Proorocul
Obadia (Avdie) este unul din profetii mici din Biblie. Scrierea lui este
cartea cea mai scurta din tot Vechiul Testament: are numai 21 de versete
si se numeste Vedenia lui Avdie. Despree viata Proorocului, insa,
nu avem nici o alta stire, cartea sa e singura marturie despre el. Se crede
ca ar fi trait cam cu 600 de ani inainte de Hristos.
Cartea este scrisa in urma navalirii pustiitoare a unei puteri straine
asupra Ierusalimului. In aceasta imprejurare, idumeii, fratii evreilor,
s-au unit cu dusmanii si au luat parte la pustiirea lui Israel. Proorocul
vesteste, din partea lui Dumnezeu, pedeapsa idumeilor. Cartea este un strigat
catre dreptatea lui Dumnezeu. In ziua Judecatii insa Sionul va fi din nou
un loc de mantuire, iar Idumeea va pieri pentru totdeauna.
Întru aceastã zi, pomenirea Sfântului Mucenic Varlaam (+304).
Acest Sfant
Mucenic Varlaam era din Antiohia Siriei; fiind batran cu varsta si fiindca
marturisea pe Hristos, a fost adus inaintea stapanitorului Antiohiei si,
neprimind a jertfi idolilor, a fost batut cu vine de bou, dupa care i s-au
smuls unghiile. Apoi, fiind dus la un altar idolesc, a poruncit dregatorul
sa-i deschida Mucenicului cu sila mana lui cea dreapta, punand in ea carbuni
aprinsi cu tamaie, socotind stapanitorul ca nu va putea suferi si va arunca
carbunii impreuna cu tamaia peste altarul idolesc, ca prin aceasta sa se
arate ca a adus jerfa zeilor. Dar patimitorul lui Hristos a stat cu mare
barbatie, neschimbat si netulburat, fara numai ca-si misca mana lui cea
dreapta, pana cand focul i-a mancat carnea palmei lui celei drepte, ca
a ales viteazul nevoitor al adevarului ca mai bine sa-si arda mana decat
sa para paganilor, ca a adus jertfa demonilor. Si in nevointa aceasta si-a
dat sufletul, luand cununa marturisirii. Pe viteazul acesta l-au cinstit
cu cuvinte de lauda atat marele Vasilie cat si dumnezeiescul Hrisostom.
Cuvânt despre Sfântul Ioan Gurã de Aur si despre vãduva cea nãpãstuitã de împãrãteasa Eudoxia.
In Constantinopol
era un oarecare dregator cu numele Teognost, barbat bun si temator de Dumnezeu.
Acest dregator a fost vorbit de rau catre imparatul de un alt dregator
raucredincios si pizmas, ca ar fi defaimat pe imparatul si ca ar fi numit
pe imparateasa nesatula de aur si pierzatoare a toata imparatia, rapind
averi straine, fara de nici un drept. Si s-a maniat imparatul pe el si
a poruncit sa fie surghiunit in Tesalonic, si toate averile lui sa i le
ia si numai o vie, care era afara din cetate, pentru hrana femeii lui Teognost
si a copiilor lui, sa-i lase.
Deci, Teognost, mergand in Tesalonic, s-a imbolnavit, de suparare si a
murit. Iar femeia lui, pentru moartea barbatului ei si pentru luarea averii
fiind in mare suparare, a venit la Sfantul Ioan si i-a spus lui cu lacrimi,
tot necazul. Iar el o sfatuia pe ea cu cuvinte folositoare sa indrepte
spre Dumnezeu necazul sau si i-a poruncit ca in toata ziua sa ia hrana,
pentru sine si pentru copiii ei, de la casa pentru straini a Bisericii.
Iar el astepta vreme cu bun prilej, cand socotea sa roage pe imparat pentru
acea vaduva, ca doar va porunci sa-i intoarca ei si copiilor, averea cea
luata fara vina. Dar rautatea imparatesei a facut impiedicare si a adus
o nevoie si mai mare, nu numai asupra vaducei acelei, ci, si asupra fericitului
Ioan insusi.
Ca, sosind vremea cand se culeg strugurii din vie, cand tot poporul iesea
fiecare la via sa, a iesit si imparateasa si se plimba prin viile imparatesti.
Si, trecand pe langa via lui Teognost, ca nu era departe de viile imparatesti,
a vazut-o frumoasa si a intrat intr-insa, a taiat un strugure cu mainile
sale si a mancat din el. Si era un obicei vechi imparatesc dupa care, daca
intra imparatul sau imparateasa intr-o vie straina si manca struguri din
ea, stapanul viei aceluia nu mai avea stapanire asupra ei, ci via aceea
era numarata intre viile imparatesti. Iar stapanul viei i se da pretul
pe via sa, sau lua de la imparatul o alta vie, in locul viei sale. Deci,
dupa acest asezamant imparateasa a poruncit sa se scrie via lui Teognost
intre viile imparatesti. Si aceasta a savarsit-o, facandu-si doua socoteli:
una, ca sa faca si mai mult rau vaduvei si copiilor ei, de vreme ce se
aflase ca vaduva alergase la Sfantul Ioan si i-a spus lui tot necazul ei,
si pentru aceasta imparateasa se maniase pe ea, iar alta, ca sa caute pricina
Sfantului Ioan, sa-l poata izgoni pe dansul din Biserica, socotind ca,
daca va auzi de aceasta luare a viei, Sfantul nicidecum nu va tacea, ci
va ridica glas impotriva ei, pentru vaduva cea nedreptatita si, de aici
se va ridica pricina a se savarsi lucrul cel gandit de ea, precum s-a si
intamplat.
Deci, pentru ca vaduva aceea napastuita a cazut inaintea fericitului Ioan,
acesta a trimis, prin arhidiaconul Eutihie, scrisoarea sa catre imparateasa,
ca s-o induplece pe dansa spre milostiviere, aducandu-si aminte de viata
cea buna a parintilor ei, de faptele bune ale imparatilor de mai inainte,
aducandu-i aminte de frica lui Dumnezeu, de Judecata cea infricosatoare,
si, rugand-o sa intoarca via vaduvei celei sarace. Dar ea a scris Sfantului
inapoi cu asprime, neplecandu-se invataturilor lui, nici rugamintea ascultand-o,
ci punea inainte legile imparatesti cele vechi si, ca si cum ar fi fost
nedreptatita de Sfantul, se lauda ca nu va rabda o incalcare ca aceea.
"M-ai osandit, zicea, cu cuvintele tale, ca si cand as face nedreptate
si faradelege; nestiind tu asezamintele cele imparatesti, napastuitu-m-ai
cu invinuirile tale, dar nu-ti voi rabda tie, pana in sfarsit, defaimata
fiind". Iar Sfantul Ioan, citind scrisoarea aceea, s-a sculat si a mers
la palat, la imparateasa si sezand aproape de imparateasa, a inceput iar
si cu cuvantul bland a o sfatui pe dansa, graindu-i si rugand-o sa dea
inapoi via vaduvei. Iar ea a zis: "Acum am scris tie ce este randuit despre
vie de imparatii cei de demult. Sa i se dea vaduvei alta vie in locul aceleia
sau sa ia pretul pentru dansa". Iar Sfantul a zis: "Nu-i trebuie ei alta
vie, nici nu cere pretul pentru dansa, ci pe a ei o cere, da-i inapoi partea
ei de mostenire". Imparateasa a zis: "Nu te impotrivi asezamintelor imparatesti
celor de demult, ca nu spre bine va iesi tie o impotrivire ca aceasta".
A raspuns Ioan: "Nu pune pricina asezamintele si legile pe care imparatii
cei pagani le-au asezat. Ca nimic nu te impiedica pe tine a strica legea
cea nedreapta si a o aseza pe cea dreapta, fiind imparateasa binecredincioasa.
Deci, da inapoi via celei nedreptatite, ca sa nu te numesc pe tine a doua
Izabela si sa mostenesti blestemul impreuna cu dansa".
Acestea zicand Sfantul, s-a aprins imparateasa de mare manie si a umplut
palatul de strigare, descoperind otrava cea tainuita din inima ei, si spunea:
"Pentru mine ma voi razbuna eu insumi. Si de acum nu numai ca nu voi da
via vaduvei, dar nici alta vie in locul aceleia si voi porunci sa nu i
se dea nici pretul ei. Iar tie pedeapsa iti voi da pentru ocara aceasta".
Si a poruncit sa scoata pe Sfantul Ioan, cu sila, afara din palat.
Insa imparatul, stiind obiceiul cel rau al imparatesei, tacea ca si cum
n-ar fi stiut nimic. Dar imparateasa cu toata puterea uneltea pentru izgonirea
Sfantului Ioan, care lucru l-a si savarsit curand. Iar pentru faptele ei
rele, imparateasa si-a luat mai pe urma plata ei. Dumnezeului nostru slava,
acum si pururea si in vecii vecilor! Amin.