Pomenirea Sfintilor de minuni facatori si fara de arginti doctori Cosma si Damian.
Acesti Sfinti erau din Asia, din partile Ciliciei, din tata pagan si din maica crestina, al carei nume era Teodota, spre deosebire de alti doi Sfinti Cosma si Damian, care se trageau din Roma si care se praznuiesc ca Mucenici, in fiecare an, la 1 iulie.
Deci, ramanand mama lor vaduva, asa precum cauta ea sa placa lui Dumnezeu cu viata ei cinstita, asa invata si pe fii ei, hranindu-i cu buna invatatura, in credinta lui Hristos si povatuindu-i spre toata fapta buna. Si la unele scoli inalte i-a trimis pentru a se desavarsi in iscusinta. In aces chip au ajuns tinerii nu numai adanc cunoscatori in mestesugul doctoricesc, ci au primit de la Dumnezeu si darul de a tamadui orice suferinta sufleteasca si trupeasca, folosind atat oamenilor, cat si dobitoacelor. Iar ceea ce uimea pe toti era impotrivirea lor de a primi vreo rasplatire pentru osteneala lor cu cei bolnavi, caci nu tamaduiau pentru plata sau sa adune bogatii, ci ca sa-si dovedeasca dragostea lor fata de Dumnezeu si fata de semeni, dupa porunca lui Hristos: "In dar ati luat, in dar sa dati" (Matei 10, 8). Singura lor plata era ca cel tamaduit sa creada in Hristos, de la Care ii venea tamaduirea.
Pentru aceasta purtare a lor, ei au
fost numiti de cei credinciosi "doctori fara de plata" sau "doctori fara
de arginti." Deci, astfel petrecandu-si viata lor, cu pace si in dreapta
credinta, s-au savarsit. Si sunt pomeniti in Biserica in fiecare an, ca
niste calzi folositori si doctori aparatori ai sufletelor si ai trupurilor
noastre.
Intru aceasta zi, cuvant despre o femeie pustnica.
Un oarecare calugar s-a dus in pustia cea mai indepartata si a vazut o femeie sezand pe o piatra. Si, socotind ca este o fiara, a inceput a striga si a-i porunci, zicand: "De esti om, pogoara-te aici sa vorbim." Iar ea a zis: "Ce voiesti, omule? Du-te de aici, ca sunt femeie goala". Si i-a zis staretul: "Primeste o haina, scufia si braul". Iar ea primindu-le, s-a incins si a pogorat spre staret. Si i-a zis batranul: "Pentru Domnul, spune-mi mie, cine esti tu?" Iar ea a zis: "Eu sunt fiica unei capetenii de ostasi. Si voiau parintii mei sa ma dea pe mine dupa barbat si sa ma faca stapana casei. Iar eu m-am gandit ca toate lucrurile lumii acesteia sunt trecatoare. Si am fugit noaptea in pustie si am ajuns la piatra aceasta; si sunt de atunci saizeci de ani pana in ziua de astazi, iar om n-am vazut, fara numai, pe tine. Si am un vas de apa, iar altul de bob muiat si Dumnezeu in toate zilele le umple pe ele".
Deci, a mancat dintr-insul staretul si a baut din apa ei si, saturandu-se, a laudat pe Dumnezeu. Si voind ea sa se duca la chiliuta sa, dezbracandu-se, i-a zis lui: "Primeste-ti ale tale, parinte". Iar el i-a zis: "Nu face asa, maica sfanta, ci sa le ai cu tine acestea". Insa ea nu voia, ci i-a zis lui: "Mergi de-mi adu mie alta haina, scufie si brau si degraba sa vii la mine". Iar el, mergand si luand cele trebuincioase, iarasi a venit la piatra ei si a inceput a striga si a grai si nu era glas nici auzire si o piatra lata era pravalita pe dinaintea pesterii. Iar fiarele cele salbatice, scrasneau cu dintii impotriva staretului. Si facand el rugaciune, s-au risipit fiarele si piatra s-a rasturnat. Si, intrand in pestera, a aflat-o pe ea moarta. Apoi a imbracat-o cu haina, cu scufia si cu coltuni si a pus-o pe ea in pestera.
Si era staretul beteag de un ochi,
din tineretile sale si, indata a vazut, tot umbland cu cinstitele ei moaste,
si a proslavit pe Dumnezeu, Cel ce i-a dat ei un dar ca acesta si rabdare.
Dupa aceea, facand rugaciune, a pravalit piatra peste usa pesterii si s-a
dus intru ale sale.
Intru aceasta zi, cuvant al Preacuviosului Parintelui nostru Efrem Sirul.
Ati auzit ca doi de vor fi in tarina, unul se va lua si altul se va lasa, doua de vor macina la moara, una se va lua si alta se va lasa, iar doi in casa si celelalte. Cei din casa sunt judecatorii si povatuitorii cei ce sunt in inalta stapanire si imparatii si asupritorii. Ca este judecator drept si este judecator nedrept. Cel drept se ia si se scoate din foc, iar cel nedrept se lasa. Iar cei din tarina, adica din lumea aceasta, sunt taranii, cei de rand si cei prea mici cu neamul si cu bogatia, slavitii si neslavitii, dreptii si cei nedrepti. Si dreptii se iau, iar nedreptii se lasa in foc. Iar cele ce macina sunt multimea femeilor, iar in parte si sufletele celor ce au luat jugul robiei si si-au savarsit in boala biata lor. Ca sunt femei drepte si sunt si nedrepte, sunt robi drepti si sunt si nedrepti. Sunt bolnavi drepti, precum Iov si Lazar, si sunt nedrepti, precum Cain si Gheezi; pentru aceea zice: "Doi de vor fi in pat, aratand astfel boala lor, dreptii se vor lua, iar nedreptii se vor lasa".
Iar cum se vor lua dreptii, sa spuna
Pavel: "Cei vii in Domnul se vor rapi in nori, in vazduh, si totdeauna
cu Domnul vor fi". Si cum se lasa nedreptii? Vor aduna ingerii pe cei alesi
din cele patru vanturi, iar pe necredinciosi ii vor arde cu focul cel nestins.
Deci, sa nu socotesti ca focul nestins al osanditilor va fi cu lemne, nici
ca sunt oarecare slujitori care il aprind pe dedesupt, precum socotesc
multi barfitori. Ci cauta la Sodoma si vezi cuptor fara de lemne. Cugeta
la impietrirea femeii si minuneaza-te de ingrozirea focului. Ca si Lot
era impreuna cu femeia si cu cele doua fiice ale lui. Dar nici Lor nu s-a
ars de foc impreuna cu fiicele si nici femeia lui n-a scapat de groaza
focului. Ci fiecare a luat plata dupa starea sa. Asa va fi si la judecata.
Dreptii, adica, se vor lua ca Lot, iar cei nedrepti se vor lasa ca femeia
lui Lot. Dumnezeului nostru, slava, acum si pururea si in vecii vecilor!
Amin.