Acesta
a trait in zilele lui Aurelian imparatul (270-275), nascut in Neocezareea
Pontului, aproape de tara Armeniei, din parinti bogati. Murind tatal sau,
cand Grigorie avea 14 ani, cresterea lui a ramas in grija mamei sale. Dar
el incepu sa inteleaga si singur partea cea buna a vietii si, crescand
in varsta, crestea si dreapta credinta a lui Hristos intr-insul. Mama sa
l-a trimis la dascali de seama, invatand limba latina si mestesugul vorbirii
frumoase si, curand, se dovedi atat de iscusit, incat se minunau multi
de darurile lui.
In cautarea celor mai vestiti dascali ai vremii, Sfantul Grigorie si fratele
sau Atinodor ajunsera si la Alexandria Egiptului, unde, intalnind pe marele
Origen (185-254), se facura, vreme de trei ani, ucenicii lui, deprinzand
de la dansul invataturile Sfintei Scripturi. Tot in Alexandria, Sfantul
invata cu osardie mestesugul doctoricesc si minuna pe toti tinerii din
cetate prin viata lui curata si plina de smerenie.
Intorcandu-se in cetatea sa, lumea se astepta sa-l vada primind vreo dregatorie
imparateasca, mai ales dupa invatatura capatata la vestitele scoli din
Alexandria. Dar Sfantul, care intre timp primise Botezul, parasi toate
maririle si, lepadand si averea sa, se retrase intr-un loc singuratic,
unde vietui in rugaciune si in adancirea dumnezeiestii intelepciuni a Sfintelor
Scripturi. Deci, fericitul Grigorie, afland ca arhiepiscopul Fedim al Amasiei,
la cererea crestinilor si preotilor, hotarase sa-l faca episcop al Neocezareei
Pontului, socotindu-se nevrednic de asemenea cinste si raspundere, a parasit
locul de liniste si a ratacit multa vreme, prin pustietati, pentru a nu
fi gasit. In cele din urma, insa, a fost aflat si, numai dupa multe rugaminti,
s-a invoit a primi sa fie parinte si pastor crestinilor din Cezareea Pontului,
indrumandu-i pe calea dreptei credinte. Intr-o scrisoare a sa, Sfantul
Grigorie de Nyssa, care i-a scris viata, marturiseste ca atunci cand a
fost sfintit episcop, fericitul Grigorie al Neocezareei a scris un dreptar
de credinta cu privire la Sfanta Treime, regula pe care a lasat-o Bisericii
sale si care a ferit multa vreme pe credinciosi de ratacirile eretice.
Tot asa, pe vremea prigoanei lui Decius (250-253), cunoscand omeneasca
slabiciune, Sfantul Grigorie sfatuia pe crestini sa fuga si sa se ascunda,
ca nu cumva, infricosandu-se de cruzimea chinurilor, sa se lepede de credinta.
Pentru credinta lui puternica si viata curata pe care o ducea, s-a invrednicit
de mari daruri duhovnicesti si a savarsit nenumarate minuni, pentru care
fapte i s-a dat numele de Taumaturgul, adica facatorul de minuni. Nu se
stie anul in care a murit (270 sau 271), dar se zice ca, pe patul de moarte
fiind, Sfantul Grigorie a intrebat pe cei de aproape ai sai: "Cati pagani
mai sunt in cetatea Neocezareei?" I s-a raspuns: "Se mai afla saptesprezece
necredinciosi, care tin la inchinarea la idoli, dar cetatea intreaga crede
in Hristos". Atunci, Sfantul a zis: "Slava lui Dumnezeu, ca numai saptesprezece
crestini am aflat cand am venit aici episcop, iar acum, cand merg catre
Domnul, atatia necredinciosi, raman, cati credinciosi am aflat intai!"
Si, acestea zicand, si-a dat sufletul in mainile lui Dumnezeu.
Întru aceastã zi, pomenirea Preacuviosului Parintelui nostru Zaharia Ciobotarul si a lui Ioan.
Un om oarecare,
vestit in lucrurile lumesti, cu numele Ioan, lepadand toate indulcirile
vietii, ducea o viata smerita si monahiceasca si, indeletnicindu-se cu
fapte dumnezeiesti, se sarguia sa placa numai lui Dumnezeu. Deci, ostenindu-se
pururea in rugaciuni si cereri, nazuind si sporind catre fapte din cele
mai inaintate si mai mari, pe langa toate celelalte sporiri ale lui, avea
si lucrul acesta nelipsit, ca se ducea ca sa privegheze toata noaptea la
biesericile Domnului. De aceea, intr-o noapte s-a dus la biserica cea mare
a Sfintei Sofii, ce se afla in Constantinopol si, afland usile incuiate,
fiind ostenit, a sezut acolo pe un scaun ce era aproape si, sezand, isi
citea slujba cu glas soptit.
Si, iata, s-a facut o stralucire de lumina ce venea de undeva de afara
si, privind mai cu luare-aminte, a vazut un barbat cucernic, care mergea
in urma luminii aceleia. Deci, bucurandu-se pentru aceea vedere, lua aminte,
mai bine voind sa vada ce are sa faca omul acela. Si, cand a ajuns omul
la portile bisericii Sfintei Sofii, care erau inchise, si-a plecat genunchii
inaintea portilor si indelung a facut o rugaciune, apoi a ridicat in sus
mainile si, facand semnul Sfintei Cruci pe porti, iata, o minune: indata
ele s-au deschis de la sine, si, impreuna cu lumina, a intrat inlauntru
si omul acela minunat. Si, dupa ce a intrat in tinda, si-a plecat iarasi
genunchii pe podea, la locul unde era zugravita deasupra Iocoana Preasfintei
Nascatoare de Dumnezeu si, sculandu-se, a deschis si acolo portile si,
ajungand la portile cele frumoase de argint din pridvorul bisericii, a
facut si acolo destula rugaciune. Apoi, cu semnul crucii, le-a deschis
si pe acelea si asa a intrat in biserica, cu totul fiind luminat.
Deci, mergand in mijlocul bisericii, si-a ridicat mainile, cerand indurare
de la Dumnezeu, iar dupa ce si-a ispravit rugaciunea, s-a intors si a trecut
prin tinda Bisericii, iar portile s-au incuiat singure, prin dumnezeiasca
lucrare, indata ce el a iesit afara. Deci, sta acel sfant om Ioan si cauta
cu luare aminte unde va merge acel dumnezeiesc barbat, dupa iesirea din
biserica. Si, fiindca acela mergea pe drumul drept, nu s-a lenevit Ioan
a-l urma, ca sa afle unde se ascunde acest fel de scump margaritar al lui
Dumnezeu. Si abatandu-se acela putin din drumul drept, mergea spre calea
cea pogoratoare a Sfantului Mucenic Iulian si, apropiindu-se de o prea
micuta casa si batand cu mana in usa, a strigat incet numele femeii ce
era inlauntru: "Maria!" Si asa, a intrat inlauntru. Atunci lumina ce-l
lumina pe cale s-a luat de la el si intre ei a pogorat noaptea intunecata.
Iar femeia acelui dumnezeiesc barbat a aprins lumanarea din candela si
a dus-o barbatului ei. Insa el nu s-a culcat pe pat, nici si-a odihnit
trupul cu vreun alt chip, ci a inceput sa lucreze, ca era cizmar.
Atunci si cel ce-i urma lui, vrednicul de pomenire Ioan, fara de sfiala
a intrat inlauntrul casei si, cazand la picioarele lui, le uda cu lacrimi
si, rugandu-l pe el, zicea: "Nu ascunde de mine cine esti si care este
inalta vietuire, prin care faci straine fapte pe care le-am vazut, cu ochii
mei, eu insumi". Iar acel smerit vietuitor zicea: "Iarta, batranule, pentru
Domnul, eu sunt om pacatos si nu am la viata mea nici o fapta buna, ca
cine sunt eu, nevrednicul? Sau de unde am invatat eu vreo inalta vietuire,
precum zici, de vreme ce sunt sarac si ma aflu ostenitor in cel mai neinsemnat
mestesug. Te-ai inselat, omule, te-ai inselat si parere ai vazut, nu adevarul".
Atunci batranul a adaus lacrimi peste lacrimi si nu inceta a-l jura pe
el cu numele lui Dumnezeu, ca sa-i arate fapta buna cea mare a lui, si
zicea: "De n-ar fi fost lucrul dumnezeiestii Pronii, ca sa se descopere
viata ta ascunsa, cu adevarat nu m-as fi invrednicit eu, cel mai mic, sa
fiu martor acestui fel de taina". Deci, stramtorat fiind de juraminte,
acel minunat barbat s-a sculat de pe scaun si, facand mai intai metanie
batranulul, a inceput a zice asa: "Bine, sa stii fratele meu, ca pe pamant
nici o alta isprava n-am castigat, decat sa ma tavalesc in noroi si sa
ma intinez cu pacatele, cinstind mai mult desfatarea trupeasca. Iar
dupa acestea, din bunatatea Dumnezeului meu, luand aminte la frica chinurilor
ce vor sa fie, dupa ce pe aceasta ce-o vezi am luat-o de femeie, n-am intinat
curatia trupurilor, ci amandoi cu unire pazim fecioria si tainuim aceasta,
zicand ca ea este stearpa. Si, pana acum, cu ajutorul lui Dumnezeu noi
pazim adevarata curatie a sufletului si a trupului, din dorinta izbavirii
si dragostea pentru Dumnezeul nostru. Voi adauga inca si alta, pentru lagamantul
juramantului: Bogatia mea toata nu este mai multa, fara numai trei arginti
si jumatate si cu acestia, cumparand piei lucrez mestesugul cizmariei si
castigul pe care il scot de acolo, il despart in doua: o parte, adica cea
mai dreapta si de capetenie o harazesc lui Hristos, impartind-o la saraci,
fratii lui Hristos. Iar cealalta parte, o cheltuiesc la trebuintele noastre.
Si asa, pururea petrecand, ma inchipui, la infricosata judecata ce va sa
fie. Si-mi aduc aminte de cercetarea cea infricosatoare ce au sa-mi faca
cumplitii demoni".
Iar Ioan, aceasta povestire auzind-o, si minunandu-se de curata si fericita
viata a pururea pomenitului Zaharia (ca asa se numea) l-a prea laudat pe
el, apoi, binecuvantandu-l, a iesit din casa lui cu mare bucurie. Apoi,
s-a dus la casa unde gazduia, multumind lui Dumnezeu pentru minunile mari
ce a vazut. Iar fericitul Zaharia, cel ce cu adevarat nu avea mandrie,
fugind de amagirea slavei lumesti, si-a lasat casa si a fugit, ramanand
cu desavarsire necunoscut tuturor.
Întru aceastã zi, învãtãturã a lui Varlaam, catre Iosaf, dar mai ales catre noi.
Ascultati,
fratilor si fiilor, ce ni se cade a face dupa Botez. Sa ne lepadam de tot
pacatul si de toata patima si sa punem faptele cele bune la temelia credintei,
caci credinta, fara de fapte, moarta este asemenea si faptele fara de credinta
moarte sunt. Despre aceasta ne invata inca si Pavel Apostolul: "Cu Duhul
sa umblati si poftele trupului sa nu le faceti. Acestea sunt desfranarea
si toata necuratia si celelalte fapte rele: luarea de mita, slujirea la
idoli, otravirea, vrajba, sfada, iutimea, mania, cearta, erezia, iubirea
de argint, clevetirea, betia, mandria si cele asemenea acestora. Cati cei
ce fac acestea nu mostenesc imparatia lui Dumnezeu. Ca rodul Duhului este:
dragostea, bucuria, pacea, indelung-rabdarea, bunatatea, facerea de bine,
credinta, blandetile, infranarea, sfintirea sufletului si a trupului, smerenia,
sfaramarea sufletului si a trupului, smerenia, sfaramarea inimii, milostenia,
nerautatea, iubirea de oameni, privegherea, pocainta cea curatitoare de
toate pacatele cele facute mai inainte, lacrimile cu pocainta, si tanguirea
pentru ale sale pacate". Ca prin aceste fapte bune proslavim pe Parintele
nostru care este in ceruri. Ca zice: "Iubiti pe vrajmasii vostri, binecuvantati
pe cei ce va blestema pe voi si va rugati pentru cei ce va asupresc pe
voi, faceti bine celor ce va urasc pe voi, ca sa fiti fiii Tatalui vostru
Care este in ceruri. Ca El rasare Soarele Sau peste cei rai si peste cei
buni si da ploaie peste cei drepti si peste cei nedrepti. Nu osanditi,
dar, ca sa nu fiti osanditi, iertati si se va ierta voua. Si nu va faceti
comori pe pamant, unde rugina le strica si furii le sapa si le fura, ci
faceti-va comoara in ceruri, unde nici molia, nici rugina nu o strica si
unde furii nu o sapa, nici n-o fura. Ca unde vor fi comorile voastre, acolo
vor fi si inimile voastre.
Nu va ingrijiti cu inimile voastre ce veti manca sau ce veti bea, nici
cu trupul cu ce va veti imbraca, ca stie Tatal vostru, Care este in ceruri,
ca va trebuie toate acestea. Ca Cel ce ne-a daruit sufletul si trupul,
ne va da tuturor hrana si haina. Cel ce hraneste pasarile cerului si florile
campului atat le infrumuseteaza, cu atat mai mult pe voi! Cautati, dar,
mai intai, Imparatia lui Dumnezeu si dreptatea Lui si acestea toate se
vor adauga voua. Nu va ingrijiti pentru ziua cea de maine, ca ziua de maine
se va ingriji de ea insasi. Deci, toate vate voiti sa va faca voua oamenii,
asemenea si voi sa le faceti lor. Sa intrati pe poarta cea stramta in Imparatia
Cerurilor. Ca larga si desfatata este calea ce duce la pierzare si multi
sunt cei ce umbla pe ea. Si stramta este poarta si ingusta calea, care
duce la viata, si putini sunt cei ce o afla pe ea. Nu tot omul cel ce-mi
zice Mie "Doamne, Doamne," va intra in Imparatia Cerurilor, ci cela ce
face voia Tatalui Meu, Care este in ceruri. Cel ce iubeste pe tatal sau
ori pe mama sa, mai mult decat pe Mine, nu este vrednic de Mine. Si cela
ce nu-si ia crucea sa si nu vine in urma Mea, nu este vrednic de Mine".
Iata, acestea si altele asemenea cu acestea, a poruncit Mantuitorul Apostolilor
ca sa-i invete pe credinciosi. Si acestea toate se cade noua a le pazi,
daca dorim sa castigam desavarsirea si sa ne invrednicim, dupa dreptate,
de cununile cele nestricacioase. Pe care fie ca Dumnezeu, dreptul Judecator,
sa le daruiasca tuturor celor ce iubesc aratarea Lui..
Întru aceastã zi, cuvant despre Euharist, pastorul.
Doi batrani,
vietuind in pustie, au rugat pe Dumnezeu sa le arate lor in care masura
au ajuns ei. Si le-a venit lor glas, zicandu-le: "In cutare sat al Egiptului
este un om, un mirean pe rand, cu numele Euharist si femeia lui, Maria;
dar voi n-ati ajuns inca la masura acelora". Deci, sculandu-se, batranii
s-au dus la satul acela si au intrebat de casa lui. Si, afland numai pe
femeia lui, i-au zis ei: "Unde este barbatul tau?" Iar ea le-a raspuns:
"Este pastor si paste oile". Si i-a adus pe ei in casa sa. Iar facandu-se
seara, a venit Euharist cu oile sale si vazand pe batrani, le-a gatit lor
masa si a adus apa, ca sa le spele lor picioarele. Zis-au batranii: "Nu
vom gusta nimic, de nu ne vei spune noua faptele tale cele bune. Iar Euharist,
cu multa smerenie le-a zis: "Eu sunt pastor si aceasta mi-i femeia". Insa
n-au primit batranii numai atata, ci il rugau pe el. Iar acela nicidecum
nu voia sa le spuna. Apoi i-au zis batranii: "Dumnezeu ne-a trimis la tine".
Si, dupa ce a auzit acest cuvant, indata s-a temut si le-a spus lor: "Iata
aceste oi le avem de la parintii nostri, iar daca ne daruieste Dumnezeu
dintr-insele vreun castig, noi il despartim in trei parti: o parte la saraci,
alta la primirea de straini, iar a treia o cheltuim pentru trebuintele
noastre. Iar de cand am luat pe femeia mea, nu ne-am spurcat nici eu nici
ea, ci in feciorie am petrecut si fiecare din noi deosebi dormim si noaptea
ne imbracam in haine de par, iar ziua in hainele nostre. Iar pana acum
nimeni din oameni n-a stiut cele despre noi".
Deci, acestea auzind, batranii s-au minunat si, inchinandu-se, s-au dus
in pustie, mustrandu-se pe ei si laudand pe Dumnezeu, Caruia se cuvine
slava in veci! Amin.