Acesti
Sfinti Mucenici au patimit pe vremea paganului imparat Diocletian si erau
din cetatea Nicomidiei; Anichit era slujbas imparatesc, iar Fotie era nepotul
lui. Stand insusi imparatul, pe scaunul de judecata si osandind pe crestini,
Anichit, plin de dragoste pentru Hristos, a venit singur si a marturisit,
cu indrazneala, credinta sa. Imparatul a poruncit sa i se taie limba si,
apoi, sa fie dat fiarelor salbatice ca sa-l sfasie. Sfantul nu s-a abatut
de la credinta lui, ci a primit osanda cu multa indrazneala. A fost intins
pe o roata cu tepuse ascutite si, apoi, a fost aruncat intr-o caldare cu
plumb topit. Fotie, vazand puterea credintei unchiului sau, a mers, si
el, si a marturisit ca se inchina lui Hristos, ocarand idolii paganesti.
Impreuna patimind, unchiul si nepotul au rusinat, prin rabdarea lor, pe
prigonitorii cei fara de suflet, pana ce, cu voia lui Dumnezeu, au primit
moartea, fiind arsi de vii. Si asa au primit sfarsitul chinuirii lor si
cununile biruintei.
Intru aceasta zi, invatatura a Sfantului Ioan Gura de Aur, pentru umilinta sufletului.
Sa stea scrise, intotdeauna, in gandul tau, tainele acelea despre infricosatoarea a doua venire, adica: Judecatorul cel infricosator, sezand pe scaun, cartile deschise, faptele cele ascunse ce se vor vadi, desfranarile, furturile, jafurile, lacomiile, hulele, clevetirile, invidiile, razboaiele, batjocurile. La acestea toate sa te gandesti, iubitule. Inca, si la acestea sa iei aminte: raul cel clocotitor al focului nestins, multimi nenumarate de ingeri, care stau inainte, imprejurul Tronului, si tot neamul omenesc intrebat si dand raspuns de cele facute, dreptii despartindu-se de cei pacatosi. Si, pe scurt, sa zicem si cele ce se vor intampla dreptilor atunci. Ca blandetile, dreptatea, intelepciunea, milostenia, alinarea, rabdarea in primejdii si toata ceata faptelor bune avandu-le, acestea ii vor duce in Imparatia Cerului. Precum radacina tuturor acestora este postul, asemenea si radacina tuturor acelora este satiul. Si nu se cade a grai de rau despre omul drept. Iar cei ce blestema si urasc pe robul lui Dumnezeu, gresesc asupra lui Hristos. Ca sufletul cel ce place oamenilor si doreste slava de la ei, nu va vedea Imparatia Cerurilor, chiar si lucruri bune de ar face.
Prin trei lucruri poate tot sufletul
sa se lipseasca de Dumnezeu: sau prin caldura credintei, sau prin frica
de Dumnezeu, sau prin invatatura Domnului. Varful faptelor bune este a
rabda cu bucurie minciunile si clevetirile, fiindca, cel cu adevarat smerit
cu gandul, nu se tulbura cand este asuprit, nici nu se razbuna pentru ca
este asuprit, ci primeste clevetirea, ca si cand ar fi adevarata. Si nu
se ingrijeste a se certa cu oamenii, ca l-au clevetit, ci isi cere iertaciune.
Iar unii si-au pus si nume de batjocura, macar ca ei nu erau asemenea oameni.
Iar cand vei voi sa faci incepatura la lucrul lui Dumnezeu, socoteste,
mai intai, ca nu ai de trait vesnic in lumea aceasta, ca nadejdea numai
in viata aceasta, slabeste mintea. Dumnezeului nostru slava, acum si pururea
si in vecii vecilor! Amin.