Acesti
Sfinti au fost din pamantul Persiei, pe vremea imparatiei lui Saporie cel
Mare (310-379), cel care a ridicat prigoana impotriva crestinilor. In vremea
aceea, intre oamenii care slujeau la curte erau in taina si crestini. Dintre
Sfintii pomeniti astazi erau Achindin, Pigasie si Anempodist, oameni mai
de frunte si intariti in credinta.
Deci, au fost parati acestia trei la imparatul, nu numai ca ei cred in
Cel Rastignit, dar si ca, in ascuns, pe multi altii ii vatama cu aceeasi
invatatura. Drept aceea, prigonitorii spargand usile casei, unde erau adunati
Sfintii, la rugaciune, i-au prins si, legandu-i i-au adus in fata imparatului.
Si, marturisind credinta, au fost dati la chinuri. Au fost batuti cu toiege
ghimpoase, spanzurati si arsi pe coaste cu faclii aprinse si i-au intins
pe paturi de fier arse in foc. Ci Sfintii, prin rugaciune, au surpat jos
pe un idol de seama al persilor. Au fost bagati apoi in caldari cu smoala
si cu plumb topit in clocot si aruncati in mare. Si din toate, ramanand
nevatamati, Sfintii au adus la credinta si pe alti curteni, de seama, ca
Aftonie si Elpidifor, acesta fiind cel dintai din sfatul imparatului, cat,
proslavind ei pe Hristos, li s-au taiat capetele, impreuna cu alti sapte
mii, in frunte cu maica imparatului insusi.
Asemenea Achindin, Pigasie si Anempodist, fiind aruncati intr-o groapa
cu fiare si ramanand nevatamati, au fost inchisi intr-un cuptor ars in
foc si asa si-au luat sfarsitul nevointei lor.
Întru aceastã zi, cuvânt despre Ava Serapion, cum a mântuit o desfrânatã.
Un oarecare
calugar, anume Serapion, locuia in pustie. Iar odata, a venit in cetate
pentru o trebuinta si, vazand o desfranata, i-a zis: "Sa nu primesti pe
nimeni, ca eu voi veni la tine deseara". Iar ea i-a ingaduit lui ca-l astepta.
Apoi, dupa ce a venit, i-a zis: "Asteapta-ma pe mine putin, ca am o lege
pe care trebuie s-o implinesc". Iar ea i-a zis: "Savarseste-o, parinte".
Deci, stand ei in camera a inceput a citi Psaltirea, de la psalmul cel
dintai si pana la sfarsitul psalmilor celor o suta cincizeci si, la fiecare
psalm facea cate trei inchinaciuni. Iar ea statea, tremurand, in spatele
lui. Dar el cu dinadinsul se ruga pentru dansa, ca sa se mantuiasca si,
l-a ascultat pe el Dumnezeu. Iar, spre ziua, a cazut desfranata la picioarele
lui, rugandu-se si zicand: "Ai mila parinte, sa ma duci pe mine unde stii,
ca sa ma mantuiesc. Ca pentru aceasta te-a trimis pe tine Domnul la mine".
Deci, a luat-o pe ea si a dat-o la o manastire de maici si a zis el catre
egumena: "Primeste pe sora aceasta si sa nu pui asupra ei canon, ci pe
cat va voi ea si sa nu o superi pe dansa". Iar ea petrecand acolo, dupa
putine zile, a zis: "Sunt pacatoasa, si voi sa mananc o data pe zi". Mai
apoi, iarasi a zis: "O data la doua zile voi sa mananc, de vreme ce mult
am pacatuit, si printr-o fereastra dati-mi mie sa mananc. Si lucru de mana
dati-mi sa lucrez". Si asa, pocaindu-se, a placut Domnului si mantuindu-se,
a adormit in Domnul.
Întru aceastã zi, cuvânt al lui Evagrie Monahul, despre mincinosi.
Voiesc sa
va aduc aminte, voua, fratilor putin, si despre mincinosi. Ca va vad pe
voi ca nu va prea sarguiti a va pazi limbile voastre si cu lesnire mult
suntem tarati de ele. Trebuinta este, dar, de multa trezvie, ca sa nu fim
furati de minciuna. Ca, mintind, nimeni nu se face partas lui Dumnezeu
si strain de El este mincinosul. Ca scris este: "Toata minciuna de la diavolul
este". Si, iarasi: "Mincinos este si tata al minciunii". Pe diavolul, asadar,
il numeste mincinos. Iar adevarul este Dumnezeu, ca Insusi zice: "Eu sunt
Calea Adevarul si Viata". Deci, vedeti de cine ne despartim. Si vedeti
de cine ne lipim cu minciunile: aratat este ca, de cel viclean, de voim,
dar, sa ne mantuim cu adevarat, suntem datori sa iubim adevarul, cu toata
puterea si cu toata sarguinta si sa ne pazim de toata minciuna, ca nimic
sa nu ne desparta pe noi de adevar si de viata.
Sunt insa trei osebiri si feluri de minciuna. Este minciuna de gand, este
cel ce minte cu cuvantul, este inca si cela ce si cu viata lui minte. Cela
ce minte, din gandul sau este cel ce primeste pareri. De vede pe cineva
graind cu fratele sau, gandeste si zice: "De mine graiesc". Iar de vor
lasa vorba, iarasi gandeste: "Pentru mine au lasat vorba". Si toate le
minte cu gandul. Inca si la clevetiri gandeste, de bataie, de osandire,
de a face razboi. Ca nu poate pomul rau sa faca roade bune. Iar daca voiesti
cu adevarat a te indrepta pe tine, pune incepatura de pocainta si nu te
tulbura. Dumnezeului nostru slava, acum si puterea si in vecii vecilor!
Amin.