Sfantul Ermolae, preotul, si cei impreuna cu el, patimitorii Mucenici Ermip si Ermocrat, faceau parte din obstea crestinilor din Nicomidia, unde 20000 de crestini fusesera arsi de vii in biserica, din porunca crudului imparat Maximian Galeriu.
Deci, acestia trei, izbutind sa se
ascunda de frica paginilor, nu incetau a invata sfanta credinta, pe cei
ce o doreau, aducandu-i la Hristos. Asa, vazand Sfantul Ermolae pe Sfantul
Pantelimon, doctorul, si vorbind cu el cuvinte de Dumnezeu insuflate, l-a
facut crestin. Iar, cand Pantelimon a fost prins si dat la chinuri, de
acelasi Maximian, fiind intrebat de la cine a invatat credinta crestineasca,
Sfantul, neputand sa minta, a spus: "De la preotul Ermolae." Deci, a fost
prins batranul Ermolae si cu el, si robii lui Hristos Ermip si Ermocrat,
pe care i-a adus la paganeasca judecata. Deci, intrebati fiind, au marturisit
cu indrazneala pe Hristos, adevaratul Dumnezeu, defaimand pe inchinatorii
la idoli. Pentru aceasta, au luat pedeapsa de moarte, taindu-li-se la toti
trei capetele, cu sabia. Pentru a caror patimire, Dumnezeului nostru slava!
Intru aceasta zi, patimirea Sfintei Cuvioase Mucenite a lui Hristos, Paraschiva (+140).
Sfanta Cuvioasa Mucenita a lui Hristos, Paraschiva, s-a nascut intr-un sat ce era in hotarele Romei celei vechi, din parinti crestini, cu numele Agaton si Pontia. Acestia pazeau, fara preget, porunca Domnului, dar nu aveau copii, pentru care se rugau, cu staruinta si necontenit, lui Dumnezeu ca sa le dea lor un fiu. Si, ascultandu-le rugamintea, Ziditorul si Induratul Dumnezeu le-a daruit lor aceasta fiica, pe care au nascut-o in ziua a sasea a saptamanii si au numit-o din Sfantul Botez, Parascheva, dupa numele zilei intru care s-a nascut, fiindca ziua a sasea, la greci, se numeste "paraschivi" Dupa ce a fost intarcata si a fost daruita lui Dumnezeu, din tanara varsta, fiind crescuta de mama sa, aceasta a invatat-o toate tainele credintei crestinesti si copila se indeletnicea necontenit cu rugaciunea si cu citirea Sfintelor carti.
Iar, dupa ce s-au savarsit parintii ei, impartind toate averile ramase, de la parinti, saracilor si tunzandu-se si imbracandu-se in chipul monahicesc, a iesit, propovaduind numele adevaratului Dumnezeu si Domnului nostru Iisus Hristos, si pe multi din pagani i-a adus la cunostinta lui Dumnezeu. Intru acele vremi, imparatind, la Roma, Antonin (138-161), s-au dus niste pagani si au parat-o la imparat, zicand: "O oarecare femeie, cu numele Paraschiva, propovaduieste pe Iisus, fiul Mariei, pe care parintii nostri L-au pironit pe cruce." Iar imparatul, auzind acestea, a poruncit sa o aduca pe ea inaintea lui. Si s-a mirat imparatul, vazand priceperea si frumusetea ei. Deci, a zis catre dansa: "Daca te vei pleca mie si vei aduce jertfa dumnezeilor nostri, te voi face mostenitoare a multor daruri, iar, daca nu te vei pleca, la multe chinuri te voi da." Sfanta, cu gand tare, a raspuns catre dansul: "Sa nu-mi fie mie a ma lepada de numele lui Hristos, Dumnezeul meu. Iar zeii, care n-aui facut cerul si pamantul, sa piara." Iar imparatul, aprinzandu-se de mania, a poruncit sa se puna pe capul marturisitoarei un coif de fier, inrosit in foc. Care lucru facandu-se, cu dumnezeiasca roua, s-a pazit nevatamata. Pentru o minune ca aceasta, intru acel ceas, multi au crezut in Domnul.
Dar Sfanta, slobozita fiind si iesind de acolo, s-a dus in alte cetati si sate, propovaduind numele Domnului Iisus.
Deci, intrand Sfanta intr-alta cetate,
in care era stapanitor un dregator cu numele Tarasie si afland aceasta
despre ea, a adus-o inaintea divanului sau. Deci, intrebata fiind, de el,
despre credinta, a marturisit ca este crestina si L-a marturisit pe Hristos,
Dumnezeu adevarat. Si, pentru aceasta, punandu-se inainte o caldare de
arama, plina cu undelemn, de smoala si de plumb si, aprinzandu-se foc dedesubt,
a poruncit sa fie aruncata Sfanta in acea caldare. Dar, prin venirea de
fata a unui dumnezeiesc inger, s-a stins focul si, racorindu-se caldarea,
Sfanta a ramas nevatamata. Si multe alte chinuri aducand asupra ei tiranul
acesta, Sfanta tot nevatamata a ramas, si nici gandul ei cel tare n-au
putut sa-l clinteasca. Iar, mai pe urma, cu sabia i-a taiat capul, care
lucru facandu-se duhul ei s-a inaltat la vesnicele lacasuri. Dumnezeului
nostru slava!
Intru aceasta zi, cuvant al Sfantului Ioan Damaschin, despre cei adormiti.
Acel
cuvant, ce s-a zis, ca Tu vei rasplati fiecaruia dupa faptele lui si ca
secera fiecare, oricine ar fi el, ce a semanat si cele ce urmeaza dupa
acestea, toate sunt spuse, cu adevarat, despre a doua venire a Ziditorului
si pentru raspunsul cel infricosat de atunci, toate pentru sfarsitul lumii
acesteia, s-au spus. Pentru ca atunci nu va fi nicidecum vreme de ajutor,
ci toata rugamintea va fi fara de spor si fara de folos. Pentru ca, la
acel infricosator sfarsit, nu va mai fi timp pentru negutatorie. Unde sunt
saracii atunci? Unde slujbele? Unde cantarile? Unde facerile de bine? Drept
aceea, mai inainte de ceasul acela, sa ne ajutam unii pe altii. Ca nu este
nedrept Dumnezeu, ca sa uite faptele, precum zice dumnezeiescul Apostol.
Iar Atanasie cel Mare, in cuvantul lui cel bine alcatuit pentru cei morti,
zice ca, macar desi in vazduh de ar fi risipit, cel ce s-a sfarsit intru
credinta, sa nu incetezi, a chema pentru el, pe Hristos Dumnezeu, aprinzand
undelemn si lumanare la mormant. Ca primite sunt acestea la Dumnezeu si
multe rasplatiri vor aduce de la El. Pentru ca undelemnul si lumanarea,
pomelnicele si Jertfa cea fara de sange, curatire sunt. Iar facerea de
bine la saraci face adaugire la toata rasplatirea cea buna. Iata dar, sa
iei aminte, oricine ai fi tu, cel ce nu crezi cele zise, ca oricare dintre
oameni, care castiga putinul aluat al faptei bune, dar n-a apucat sa-l
faca paine, ca el voia adica, dar, iata, n-a ajuns sa aduca la indeplinire,
fie pentru lenevire, fie pentru neingrijire, fie pentru nebarbatie, ori
pentru ca a amanat din zi in zi, iar, sosindu-i moartea, l-a secerat pe
el, mai presus de orice nadejde, chiar si numai aceasta nu va uitata de
Dreptul Judecator. Pentru ca, Stapanul cel milostiv va indemna, dupa moarte,
pe cei mai apropiati ai lui sa se sarguiasca spre mila si ajutorul celui
raposat. Si, atingandu-se Stapanul de inimile lor, vor implini ceea ce
lipsea mortului. Iar cel ce a avut vicleana toata viata si amestecata cu
spini si plina cu noroiul necuratiei, care niciodata nu si-a venit in fire,
ci, fara de firca si fara de simtire a zacut in patimi, facandu-si toate
poftele trupesti si neavand nici o grija pentru suflet, ci, avand toata
socotirea numai trupeasca, daca asa va ajunge la sfarsitul sau si va iesi
din viata, aceluia nimeni nu-i va putea ajuta. Si asa sunt toate cele ce
se fac de el, incat de la nimeni nu poate sa afle nici un ajutor, nici
de la sotie, nici de la fii, nici de la frati, nici de la rudenii, nici
de la prieteni, caci nici Dumnezeu nu-l mai numara printre robii Sai. Deci,
mai bine si mai placut lui Dumnezeu si intru tot bine primit lucru este
ca, adica, fiecare din oamenii credinciosi si de Hristos iubitori, sa se
curate pe sine, prin tot felul de faceri de bine, ferindu-se de toata necuratia
si tinandu-se de poruncile cele luminoase ale lui Dumnezeu. Ca, ajungand
la sfarsitul sau, cu indrazneala, sa zica Stapanului: "Gata este inima
mea Dumnezeule, gata este inima mea." (Ps.107,1). Si asa, cu dulceata,
sa intampine el pe ingerii cei ce vin la dansul. Dar aceasta se intampla
la putini, si de putine ori, dupa cum a zis Stapanul, ca putini sunt cei
ce se mantuiesc. Dar si aceasta nu se spune fara de talc, de Cel ce este
tuturor intelepciune, ci ca si cum cineva ar zice, minunandu-se: "O, cat
sunt de putini cei ce se mantuiesc." Iata, de acum stiti ca foarte mare
osteneala este ca cineva sa fie dintre cei dintai, si este nevoie sa venim
la cei din al doilea rand, urmand hotararile Apostolilor. Iar, de-ar pomeni
cineva de cei straini si saraci, care nu au pe nimeni, ca sa se osteneasca
pentru dansii, si nou pot lasa vreo mostenire, pentru slujbe sau pentru
daruri, deci, ce vom zice de acestia? Oare, fiindca nu au ei pe nimeni
si sunt straini si neasezati, neavand cine sa se osteneasca pentru ei,
nu se vor putea mantui? Au, oare, nedrept este Dumnezeu, ca, adica, celui
ce are, sa-i ierte, iar celui ce nu are nimic, sa nu-i daruiasca iertare?
Leapada aceasta socotire de la tine, oricine ai fi tu, pentru ca drept
este Dumnezeu, sau adevarat este ca Dumnezeu este dreptate, intelepciune,
bunatate si puterea cea tot alcatuitoare. Si, ca un Drept ce este, va masura
bogatia celui ce nu are, iar, ca un intelept, din lipsa va face belsug.
Ca un puternic, va strica pe cel tare si va intari pe cel slab, iar, ca
un Bun, va mantui faptura mainilor Sale. Iar, daca cineva este vadit vinovat
si s-a lepadat de credinta cea dreapta, acela atarna greu spre partea cea
de-a stanga. Dar, dupa cum zic barbatii cei luminati de Dumnezeu, ca faptele
omenesti sunt cercate, ca intr-o cumpana, la suflarea cea mai de pe urma,
daca partea cea de-a dreapta covarseste pe cealalta, vadit lucru este ca,
spre ingeri pleaca cel ce moare, iar, daca partile sunt amandoua asemenea,
atunci biruieste iubirea de oameni a lui Dumnezeu, iar, dupa cum zic graitorii
de Dumnezeu Parinti, de s-ar si pleca putin cumpana, spre partea cea de-a
stanga, chiar si atunci, mila lui Dumnezeu le implineste pe toate. Dumnezeului
nostru slava!
Intru aceasta zi, invatatura de la Isus Sirah, despre cresterea copiilor.
Pedepsiti
pe fiii vostri din tineretile lor si va vor odihni la batranetele voastre
si vor da frumusete sufletului vostru. Si sa nu slabesti, mustrand pe copil;
ca de-l vei mustra pe el cu toiagul, nu va muri, ci sanatos va fi, pentru
ca tu, batandu-i trupul lui, ii izbavesti din moarte sufletul. Sau, de
ai vreo fiica, inspaimant-o pe ea si pazeste-o intre cele trupesti, ca
sa nu-ti rusinezi fata ta, pentru ca, daca vei da vietii pe fiica, fara
de prihana, vei fi ca un savarsitor de mare lucru si, vei fi laudat de
oameni si, la sfarsit, nu vei suspina din pricina ei. De-ti iubesti pe
fiul tau, indeseste-i lui mustrarile pentru ca, la urma, sa te veselesti
de dansul. Pedepseste-l pe el din tinerete si te vei bucura de el in vremea
varstei si, intre cei cunoscuti, vei fi laudat, pentru el, si se va teme
vrajmasul tau. Creste-ti copilul in asprime si invatatura, ca sa afle odihna
si binecuvantare. Sa nu razi, facand jocuri inaintea lui, pentru ca, putin
de vei zambi, mult te vei necaji, mahnindu-te, mai tarziu, si va fi o suferinta
pentru sufletul tau. Sa nu-i dai frau liber, la tineretea lui, ca nu candva,
indaratnicindu-se, sa nu ti se supuna si sa fie, pentru tine, ocara si
durere sufletului, paguba casei, pierdere averilor si necinste de la vecini,
si ras din partea vrajmasilor si a stapanitorilor si cadere si batjocura.
Si iarasi, zic ca toate cele mai sus sa le faci cu adevarat, pentru ca
in veci, sa te bucuri. Dumnezeului nostru slava, acum si pururea si in
vecii vecilor! Amin.