Acesti
Sfinti au trait tot in imparatia persilor, pe vremea imparatului lor Sapor,
prigonitorul crestinilor, adica toata vremea cat peste romani au stapanit,
rand pe rand, toti imparatii, de la marele Constantin si pana la Teodosie
cel Mare (337-380). Iar imparatii persilor prigoneau pe crestini, nu pentru
faradelegi, ci pentru ca numarul crestinilor, pe fata sau in taina, crestea
atat de mult in aceasta imparatie, incat facea sa piara vechea religie
pagana a persilor, care poruncea a se inchina la doi dumnezei: unul al
binelui si la altul al raului, precum si soarelui si focului, a bea sangele
animalelor jertfite zeilor si altele asemenea. De aici, ura imparatului
impotriva credintei in Hristos si prigoana sangeroasa asupra crestinilor,
timp de patruzeci de ani. Deci, a trimis Saporie porunca in toate laturile
imparatiei sale sa fie ucisi toti cei ce marturisesc pe Hristos in Persia.
Si au fost ucisi fara crutare multime de crestini fara de numar, prin sate
si prin cetati, preotii vechii religii cautand si scotand de prin ascunzisuri
si omorand pe dreptcredinciosi cu salbaticie. Dar au fost ucisi pentru
Hristos si oameni scumpi imparatului, chiar din palatele imparatesti, drept
aceea, imparatul a potolit uciderea poporului, poruncind ca numai invatatorii
credintei sa fie cautati si omorati.
Deci, a fost prins mai intai episcopul cetatii Anita, fericitul Achepsima,
un batran cinstit, in varsta de peste optzeci de ani, daruit de Domnul
cu multa sanatate si ajuns la batranete in deplina putere. A fost adus
la intrebare inaintea dregatorului si, nevrand sa se inchine soarelui si
focului, a marturisit credinta sa, zicand: "Nu voi vinde pe Dumnezeul cel
din tineretele mele, pentru o viata de inca putine zile". Si, neplacandu-le
raspunsul lui, indata Sfantul Achepsima a fost intins gol pe pamant si
batut cu toiege ghimpoase. Si atata a fost batut, cat se rosise pamantul
de sangele lui; apoi punandu-l in lanturi, l-au inchis in temnita. In aceeasi
vreme au fost prinsi si Iosif preotul si Aitala diaconul, vestiti prin
stiinta si cuvantul lor; iar ravna lor pentru Dumnezeu era cu ravna lui
Ilie Proorocul, ca o sabie de amandoua partile ascutita impotriva necredintei.
Si, nevrand sa se inchine focului, au fost batuti si ei atat de mult, cat
li se risipise carnea de pe oase si tot trupul lor era numai o rana. Si,
legandu-i in lanturi, i-au aruncat si pe ei in temnita, langa Sfantul episcop.
Si au petrecut patimitorii lui Hristos trei ani, in mare nevoie si foame,
rabdand dureri fara masura; ca in tot acest timp, n-a fost luna in care
sa nu fie scosi la chinuri, incat zilele de sarbatoare erau, pentru ei,
zile de suferinta. Deci, dupa toate acestea, odata, scotandu-l iarasi pe
Sfantul Achepsima, ostasii l-au batut pana si-a dat sufletul. Iar pe Iosif
preotul si diaconul Aitala, spanzurandu-i cu capul in jos, i-au ucis cu
pietre. Si asa si-au dat sufletul lor in mainile lui Dumnezeu.
Întru aceastã zi, povestirea vrednicã de cuvântare despre minunea Sfântului Gheorghe si despre vedenia saracinului.
Amira al Siriei
a trimis, intr-o vreme, pe nepotul sau in Diopoli, cetate pe care saracinii
o numesc Rempli, ca sa vada oarecare pricini ce avea acolo. Iar in cetatea
aceea este o minunata biserica a Sfantului Gheorghe, pe care vazand-o de
departe, saracinul acela a poruncit slugilor lui sa-i aduca lucrurile deasupra,
in camera de invatatura a bisericii, ca acolo vrea sa poposeasca si el.
Si a poruncit sa bage in biserica si cele douasprezece camile ale lui.
Iar preotii bisericii il rugau pe dansul sa nu faca acest lucru necuvios
si lui Dumnezeu neplacut, iar el, infricosandu-i, a poruncit sa le bage.
Si, cum au intrat camilele in biserica, s-a intamplat o minune, au cazut
jos si au murit. Si, vazand semnul acesta, nepotul lui Amira s-a mirat
de puterea cea mare a Sfantului Gheorghe si a poruncit sa scoata camilele
afara din biserica.
Iar a doua zi, a mers preotul sa slujeasca liturghia si saracinul il privea
din camera sa, sa vada ce vrea sa faca. Iar Iubitorul de oameni, Dumnezeul
nostru, i-a deschis ochii mintii lui si i-a aratat o infricosatoare minune.
Ca, in vreme cand preotul savarsea dumnezeiestile Taine, saracinul a vazut
ca preotul a junghiat un copil mic si foarte frumos si sangele lui l-a
turnat intr-un pahar sfintit, iar trupul lui l-a taiat si l-a pus pe un
disc sfintit, si cand se canta chinonicul (priceasna), cantarea pentru
impartasire, a vazut saracinul acela pe preot ca a trait trupul pruncului
in bucatele si impartasea poporul cu carnea si cu sangele pruncului, si
se minuna foarte. Si, dupa ce a savarsit dumnezeiasca Liturghie, preotul
a luat prescurile cele mai bune si le-a adus in dar saracinului, care a
intrebat: "Ce sunt acestea?" Iar preotul a raspuns: "Acestea, domnul meu,
sunt prescurile pe care le slujim noi in biserica noastra". Atunci saracinul
acela a zis lui cu manie: "Din acestea ai slujit tu Liturghie astazi? Au
nu te-am vazut eu cum ai junghiat fara mila un prunc mic si preafrumos
si sangele lui l-ai turnat in pahar, iar trupul lui l-ai taiat bucatele
si le-ai pus pe disc si le-ai impartit norodului? Toate acestea care le-ai
facut tu, spurcatule si ucigasule, au nu le-am vazut eu?"
Acestea auzindu-le, preotul s-a cutremurat si, cazand la picioarele saracinului
a zis: "Slavit sa fie Domnul nostru, Care te-a invrednicit pe tine, stapanul
meu, a vedea o infricosata minune ca aceasta. De unde eu cred, intru Domnul
meu, ca tu esti mare om inaintea Lui si ca Dumnezeu vrea sa te aiba numarat
printre cei mantuiti de El". Iar saracinul, ramanand uimit de cuvintele
preotului a zis: "Si nu sunt acestea, oare, intru acest chip precum eu
le-am vazut?" Preotul a raspuns: "Asa sunt, domnul meu, si asa le credem,
ca painea si vinul pe care le aducem la Liturghia noastra sunt trupul si
sangele Domnului nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu. Dar vederea acestora,
eu pana acum nu m-am invrednicit niciodata sa o vad, ca sunt pacatos si
vad inaintea mea numai paine si vin. Dar de vreme ce Domnul si Dumnezeul
meu te-a invredincit pe tine, stapanul meu, sa vezi o taina ca aceasta,
cred ca esti mare om, caci numai parintii cei mari ai Bisericii noastre,
ca niste preavrednici, vad aceasta minunata taina".
Acestea auzindu-le si minunandu-se foarte, saracinul s-a plecat jos si
s-a socotit multa vreme. Dupa aceea, ca si cum s-ar fi desteptat dintr-un
somn, si-a venit in sine si, poruncind slugilor lui sa iasa afara, a zis
preotului: "Precum vad si precum deplin ma incredintez, credinta crestinilor
este cea adevarata si, vai mie, ca mi-am trecut viata mea cu minciuni si
cu desertaciuni, in credinta saracinilor cea cu adevarat necurata. Ci,
de vreme ce este voia lui Dumnezeu ca sa ma mantuiesc, boteaza-ma, ca sa
slujesc, macar de acum inainte, lui Dumnezeu, cu stiinta curata". Iar preotul
i-a zis: "Nu indraznesc, domnul meu sa te botez eu, ca unchiul tau este
imparat si, instiintandu-se de aceasta, si pe mine ma va ucide si bisericile
noastre le va strica. Dar, daca voiesti, du-te in taina de aici si mergi
la patriarhul Ierusalimului, ca un necunoscut, si el te va boteza".
Iar saracinul, auzind acestea, a aflat o haina de par si, intr-o noapte
imbracandu-se cu ea, a fugit pe ascuns si, mergand ca un necunoscut la
patriarhul Ierusalimului, a cazut la picioarele lui si l-a rugat pe dansul
ca sa-l boteze. Si daca l-a botezat, dupa a opta zi a zis catre patriarh:
"Iata, cu darul lui Dumnezeu m-am facut crestin, deci ce se cade sa fac
ca sa ma mantuiesc?" Iar patriarhul i-a zis: "Daca voiesti sa te mantuiesti,
du-te la muntele Sinaiului, unde se afla monahi cucernici si imbunatatiti,
si fa-te monah si pazeste poruncile Domnului".
Si el s-a dus la muntele Sinaiului si, facandu-se monah, a petrecut acolo
trei ani, si deprinzandu-se intru toate faptele crestinatatii de la monahii
aceia, a ajuns la masurile cele mari ale faptei bune. Dupa aceea, a rugat
pe egumenul sa-i dea voie sa se duca la Rempli. Si, luand blagoslovenie,
s-a dus si, intrand in biserica Sfantului Gheorghe, a intampinat pe preotul
cel de Dumnezeu cinstitor, acela de care s-a zis mai inainte si, aratandu-se
lui cine este, i-a grait: "Iata ca, ajutand dumnezeiescul Dar, cu rugaciunile
tale cele bine primite, m-am facut crestin si monah, insa am mare dorire
sa vad pe Domnul Iisus Hristos. Pentru aceea, fierbinte te rog sa-mi implinesc
dorul meu".
Atunci preotul, slavind pe Dumnezeu, a zis: "Du-te la Amira, unchiul tau,
si inaintea lui si inaintea tuturor saracinilor marturiseste pe Domnul
nostru Iisus Hristos, ca este fiul lui Dumnezeu, Facator a toata zidirea,
ca S-a facut om, ca a facut slavite minuni in lume, ca S-a rastignit si
S-a ingropat, iar a treia zi a inviat si cu slava la ceruri S-a inaltat.
Si, facand asa, cu indrazneala, vei vedea pe Domnul".
Deci, de-a pururea pomenitul monahul acela, plecandu-se dumnezeiestilor
cuvinte ale cucernicului preot, indata s-a pornit si s-a dus la locul unde
era unchiul sau, si suindu-se noaptea in minaretul geamiei, a inceput a
striga: "Alergati aici, o, saracinilor, ca am sa va spun voua un cuvant".
Iar aceia, auzind aceasta, au alergat cu faclii si, afland pe monahul acela,
l-au intrebat ce are sa le spuna? Iar monahul a zis: "Ce-mi veti da mie
ca va spun unde este nepotul lui Amira, care a fugit pe ascuns?" Iar aceia
au zis: "Daca ne vei spune noua aceasta, iti vom da bani cati vei voi".
Iar monahul a zis: "Duceti-ma la Amira, ca sa-i spun". Atunci, luandu-l
pe el, l-au dus la Amira, cu bucurie, zicand: "Monahul acesta stie unde
este nepotul tau". Iar Amira l-a intrebat pe dansul, de-i stie cu adevarat.
Iar monahul a raspuns: "Asa, cu adevarat il stiu pe dansul si eu insumi
sunt, insa acum sunt crestin si cred in Tatal, in Fiul si in Sfantul Duh,
intru o Dumnezeire. Si marturisesc ca Fiul lui Dumnezeu S-a intrupat din
pururea Fecioara Maria si a facut mari minuni in lume si S-a rastignit
si S-a ingropat si a treia zi a inviat si la ceruri S-a inaltat si a sezut
de-a dreapta lui Dumnezeu Tatal si va sa vie, iarasi, sa judece viii si
mortii."
Acestea auzindu-le, Amira, unchiul sau, inspaimantandu-se, a zis: "Ce ai
patimit, ticalosule, de ti-ai lasat calea ta, bogatiile tale, si slava
ta si umbli asa defaimat, ca un cersetor? Nu te intorci la credinta ta
si sa marturisesti pe proorocul Mahomed si sa vii iarasi la starea cea
dintai?" Iar monahul a raspuns: "Eu, cate bunatati aveam atunci cand eram
saracin, toate erau partea diavolului. Iar aceste haine de par, pe care
le port acum, sunt lauda mea, bogatia mea si arvuna slavei, care am s-o
dobandesc pentru credinta cea adevarata, a Hristosului meu, iar de Mahomed,
care v-a amagit pe voi, ma lepad si credinta lui o urasc, ma despart de
ea si o dau anatemei." Cu toate acestea, lui Amira i s-a facut mila
de el, si a zis saracinilor ce se aflau acolo: "El si-a pierdut mintea
si nu stie ce zice; scoateti-l afara si goniti-l pe dansul". Iar aceia
i-au zis lui: "Pe acela care a dat anatemii pe proorocul nostru si credinta
noastra, pe unul ca acesta, vrednic de nenumarate morti, il slobozesti?
Atunci sa lepadam si noi credinta noastra si sa ne facem crestini".
Atunci, Amira, temandu-se de dansii, sa nu faca vreo rascoala, le-a dat
lor slobozenie sa faca cu dansul ce vor voi. Iar ei, scrasnind din dinti,
au rapit pe acel fericit monah si, scotandu-l afara din cetate, l-au imposcat
cu pietre, pe el, care chema numele Domnului nostru Iisus Hristos. Si asa,
s-a savarsit de-a pururea pomenitul, cu marturisirea cea buna. Si, mergand
cu indrazneala catre Domnul, pe Care l-a dorit, a luat cununa mucenicilor.
Drept aceea, in fiecare noapte se arata multa vreme o stea stralucita deasupra
gramezii aceleia de pietre si lumina toata partea aceea, care lucru, vazandu-l
saracinii se minunau. Si trecand vreme destula, Amira a dat voie si slobozenie
crestinilor sa scoata sfintele moaste ale Marturisitorului din gramada
pietrelor, si le-au aflat intregi si nestricate, avand multa buna mireasma.
Si, sarutandu-le cu evlavie, le-au ingropat cu laude si cu cantari de psalmi,
slavind pe Domnul Hristos, Caruia se cuvine slava si stapanirea in veci!
Amin.
Întru aceastã zi, cuvânt despre un episcop, care a petrecut în pustie 39 de ani.
Ne spunea
episcopul cetatii Suhia despre acest episcop, pe care l-a aflat in pustie,
zicand: Cand am fost in pustie, fiind monah, atunci a voit a ma duce in
cea mai departata pustie, sa vad de se afla acolo cineva, slujind stapanului
Hristos. Si, luandu-mi paine si apa pentru patru zile, nu mi-a ajuns mie
hrana si am indraznit a merge mai departe alte patru zile. Si slabisem
de sete si de osteneala si, iata, cazand spre moarte, zaceam pe pamant.
Iar cineva venind, s-a atins de buzele mele cu degetul, apoi m-a si pipait
si indata m-am intarit, cat mi se parea ca nici nu fac calatorie, nici
nu eram flamand, nici insetat si, sculandu-ma, am umblat prin pustie. Iar
dupa ce au mai trecut alte patru zile, iarasi am ostenit si mi-am ridicat
mainile la cer. Si, iata, acelasi barbat, ce pe mine ma intarise intai,
iarasi m-a uns cu degetul pe buzele mele si m-a intarit si am mai mers
saptesprezece zile. Iar, dupa aceea, am aflat o chilie mica, un finic si
apa si un barbat stand, caruia perii capului ii erau imbracaminte si erau
carunti, iar el insusi era infricosator la infatisare. Si dupa ce m-a vazut
pe mine, a stat la rugaciune, iar dupa aceea a zis: "Amin" si a cunoscut
ca om sunt, m-a luat de mana si m-a intrebat, zicand: "Cum ai venit aici?
Si cum sta pacea in lume? Si inca mai gonesc prigonitorii pe crestini?"
Iar eu am zis: "Cu rugaciunile tale am trecut prin pustiul acesta, iar
prigoanele, cu puterea lui Hristos, au incetat. Dar rugu-te eu, spune-mi
mie, de unde esti tu? Si cum ai venit aici?" Iar el, suspinand, cu plangere
a inceput a grai: "Eu am fost episcop si, fiind prigoana atuncea, multe
chinuri am luat. Si, neputand suferi chinurile, mai pe urma am jerfit idolilor.
Dar dupa aceasta mi-am recunoscut faradelegea mea si m-am pedepsit pe mine
sa mor in pustia aceasta. Si, iata, s-au implinit mie aici treizeci si
noua de ani, de cand ma marturisesc si ma rog lui Dumnezeu sa-mi ierte
mie pacatul meu. Si mi-a dat mie hrana din finicul acesta, iar mangaieri
de la altii n-am luat".
Si acestea zicand, s-a sculat si a iesit afara si a stat la rugaciune multa
vreme. Iar daca a sfarsit rugaciunea, a venit la mine si, vazandu-i fata
lui, m-am inspaimantat. Si mi-a zis mie: "Nu te teme, ca Domnul te-a trimis
pe tine, ca sa-mi ingopi trupul meu, ca si pacatul acum mi l-a iertat".
Si acestea zicand, si-a intins picioarele si si-a sfarsit viata. Dupa aceea,
rupandu-mi haina, jumatate mi-am lasat-o mie, iar cu jumatate am acoperit
trupul Sfantului si l-am ingropat pe el. Si indata s-a uscat finicul si
chilia a cazut. Iar eu m-am rugat lui Dumnezeu cu lacrimi ca doar mi-a
lasa mie finicul, ca sa petrec acolo. Si dupa ce nu m-a ascultat pe mine
Dumnezeu, m-am intors cu pace si, iata, barbatul cel ce se aratase mai
inainte ma intarea pe cale si asa, trecand pustiul si venind la frati,
le-am spus toate. Deci, ma rog ca nici unul sa nu se dea pe sine la deznadajduire
pentru pacatele sale, ci prin rabdare sa afle de la Domnul mila.
Întru aceastã zi, cuvânt al Sfântului Vasilie, despre ascultare.
Iubitule,
de vei sedea intru supunere la un parinte duhovnicesc, sa nu-ti pui singur
tie randuiala, zicand: "Nu pot face aceasta sau aceasta". Ca daca nu vei
face ascultare, nu vei scapa de judecata. Ori, daca s-ar intampla vreo
porunca de la egumen peste puterea voastra, apoi sa spuneti si sa marturisiti
la cel mai mare al vostru. Insa, celor ce sunt spre pacat, sa le stai impotriva
pana la sange. Dumnezeului nostru, slava, acum si pururea si in vecii vecilor!
Amin.