Si, dintru acea vreme, era infricosator vrajmasilor, pentru voinicia lui si iubit ostasilor celor impreuna cu dansul, pentru bunatatea si smerenia lui. Insa diavolul, pizmuind viata lui cea imbunatatita, l-a tras pe dansul in lupta impotriva sfintelor icoane. Si Ioanichie a fost atat de inselat de aceasta ratacire, incat arunca icoanele de prin biserici si prigonea pe cei ce se inchinau inaintea lor, nevrand nici sa auda vorbindu-se de sfintele icoane, credinta lui neputand intelege o vreme ratacirea de la curtea imparatilor sai. Dar Dumnezeu l-a izbavit de aceasta inselare, printr-un calugar care-l scoase din ratacire, zicandu-i pe nume, fara sa-l cunoasca mai dinainte: "O, fiule Ioanichie, daca te numesti crestin, pentru ce treci cu vederea icoana lui Hristos? Zadarnice sunt toate ostenelile faptelor tale celor bune, daca nu ai credinta cea dreapta". Si, cunoscand ca de la Duhul Sfant s-a facut aceasta, a cazut la pamant, inchinandu-se. Si cerand iertare, ca din nestiinta a gresit, a fagaduit indreptare.
Deci, lasand cinstea si marirea pe care socotea imparatul sa i le dea pentru faptele sale de mare vitejie, Sfantul, dupa 24 de ani in slujba ostaseasca, parasind ostirea, s-a tras la muntele Olimpului si a mers la cei ce petreceau in viata calugareasca, vrand sa inceapa razboiul contra duhurilor rautatii celei de sub cer.
Si parandu-i rau de greseala lui se pedepsea cu post si cu tot felul de nevointe ale trupului si sufletului sau.
Deci, a invatat sa citeasca si sa deprinda psalmii pe de rost si umbla prin manastiri, cautand sa cunoasca randuiala vietii monahilor. Si a invatat pe de rost mai intai treizeci de psalmi, dorind mereu si cautand linistea pustniciei, si incerca a se adaposti in chilii singuratice prin munti si prin paduri. Si a dus asa viata pustiniceasca timp de 12 ani, dupa care s-a facut monah in manastirea Erest, ca acest pustnic, imbunatatit in fapte bune, inca nu era calugar.
Si, invatand pe de rost toata Psaltirea, a primit de la Hristos darul de a trece raul pe deasupra apei cu picioarele neudate, darul de a se inalta de la pamant in timpul rugaciunii nu numai cu duhul, dar si cu trupul sau, darul de a putea fi de fata, fara a fi vazut, si darul de a tamadui pe cei bolnavi, al facatorilor de minuni. Si, umbland, canta psalmii lui David, la fiecare stih adaugand cuvintele acestea: "Nadejdea mea este Tatal, scaparea mea este Fiul si acoperamantul meu este Duhul Sfant"; si aceasta era ca o dulceata pe limba sa si se veselea.
S-a asezat in cele din urma, intr-o mica chilie langa manastirea sa, pe muntele Antida si a avut fericirea, inainte de sfarsitul sau, de a fi partas la biruinta cinstirii sfintelor icoane (843), impreuna cu Sfanta imparateasa Teodora si cu Sfantul patriarh Metodie al Constantinopolului. Si asa, plin de zile, Sfantul Ioanichie s-a mutat la Domnul, in varsta de nouazeci si patru de ani. Dumnezeului nostru, slava!
"Vietile Sfintilor pe luna noiembrie" .
Întru aceastã zi, pomenirea Sfintilor Mucenici Nicandru, episcopul Mirelor si Ermeu preotul, hirotoniti de Sfântul Apostol Tit.
Acesti Sfinti,
dezlipind pe multi de la idoli si apropiindu-i de Hristos, au fost parati
la Libaniu, dregatorul cetatii, si, pentru ca nu s-au supus poruncilor
lui, acesta i-a pedepsit, legandu-i de caii lui de razboi si tarandu-i
mult, pana se rupea carnea de pe trup si se rosea pamantul pe unde treceau.
Au fost spanzurati, apoi, pe lemn si cu unghii de fier strujiti si cu faclii
arsi. Asemenea, i-a bagat intr-un cuptor ars in foc si, ramanand nevatamati
din voia lui Dumnezeu, a poruncit ratacitul acela sa le bata piroane prin
inima, prin capete si prin pantece. Si, inca fiind cu suflete, i-a bagat
in groapa si i-a acoperit cu pamant. Si asa, cu acea cumplita si
nesuferita sila, si-au dat sufletele lor sfintite la Dumnezeu.
"Vietile Sfintilor pe luna noiembrie" .
Întru aceastã zi, cuvânt din Pateric, despre rãbdare si despre ascultare.
Ne spunea
noua cineva din parinti, ca un carturar antiohian a venit la un parinte
zavorat si-l ruga pe el sa-l primeasca si sa-l faca monah. Si i-a zis lui
staretul: "Daca voiesti sa te primesc, vinde-ti toata averea ta si o da
la saraci, dupa porunca Domnului, si te voi primi pe tine". Deci, el, ducandu-se,
indata a facut asa. Dupa aceasta, iarasi i-a grait lui alta porunca, zicandu-i:
"Oare, vei putea pazi ca sa nu vorbesti?" Iar el a fagaduit sa faca asa,
si a petrecut cinci ani, negraind. Apoi au inceput altii a-l slavi pe el.
Iar parintele sau i-a zis lui: "Nu-mi este mie de trebuinta, dar te voi
slobozi pe tine in Egipt, la o viata de obste" si l-a slobozit pe el ca
sa vada, oare, va incepe a vorbi, sau nu.
Iar acela savarsindu-si porunca, nimic n-a grait. Deci, parintele acela
ce-l primise pe el, voind sa-l ispiteasca, de este mut sau nu, l-a trimis
pe el pentru raspuns, peste un rau mare, in vreme de puhoi, ca, de nevoie,
sa zica: "Nu pot trece". Si, trimitand alt frate, a mers dupa el, ca sa
vada ce va face. Iar el, cum a venit la rau, neputand sa-l treaca, si-a
plecat genunchii la rugaciune si, iata venind un crocodil, l-a luat pe
el si l-a dus de cealalta parte. Iar dupa ce si-a facut porunca, a venit
la rau si iarasi l-a luat pe dansul crocodilul si l-a adus in aceasta parte.
Iar fratele cel trimis dupa dansul, venind, a spus acestea parintelui si
fratilor si s-au minunat.
Iar dupa aceea, trecand candva vreme, a raposat monahul. Si parintele acela,
catre care fusese trimis el dincolo de rau a trimis veste zicand: "Macar
ca ai trimis un mut, insa ingerul lui Dumnezeu era". Atunci, parintele
cel zavorat i-a spus lui adevarul, zicandu-i: "Nu era mut, ci chiar prea
vorbaret, numai ca, pazind porunca pe care i-o dadusem lui mai dinainte,
a petrecut asa". Si auzind aceasta, toti s-au minunat.
Întru aceastã zi, cuvânt al lui Evagrie monahul, despre curãtia cea deplinã si despre înfrânarea de la vorbirea cu femei si de a cãuta în fata lor, despre nesatiul pântecelui si despre desfrânare.
Curatia cea
deplina se zideste din infranare, iar infranarea se face din frica lui
Dumnezeu. Iar frica lui Dumnezeu se salasuieste din durerea inimii. Iar
cel ce nu se teme de Dumnezeu si nu are frica de El in inima sa si nu se
infraneaza de la toate relele care ii insala sufletul si trupul, unul ca
acela cade in multe si grele pacate. Insa, neinfranarea este povatuitoarea
a tot pacatul. Iar, mai inainte de toate, ea aduce pe om la lacomia pantecelui
si la satiul cel peste masura, din care se naste desfranarea, care este
mai grea si mai cumplita decat toate pacatele. Ca pierde si insala pe tot
omul si, ca si cu o undita, trage inima spre aceasta fapta rea. Pentru
aceasta rautate zice dumnezeiescul Apostol: "Orice pacat pe care-l va savarsi
omul este in afara de trup. Cine se deda insa desfranarii pacatuieste in
insusi trupul sau. (I Cor., 6, 18). Pentru aceea, lacomia este un
lucru rau si maica a nesatiului si mijlocitoarea desfranarii. Undelemnul
creste para din felinar, iar hrana aprinde focul patimii in cel ce se apropie
de femeie, ca sa auda cuvinte stricatoare de suflet, iar dupa aceea ca
sa faca si desfranare.
Insa vorba de femeie este ca o invaluire de apa mare, care afunda corabia:
de vreme ce din vorbirea cu femeia se zamisleste acel iute foc al poftei
si se naste gandul desfranarii si intuneca ochiul cel sufletesc, adica
mintea. Si din mintea cea neinfranata se face inima insagetata cu sageata
vrajmasului, spre fapta cea de desfrau. Iar, dupa ce face omul desfranare,
atunci mintea lui se intuneca si ramane ca un iesit din minte si ca un
rob, sau se poarta de gandul cel de desfranare ca un vrajit, neavand nici
o stapanire de sine peste voia sa. Pentru aceea, cade in acea desavarsita
pierzare. Si, petrecand in multime de razboaie, adeseori primeste si rani.
Asemenea si cela ce vorbeste cu femeile: multe rani aduce sufletului sau.
Deci, cu dreptate zice cineva: "Nu vorbi cu femeia, ca sa nu te arzi cu
focul ei". Pentru ca vederea si vorba cu femeile, ca o sageata, raneste
inima; ba si mai mult: sageata raneste numai trupul, iar frumusetea fetei
pierde si sufletul si trupul, precum zice dumnezeiescul Gura de Aur: "Ca
otrava cumplita slobozeste, care se revarsa in tot trupul". Si, cu cat
mai multa vreme va zabovi, cu atat mai multa spurcaciune face. Iar cel
ce se pazeste de unele sageti ca acestea, nu iese la adunari nicidecum,
nici la praznuirile cele cu ospete vatamatoare de suflete, nici nu merge
sa vada fetze frumoase. Pentru ca mai de folos este, precum scrie la Proverbe,
a petrece in casa de plangere, decat in casa de ospete si a cauta cinste
la praznicele cele mirenesti si a privi fetzele cele frumoase, de vreme
ce, de la aceasta, mare primejdie se face sufletului, si la moartea insasi
il duce, daca va face omul fapta lui cea cumplita.
Pentru aceea, sa nu indraznesti a umbla la ospetele cele necuviincioase,
sa fugi de vorba cu femeile si sa nu cauti la fetzele lor cu pofta si sa
te opresti sa sa te feresti de bucatele cele de multe feluri. Si asa, te
vei izbavi de fapta desfraului si-ti vei mantui sufletul tau si te vei
slobozi de vesnica osanda.Si, daca voiesti ca pana in sfarsit sa fii deplin
curat, sa nu dai femeilor indraznire sa caute la tine si nici sa nu vorbesti
cu dansele. Pentru ca, mai intai, cinstite sunt si magulitoare cu chipul
si cu raspunsul, iar, mai pe urma, cu totul indraznesc si cuvinte amagitoare
iti arunca, ca sa viseze mintea ta si sufletul. Si, iarasi, intai vorbesc
lin si dulce, precum zic Proverbele "Miere, adica, din buze le pica,
iar pe urma se afla mai amare decat pelinul". Cu adevarat, asa este, fara
de minciuna. Ca cei ce se lipesc de femei straine abia pot sa se izbaveasca
si multi au pierit din pricina aceasta. Pentru aceea, la aceleasi Proverbe
zice: "Sa bei din fantanile tale, iar nu din cele straine". Si, iarasi,
dumnezeiescul Apostol zice: "Sa fiti indestulati cu leafa voastra, iar
de partea straina sa nu va atingeti".
Dar, sa graim iarasi, despre vorbele cele de mai sus. Cand femeile stau
la vorba, atunci au cautatura in jos si cauta cu cucernicie si intreaba
de curatie si asculta cu dulceata. Iar dupa aceea, cautand mai sus putin
si aratandu-se mai mult, iau aminte la cele ce se graiesc si dupa aceasta
isi pun un zambet pe fata si indata, razand, se infrumuseteaza si mai mult
si se arata luminoase la vedere, ca si cand si-ar schimba fata. Si, spunand
cuvinte frumoase, nasc patimi, adica indeamna spre pofta. Sprancenele isi
ridica si ochii isi intorc icoace si incolo si isi slobozesc genele jos
si apoi, incet, le ridica iarasi si, cu iscodire, cauta cumplit, cu mare
poftire, ca sa franga inima celor tineri si altora care se invoiesc cu
aceasta, ca sa savarseasca cu dansii pofta cea necurata. Inca isi mai intind
grumajii si tot trupul si buzele si le tocmesc cu buna cuviinta si graiesc
cuvinte inaltate si alcatuiesc povestiri dulci la auz, ca pustiu cu totul
sa-ti faca sufletul tau. Iar acestea toate, facandu-se de dansele, te trag
pe tine in lantul cel mult impietrit, care te duce la desavarsita pierzare,
adica la moarte, iar dupa aceea, la vesnica osanda. Si asa, amagesc si-ti
robesc sufletul tau si mintea, intocmindu-se cu acele blande si dulci cuvinte
si schimbandu-se in tot chipul, cu adevarat ele pazesc intr-insele totdeauna
o otrava cumplita si ne ranesc sufletele noastre. De fiara neimblanzita
sa nu te apropii, asemenea si de femeia tanara sa nu te atingi. De foc
apropiindu-te si arzandu-te de el, degraba sari in laturi. Iar slabanogindu-te
de cuvintele femeiesti, nu poti ca sa sari in laturi degraba, pana ce si
fapta cei face. Ca, precum magnetul tine fierul, asa si vorba femeii nu
te lasa de la sine, pana ce nu pomenesti, intru tine, de frica lui Dumnezeu
si pana nu sari in laturi singur de la dansa. Drept aceea pazeste-te de
o patima si fapta rea ca aceasta, ca sa te izbavesti si de nesuferitele
chinuri vesnice.
Insa aceste invataturi nu numai noua, monahilor, ne folosesc, ci tuturor
oamenilor celor ce vor sa se mantuiasca, intru Hristos Iisus Domnul nostru,
Caruia se cuvine slava, impreuna cu Tatal si cu Sfantul Duh, totdeauna,
acum si pururea si in vecii vecilor! Amin.