Acesti
Sfinti Apostoli, din cei saptezeci, au fost urmatori si ucenici ai Sfantului
Apostol Pavel, slujind acestuia la raspandirea adevaratei credinte in Hristos,
in locuri diferite: Sfintii Arhip, Filimon si Apfia lucrand in cetatea
Colose din Frigia, iar fericitul Onisim la Roma, slujind adica Domnului,
impreuna cu Sfantul Apostol Pavel insusi si insotindu-l pretutindeni.
Pentru aceasta slujire, Sfantul Arhip este cinstit de Sfantul Pavel cu
numele de "impreuna ostean cu noi", precum sta scris in Epistola catre
Filimon, din Biblie (Filimon 2). In aceeasi Epistola,
dregatorul Filimon este zugravit ca un fiu duhovnicesc si prieten adus
la credinta de insusi marele Apostol, in casa caruia era Biserica crestinilor
din Colose si este pretuit de Apostol ca "iubitul Filimon, impreuna lucrator
cu noi" (Filimon 1), iar Sfanta Apfia, sotia lui, este numita "sora
Apfia" din cauza vredniciilor ei (Filimon 2). La 15 si 19 februarie
din acest Prolog, sta scris cum, prin credinta in Hristos, Sfantul
Onisim, din sclav, ajunge Apostol al Domnului si, din raufacator, frate
egal in vrednicie cu fostul sau stapan, Filimon.
La randul ei, Traditia Bisericii ne spune cum toti membri acestei familii
de ucenici ai Sfantului Apostol Pavel au fost sfintiti "episcopi calatori"
la sfarsitul vietii marelui Apostol, in timp ce "sora Apfia" isi sfintea
viata, slujind fratilor de credinta in Biserica din casa ei. In sfarsit,
tot din Traditie stim ca, precum au slujit in locuri diferite, asa au si
patimit, pentru credinta, in locuri diferite. Cei din Colose, impreuna
cu Sfanta Apfia, au patimit pe vremea nebunului imparat Neron (54-68),
fiind ucisi cu pietre de pagani, la sarbatoarea Artemidei din Efes, pentru
marturisirea credintei lor in Hristos, din cetate in cetate. Iar Sfantul
episcop Onisim a fost prins, propovaduind imparatia lui Hristos, din cetate
in cetate, pe vremea prigoanei lui Domitian (81-96), cand, rabdand multe
chinuri, i s-a taiat capul. Si asa cu muceniceasca moarte, au trecut Sfintii
catre Dumnezeu.
Întru aceastã zi, pomenirea Sfintei Mucenite Cecilia si a Sfintilor Mucenici Valerian si Tiburtie (+232).
Acestia s-au
nevoit pe vremea imparatiei lui Alexandru Sever (223-235). Sfanta Cecilia
s-a nascut la Roma din parinti luminati, dar inchinatori la idoli. Auzind
ea de propovaduirea Sfintei Evanghelii, a crezut in Hristos si a pus gand
in inima ei sa nu se marite, ci sa se pazeasca curata, inchinandu-si fecioria
ei lui Hristos Dumnezeu. Insa, fara voia ei, parintii au insotit-o prin
nunta cu un tanar de bun neam, dar necredincios, anume Valerian. Drept
aceea, Sfanta Cecilia inca din prima zi de casatorie, descoperi sotului
ei, ca si-a inchinat fecioria ei Domnului Hristos si izbuti sa-l induplece
pe el ca sa vietuiasca impreuna in curatie, indreptandu-l spre credinta
in Hristos. Puse deci inceputul cel bun, cerand si primind Sfantul Botez
din mainile Sfantului Urban, episcopul Romei din acea vreme (223-230),
intr-una din catacombele Romei, pe calea Apia, locul unde se adunau crestinii
pentru Cuvantul Domnului, pentru Sfintele Taine si pentru rugaciune. La
ransul sau, Valerian intoarse la credinta pe Tiburtie, care ii era frate
bun. Si la atata fapta buna s-a inaltat Tiburtie, incat si cu ingerii vorbea
in toate zilele.
Valerian si Tiburtie, care se facusera vestiti pentru milostenia lor la
saraci si prin nevointa lor de a inmormanta pe fratii crestini morti pentru
Hristos, nu intarziara a fi parati si, fiind prinsi, eu fost dusi inaintea
guvernatorului cetatii, Almatie. Deci, marturisind ei pe Hristos, au fost
dati de acesta in seama comandantului Maxim, ca sa le taie capetele. Dar
acesta, daca vazu ingeri petrecand si purtand la cer sufletele celor doi
Sfinti Mucenici, ca pe niste odoare, a crezut in Hristos, el si toata casa
lui. Cat despre Sfanta Cecilia, ea a fost inchisa intr-o baie foate tare
infierbantata si, nelasand-o sa iasa de acolo vreme de trei zile, nu pati
nimic rau. Dar, stand tare in credinta, din porunca guvernatorului Almatie,
acolo in baie i se taie capul si a fost inmormantata in cimitirul Calist
din Roma.
Întru aceastã zi, învãtãturã a Sfântului Varlaam, despre viata si moartea oamenilor.
Am auzit ca
este oarecare cetate mare ai carei cetateni aveau de la cei vechi obicei
sa primeasca pe un strain, care sa nu cunoasca legile cetatii lor, nici
obiceiurile lor sa nu le stie nicidecum si pe acesta si-l puneau imparat
peste ei. Si, astfel, acesta lua toata stapanirea si tinea toata puterea,
pana ce sfarsea un an. Dupa aceea, fara de veste, in zilele cand era mai
fara de grija si se hranea din destul, socotind el ca imparatia lui in
veac petrece, se sculau asupra lui si, luand dupa dansul haina cea imparateasca,
il batjocoreau pe el gol, prin toata cetatea, si il trimiteau in surghiun
departe, intr-o mare insula pustie, unde nu era nici hrana, nici haina,
fara numai rea patimire, incat nici o nadejde nu mai avea el de hrana si
de haina, ci totdeauna numai suferinta, fara nadejde de mai bine.
Deci, oarecand, dupa obiceiul cetatenilor acelora, au pus imparat pe un
alt om care, insa, avea multa cunostinta in sine si purtare de grija, ca
nu la fel cu ceilalti, sa-l rapeasca si pe el, la implinirea anului. Ca
acesta, neravnind indestularea ce i s-a facut deodata, neravnind nici pe
imparatii care au fost mai inainte de el si rau au fost izgoniti, nepurtand
grija, acesta in nevointa si in grija isi avea sufletul, cum adica s-ar
chivernisi mai bine pe sine. Deci, sfatuindu-se cu sfetnici intelepti,
a luat cunostinta de la ei, de obiceiul acelora si de locul cel de surghiun;
ca i se cuvenea lui, cu drept cuvant, fara de inselare a fi instiintat
de toate.
Dupa ce dar, s-a instiintat de aceasta, ca adica, oarecand, intru aceeasi
insula va fi si el surghiunit si de imparatie lipsit, deschizand visteriile
sale, pe care inca le avea intru a sa stapanire, neoprit si-a luat de cheltuiala
aur si argint si multime de pietre de mult pret, le-a dar la slugile sale
credincioase si le-a trimis in insula aceea, unde avea sa fie si el surghiunit.
Iar sfarsindu-se anul cel hotarat, s-au sculat cetatenii si luandu-l, l-au
trimis gol in surghiun, unde erau si ceilalti imparati vremelnici, dar
nerecunoscatori. Acesta insa, cu bogatia cea mai inainte trimisa, petrecea
de-a pururea in indestulare, avand hrana, si bautura si fiind slobod de
toata frica acelor cetateni necredniciosi si rai. Iar talcuirea este aceasta:
Prin cetate, adica, fratilor, sa intelegeti lumea aceasta trecatoare, iar
prin cetateni, pe incepatoriile si stapniile dracilor, care stapanesc lumea
si intunericul acestui veac, care ne amagesc pe noi cu desfatari si cu
inselatoare bogatie, cu mancarile si bauturile vietii acesteia, punandu-ne
in minte totdeauna, ca viata aceasta, trecatoare si vremelnica, este nestricacioasa.
Iar prin imparati, sa intelegem pe drepti si pe pacatosi si pe fiecare
din noi, care vietuind in lumea aceasta, unde moartea venind fara de veste,
ne rapeste si ne duce in insula cea mai inainte-zisa, adica in celalalt
veac. Si de vom fi vietuit bine, in viata aceasta, cu fapte bune, cu credinta
si cu blandete, cu infranare si cu milostenie, cu post si smerenie, apoi
ne vor lua pe noi ingerii blanzi, in viata cea vesnica, iar de vom vietui
rau, cu fapte spurcate, ne vor lua pe noi ingeri infricosati si ne vor
da pe noi dracilor nemilostivi si, asa, ne vor duce pe noi in fundul iadului
si in muncile cele gatite lor, precum zice Scriptura. Va lua fiecare dupa
faptele sale. Deci, acestea stiindu-le, sa ne infranam trupul de desfranare
si sufletul de betie, inima de gandirea semeata si de la iubirea de argint,
limba de la multa graire si de la clevetire, mainile de la furtisag si
de la razboi si sa primim a face numai faptele bune, cu care vietuind,
vom dobandi vesnica viata.
Întru aceastã zi, cuvânt al Sfântului Efrem, despre lãcasurile cele de dincolo.
Mantuitorul
numeste "multe lacasuri" (Ioan 14,2) ale Tatalui, masurile deosebite
de intelegere ale mintii celor ce se salasuiesc in lumea de dincolo, vreau
sa spun, adica, despartirile si deosebirile intru care se vor desfata ei
cu mintea. Ca nu cu deosebirea locurilor a zis "multe lacasuri", ci cu
treptele darurilor. Ca precum fiecare se desfateaza de razele soarelui
acestuia simtit, dupa curatia puterii celei vazatoare a ochiului si, precum
intr-o casa un felinar straluceste o singura lumina, neimpartindu-se in
multe straluciri, asa si in veacul cel ce va sa fie, toti dreptii se vor
salasui intr-o singura bucurie cu nedespartire. Si fiecare, dupa masura
sa, este luminat de un singur soare gandit, si dupa vrednicie, gusta bucurie
si veselie ca dintr-un singur aer un singur loc, un singur scaun, o singura
privire si o singura forma. Si nu vede cineva masurile celui ce il intrece,
nici ale celui mai jos decat dansul, ca nu, vazand darul cel covarsitor
al prietenelui, sau lipsa sa, sa se faca lui acestea pricina de intristare
si de mahnire. Sa nu dea Dumnezeu sa fie una ca aceasta acolo unde nu este
intristare, nici suspin, ci fiecare se veseleste inlauntru, dupa darul
cel dat lui, dupa masura sa. Asa este randuiala Imparatiei, asa este si
randuiala gheenei si nu este alta randuiala, care sa mijloceasca intre
ele, fara numai felurimea deosebirii rasplatirilor.
Si daca aceasta este adevarat, precum si este adevarat, apoi ce lucru mai
nebunesc este si mai fara de minte decat cei ce zic: "Destul imi este sa
scap de gheena, ca, de a intra in Imparatie, nu duc grija! Ca a scapa de
gheena, aceasta este insasi intrarea in Imparatie. Precum si, a cadea in
Imparatie, este a intra in gheena". Ca nu ne-a invatat pe noi Scriptura
ca sunt trei locuri! Ce, dar, ne-a invatat? Iata: "Cand va veni Fiul Omului
intru slava Sa, va pune oile, adica de-a dreapta Sa, iar iezii de-a stanga!
Ca n-a zis trei randuieli, ci una de-a dreapta si una de-a stanga. Si a
despartit hotarele lor, dupa salasurile lor, zicand: "Ca pacatosii se vor
duce in osanda vesnica, iar dreptii in viata vesnica vor straluci ca soarele".
Si iarasi: "Vor veni de la rasarituri si de la apusuri si se vor aseza
in sanurile lui Avraam, in Imparatia cerurilor, iar fiii imparatiei vor
fi aruncati intru intunericul cel mai din afara, unde este plansul si scrasnirea
dintilor" (Matei 8,1). Dumnezeului nostru slava!