata poporului, desertaciunea zeilor. Iar ea, rusinandu-i pe toti, cu intelepciune si cu buna graire, i-a induplecat pe cei i suta cincizeci de invatati sa creada in Hristos, incat, staruind ei in marturisirea credintei, au fost arsi in foc. In cele din urma, scapand ea ca prin minune de invartirea cea ucigatoare a roatei, a fost osandita sa i se taie capul si asa a luat cununa marturisirii. Trupul ei se afla la manastirea Sfanta Ecaterina, pe muntele Sinai.
Întru aceastã zi, pomenirea Sfântului Mare Mucenic Mercurie.
Acesta a fost
pe vremea imparatilor Decius (250-253) si Valerian (253-260), tragandu-se
cu neamul din partile rasaritului. Era fiu al unui scit, ce se numea Gordian
su facea parte din ceata vitejilor, ce se numea a Martionilor. Odata, aratandu-i-se
inainte ingerul Domnului, acesta i-a insuflat in inima atat indrazneala
si vitejie, incat Mercurie a izbutit o mare fapta de biruinta impotriva
barbarilor. Pentru aceasta, a fost ridicat de imparatul Decius la vrednicia
de general, si l-a facut sfetnic apropiat al sau.
Deci, dupa razboi, l-a poftit imparatul pe Mercurie sa aduca impreuna jertfa
de multumire Artemidei. Dar, pentru marturisirea lui Hristos in fata lui
Decius, Sfantul a fost legat de patru stalpi si i-au taiat trupul cu cutitele.
Dupa aceea, l-au intins deasupra unui foc, pe care l-a stins cu paraiele
sangelui sau. L-au batut apoi si l-au spanzurat cu capul in jos, legandu-i
o piatra grea de grumaji. L-au batut iarasi cu bice de streang aramite.
Si ramanand nevatamat, a fost dus la Cezareea Capadochiei, unde i s-a taiat
capul. Si asa a luat cununa muceniciei. Si avea Sfantul Mercurie, cand
a marturisit pe Hristos, douazeci si cinci de ani, fiind mare la trup,
frumos la fata, cu parul auriu, pe care il impodobea o fireasca rumeneala
ce stralucea pe fata sa.
Întru aceastã zi, pilda Sfantului Varlaam, despre eretici si inchinatori la idoli.
A fost un
oarecare om bogat, avand turme multe de oi, pe langa care a pus pastori
buni, ca sa le pasca pe ele. Si erau acolo dumbravi multe, in care pasteau
acele turme de oi. Si in aceleasi dumbravi erau si multe turme de capre
salbatice, dintre care unele erau batrane, iar altele tinere. Deci, vazand
oile acelea, caprele s-au amestecat cu ele si au inceput a paste impreuna
si umblau la pasune in acelasi loc. Si acestea vazand, pastorii s-au ostenit
mult cu caprele acelea si au inceput a le primi in staul si le-au facut
pe ele ca pe niste oi si au zis: "De acum caprele acestea nu se vor mai
desparti de oi", si nu s-au mai ingrijit de ele. Deci, unele dintre aceste
capre, dupa putine zile, iar altele dupa multe zile, se duceau la vechile
lor turme, intru care se nascusera. Si, odata iesind din staul nu se mai
intorceau de la turmele lor, la oile cele blande. Iar talcuirea aceasta
este: Omul este Hristos, oile, crestinii. Pastorii sunt episcopii si preotii,
iar dumbravile toata lumea. Turmele de capre sunt ereticii si inchinatorii
la idoli, dintre care unii vin la dreapta credinta, dar, dupa Botez, incep
iarasi a se aduna cu cei de la care au venit, apoi se intorc la credinta
lor cea dintai, pentru ca episcopii si preotii nu-i pastoresc bine pe dansii.
Ca pe cei ce vin, dintre eretici si dintre inchinatorii la idoli, catre
dreapta credinta crestineasca, se cade mai intai a-i cerceta pe dansii,
de pazesc sfanta randuiala a Bisericii, cea pentru dansii, si asa sa se
lipeasca ei, cu toata inima, de adevarata credinta a lui Hristos. Inca
se cade a-i invata in toate zilele, ca, nu numai sa nu se intoarca la a
lor veche credinta, ci si pentru a se ingriji de mantuirea lor. Ca datori
sunt episcopii si preotii ca unii ce sunt pastori si invatatori, sa se
ingrijeasca de mantuirea a toata lumea si fara de lenevire sa invete.
Întru aceastã zi, cuvânt despre un calugar vorbit de rau la Ioan Milostivul.
Avea fericitul
Ioan, mai mult decat altele, multa grija sa nu osandeasca pe nimeni, pentru
orice fel de greseala si, mai ales, pe calugari, de vreme ce a gresit o
data cu unul din acestia si de atunci niciodata nu osandea pe calugari
in graba, caci i se intamplase lui, in adevar, un lucru ca acesta: Un calugar
tanar umbla de cateva zile prin Alexandria, avand impreuna cu sine o fecioara
tanara si foarte frumoasa. Acest lucru vazandu-l, unii s-au tulburat, socotind
ca, pentru pacat o poarta cu sine, si au instiintat pe Sfantul Ioan Milostivul.
Iar el a poruncit sa-i prinda pe amandoi si sa-i inchida deosebit in temnita.
Deci, in noaptea urmatoare, s-a aratat calugarul acela in vis patriarhului,
aratandu-i lui spatele sau plin de rani si a zis catre dansul: "Oare placuta
iti este tie aceasta, stapane? Au asa ai invatat de la Apostoli a paste
turma lui Hristos? Cu sila, nu cu voia? Sa ma crezi ca te-ai inselat".
Acestea zicand, d-a dus de la dansul. Iar patriarhul, desteptandu-se din
somn, gandea la ceea ce vazuse si, cunoscandu-si greseala sa, sedea pe
pat necajindu-se si intristandu-se. Si, facandu-se ziua, a poruncit sa-l
aduca pe monahul acela, vrand a-l vedea pe el, de este asemenea celui ce
i s-a aratat in vedenie. Si a venit monahul cu mare greutate, ca nu putea
sa se miste de multimea ranilor. Si, cand l-a vazut pe el, patriarhul a
ramas o vreme ca un mort, neputand rosti un cuvant. Iar, dupa o vreme,
venindu-si in sine, l-a rugat pe monah sa-si dezbrace haina sa si sa-i
arate lui spatele, ca sa vada de este atat de ranit, precum il vazuse pe
el in vis. Si, plecandu-se rugamintii, monahul a inceput a se dezbraca
de haina sa. Si, din intamplare, dezbracandu-se el, i s-au descoperit partile
trupului sau cele ascunse si l-au vazut toti ca este famen, dar de vreme
ce era tanar, nimeni nu-l cunostea pe el. Si, vazand trupul lui zdrobit
de rani, patriarhul i-a parut foarte rau de aceasta si, trimitand dupa
cei ce-l parasera pe monah, i-a despartit pe ei de biserica vreme de trei
ani. Iar de la monah isi cerea iertare, zicand: "Iarta-ma, frate, de vreme
ce din nestiinta am facut aceasta; am gresit lui Dumnezeu si tie. Insa,
nu ti se cadea nici tie, asa, fara grija, a umbla cu fecioara prin cetate,
ca sa nu smintesti pe mireni, fiindca porti chip monahicesc".
Atunci a inceput a grai monahul, cu multa smerenie: "Sa ma crezi pe mine
stapane, ca nu mint, ci adevarul spun tie. Mai inainte de aceasta vreme,
fiind eu in Gaza si mergand sa ma inchin la mormantul Sfintilor Mucenici
Chir si Ioan, m-a intampinat catre seara aceasta fecioara si, cazand la
picioarele mele, m-a rugat pe mine cu lacrimi, ca sa nu o opresc pe dansa
a merge impreuna cu mine. Iar eu, lepadandu-ma de ea, am fugit; dar ea,
mergand in urma mea, zicea: Juru-te pe tine cu Dumnezeul lui Avraam, Care
a venit sa mantuiasca pe cei pacatosi si va judeca viii si mortii, nu ma
lasa pe mine. Acestea auzind, am zis catre dansa: Pentru ce ma juri pe
mine asa, fecioara? Iar ea tanguindu-se, mi-a raspuns: Eu sunt pagana si
doresc sa las credinta mea parinteasca si sa fiu crestina. Deci, rugu-te
pe tine, parinte, nu ma lasa pe mine, ci mantuieste sufletul cel ce voieste
a crede in Hristos. Acestea auzind, m-am temut de judecata lui Dumnezeu
si, luand-o pe dansa, am invatat-o sfanta credinta. Si, venind la mormantul
Sfintilor Mucenici, am botezat-o pe ea in biserica si umblu cu dansa, intru
curatia inimii, pana cand o voi duce intr-o manastire de fecioare".
Iar patriarhul auzind acestea, a oftat si a zis: "Cati robi ai Sai ascunsi
are Dumnezeu, iar noi, pacatosii, nu-i stim". Si a spus inaintea tuturor
vedenia ce vazuse despre monah noapte in vis. Si, luand o suta de galbeni,
voia sa-i dea monahului aceluia. Iar el n-a vrut sa ia nici unul, zicand:
"Monahul care crede ca Dumnezeu are purtare de grija pentru dansul, aceluia
nu-i trebuie aur. Iar cel ce iubeste aurul, acela nu crede ca este Dumnezeu".
Acestea zicand, s-a inchinat patriarhului si s-a dus.
De atunci, fericitul Ioan a inceput si mai mult a cinsti pe calugari, si
pe cei buni, dar si pe cei ce pareau a fi rai, si a ridicat o manastire,
spre odihna monahilor celor straini si se pazea pe sine de osandire. Si,
ca un pastor bun, isi invata oile sale sa nu indrazneasca a osandi pe nimeni,
chiar de ar sti greseala cuiva, ci sa-si vada fiecine ale sale pacate,
iar nu pe cele straine. Dumnezeului nostru, slava acum si pururea si in
vecii vecilor! Amin.
Mai multe despre acesti Sfinti si Sfinte se gasesc in: Vietile Sfintilor